عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۱۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
رجبی دوانی در سخنرانی پیش از نماز جمعه:
کارشناس تاریخ اسلام در سخنرانی پیش از نماز جمعه گفت: بهترین حکومت‌ها حداکثر به دنبال این هستند که جامعه از نظر سطح رفاه، امنیت و ثروت بالا رود اما به اینکه تک‌تک مردم سعادتمند شده و به رشد برسند کاری ندارد و این وظیفه ولایت است
عقیق:محمدحسین رجبی دوانی کارشناس تاریخ اسلام در سخنرانی پیش از نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به سالهای پس از رحلت پیامبر گفت: بعد از رحلت پیامبر و غصب خلافت، یک جریان گسترده مقابله با حکومت مدینه در شبه جزیره عربستان پدید آمد. البته حاکمان، همه آنها را مرتدان خواندند و جنگ‌های گسترده و کشتارهای وسیع در مقابله با این افراد صورت گرفت و شیعه نیز بخشی از آنها را مرتد، بخشی را مسلمان دانست اما با تمام آنها معامله مرتدین شد و این سؤال مطرح می‌شود چرا باید بعد از رحلت پیامبر (ص) جامعه اسلامی از دین برگردد.

وی ادامه داد: پیروان سایر پیامبران، منحرف شدند اما مرتد نشدند، چرا باید در کامل‌ترین دین بعد از پیامبر (ص) شاهد کنار زدن ولایت باشیم؟ در روز عید غدیر‌خم بعد از آنکه پیامبر اکرم (ص) مولا علی (ع) را از جانب خداوند به ولایت منصوب کرد به حاضرین ماموریت داد تا وقتی باز می گردند شاهدان به غایبان بگویند که در غدیر چه اتفاقی افتاد. به امر ایشان حاضرین خبرنگار و راوی حدیث غدیر شدند. از این رو به سرعت در شبه جزیره عربستان پیچید که جانشین پیامبر (ص) کیست اما بعد از رحلت حضرت رسول وقتی توطئه ثقیفه صورت گرفت امیرمؤمنان کنار نهاده شد.

رجبی دوانی یادآور شد: بسیاری از افرادی که تازه ایمان آورده بودند و هنوز ایمان به جان‌شان رسوخ نکرده بود دچار تردید شده و از اسلام خارج شدند.بنده به جرأت می‌گویم اگر امیر مؤمنان بعد از پیامبر اکرم (ص) در جایگاهی که خداوند تعیین کرده بود قرار می‌گرفت و به ولایت آن حضرت خیانت نمی‌شد هیچ ارتدادی هم در عالم اسلام پدید نمی‌آورد، بنابراین ولایت رمز وحدت است.وقتی ولایت رها شود اختلاف، دو دستگی و تفرقه در جامعه پدید می‌آید، شأن دیگر ولایت این است که «ولی» وظیفه دارد هم جامعه و هم تک‌تک افراد جامعه را به رشد و تعالی و رستگاری رهنمون کند.

وی ادامه داد: بهترین حکومت‌ها حداکثر به دنبال این هستند که جامعه از نظر سطح رفاه، امنیت و ثروت بالا رود اما به اینکه تک‌تک مردم سعادتمند شده و به رشد برسند کاری ندارد و این وظیفه ولایت است لذا این تصور اشتباه است که حکومت وظیفه‌ای برای بهشت بردن مردم ندارد البته به زور هم کسی را به بهشت نمی برند.ولایت، وظیفه خود می‌داند که مردم را به سوی بهشت رهنمون کند و راه را به آنها نشان دهد؛ صاحب ولایت، خود را در برابر تک‌تک مردم مسئول می‌داند بنابراین ولایت شأنی بسیار فراتر از صرف یک حاکمیت بر مردم دارد.

سخنران پیش خطبه این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: هر حکومتی منهای حکومت اهل بیت (ع) که در طول تاریخ اسلام روی کار آمده است و پس از اسلام به جز حکومت‌هایی که پیامبران در رأس آنها بودند نتوانستند عدالت را برقرار کنند چرا که عدالت توسط رهبران الهی، پیامبران، ائمه و نایبان آنها اجرا و پیاده خواهد شد، بنابراین خداوند با نعمت ولایت اهل بیت (ع) در حق مسلمانان و مؤمنان لطف کرده و بر آنها منت گذاشته است. خداوند به فکر مردم بوده است و برای اینکه بعد از رحلت پیامبر (ص) دچار تشتت، حیرت و سرگردانی نشوند و راه پیامبر به درستی تداوم یابد ولایت اهل بیت (ع) را تبیین و تشریح کرد. غایت حکومت ولایت، تشکیل حکومت عدل بود تا تمام مردم بتوانند از مواهب الهی بهره‌مند شده و هیچ‌کس به آنها ظلم و ستم روا ندارد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بر اساس آیه 56 سوره مائده کسانی که ولایت خدا، ولایت پیامبر و ولایت امیر المؤمنین را بپذیرند و تابع و مطیع آنها شوند، می‌شوند حزب‌الله و خداوند وعده داده که حزب‌الله همیشه پیروز است و در پرتو ولایت امت اسلام تبدیل به امت حزب‌الله می‌شود. امروز وضع جامعه اسلامی را می‌بینیم همه اینها مثلاً جزو عالم اسلام محسوب می‌شوند از رژیم سفاک آل سعودی که ادعای اسلام دارند تا حکومت‌های فاجر و فاسق که در بسیاری از کشورهای اسلامی وجود دارند و این جریان‌های منحرف و روسیاه تکفیری، وهابی و سلفی تمام اینها جزو امت اسلام محسوب می‌شوند حال آنکه امت اسلام در پرتو ولایت باید به حزب‌الله تبدیل می‌شد و این میسر نیست جز در پرتو ولایت.

رجبی دوانی در پایان گفت: با ولایت است که مسلمانان همیشه پیروز هستند چیزی که متأسفانه نگذاشتند در طول تاریخ پدید آید؛ این همه شکست‌ها، تفرقه‌ها و خون‌ریزی‌ها که امت اسلام را گرفتار کرده نتیجه این است که حزب‌الله نشده‌اند، بنابراین مشاهده می‌کنیم که امت‌ها تا چه اندازه دچار خسران شده‌اند.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین