عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲
پای درس اخلاق آیت‌الله ناصری
مستوجب ۱۰ هزار سال عذابم اما یک شب می‌روم به درگاه الهی و می‌گویم نفهمیدم؛ اشتباه کردم، عفوم کن! خدا می‌داند اگر راست بگوییم عفمان خواهد کرد با اینکه وعید داده بود اما می‌بخشد ولی زمانی که وعده‌ای بدهد تخلفی در آن نخواهد بود.
عقیق:آیت‌الله محمد ناصری از اساتید برجسته اخلاق است که تولیت حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج)، حوزه علمیه صاحب الزمان(عج)، حوزه علمیه نرجس خاتون(س) و مرکز دیجیتال حضرت ولی عصر در دولت‌آباد اصفهان، موسسه تحقیقات نجوم اسلامی و موسسه دارالهدی قم را بر عهده دارد.

نماز جماعت و مجالس وعظ و سخنرانی آیت‌الله ناصری در مسجد کمرزرین اصفهان برقرار است و این استاد اخلاق به صورت هفتگی، چهارشنبه شب‌ها پذیرای عموم به ویژه طلاب و روحانیون است.

از این پس قرار است مباحث اخلاقی این عالم ربانی با محوریت شرح دعای صحیفه سجادیه تقدیم علاقه‌مندان شود.

 

خداوند متعال در آیه 55 سوره مبارکه «نور» می‌فرماید:

«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ»

خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‌‏اند وعده داده است که حتما آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد همان گونه که کسانى را که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد.

در قرآن یک «وعد» داریم یک «وعید». وعید آن است که مثلاً می‌‌گویم می‌زنم؛ می‌سوزانم، می‌کشم، حبس می‌کنم، چنین و چنان می کنم یعنی آنچه بر ضرر من است را «وعید» می‌گویند.

ولی «وعد» مطالبی است که سبب سعادت و خوشحالی من است اینکه فلان چیز را به تو می‌دهم، فلان مقام را به تو می‌دهم، ماشین و خانه برای تو می‌خرم، حضرت حق، «اصدق الصادقین»؛ راستگوترین راستگویان است از این رو آنچه که در قرآن کریم بدان وعده داده است امکان ندارد که تخلف کند و واقع نشود. «وَعْدَ اللَّهِ لَا یُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ»؛‌ وعده خداست! ‏خدا وعده‏‌اش را خلاف نمى‏‌کند ولى بیشتر مردم نمى‏‌دانند.

اما وعیدها ممکن است در آن‌ها تخلف صورت گیرد مثل اینکه کسی که مخالفت کند می‌سوزانم» کسی که بر خلفا عبودیتم عمل کند از او انتقام می‌گیرم و... تخلف وعید، خیلی خوب است نوعی رحمت است «یا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ»؛ یعنی اى کسی که رحمتش بر خشمش پیشى گرفته است.

من مستوجب 10 هزار سال عذابم یک شب می‌روم به درگاه الهی و می‌گویم نفهمیدم. اشتباه کردم عفوم کن! خدا می‌داند اگر راست بگوییم عفمان خواهد کرد با اینکه وعید داده بود اما می‌بخشد و این از اوصاف بارز صفات حمیده حق است بسیار عالی است.«یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ وَاخْشَوْا یَوْمًا لَّا یَجْزِی وَالِدٌ عَن وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَن وَالِدِهِ شَیْئًا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَلَا یَغُرَّنَّکُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ»؛ اى مردم از پروردگارتان پروا بدارید و بترسید از روزى که هیچ پدرى به کار فرزندش نمى‏‌آید و هیچ فرزندى [نیز] به کار پدرش نخواهد آمد آرى وعده خدا حق است زنهار تا این زندگى دنیا شما را نفریبد و زنهار تا شیطان شما را مغرور نسازد.

ولی زمانی که وعده‌ای بدهد از آن تخلف نمی‌کند، وقتی بگوید می‌آمرزمتان پس حتماًَ می‌آمرزدمان. «وَعَدَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌ»؛ خدا کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند به آمرزش و پاداشى بزرگ وعده داده است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین