عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
نهيب قرآن به خرده‌گيران:
پس از اعلام اخبار شهادت شماري از حجاج بيت‌الله الحرام در حادثه منا، برخي به ناحق شروع به خرده‌گيري كرده و گفتند كه اگر حاجيان به حج نمي‌رفتند، كشته نمي‌شدند؛ سخني كه آيه‌اي از قرآن را مي‌توان خطابي در نهي آن محسوب كرد.
عقیق:پس از اعلام اخبار شهادت شماري از حجاج بيت‌الله الحرام در حادثه منا، برخي به ناحق شروع به خرده‌گيري كرده و گفتند كه اگر حاجيان به حج نمي‌رفتند، كشته نمي‌شدند؛ سخني كه آيه‌اي از قرآن را مي‌توان خطابي در نهي آن محسوب كرد.
بسياري از خانواده‌ها چندين بار خبر از صحت و سقم خبري كه آخرين بار درباره عزيزشان به دست‌آورده‌اند، مي‌پرسند، اين درحالي است كه برخي به ناحق مشغول خرده‌گيري‌اند و با گفتارهاي مغالطه‌آميز حاجيان را به واسطه سفر عبادي‌شان مسئول مي‌دانند. قرآن اما نهي روشني نسبت به اين عملكرد دارد.

نهيب قرآن به خرده‌گيران
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَقَالُواْ لإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُواْ فِي الأَرْضِ أَوْ كَانُواْ غُزًّى لَّوْ كَانُواْ عِندَنَا مَا مَاتُواْ وَمَا قُتِلُواْ لِيَجْعَلَ اللّهُ ذَلِكَ حَسْرَةً فِي قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ: اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد همچون كسانى نباشيد كه كفر ورزيدند و به برادرانشان هنگامى كه به سفر رفته [و در سفر مردند] و يا جهادگر شدند [و كشته شدند] گفتند اگر نزد ما [مانده] بودند، نمى‌‏مردند و كشته نمى‏‌شدند [شما چنين سخنانى مگوييد] تا خدا آن را در دل‌هايشان حسرتى قرار دهد و خدا[ست كه] زنده مى‏‌كند و مى‏‌ميراند و خدا[ست كه] به آنچه مى‏‌كنيد بيناست»(آل‌عمران، 156).
به هر حال، علت اين حادثه تلخ و دلايل كشته و زخمي شدن عده قابل توجهي از حجاج در حج امسال بايد در جاي خود شناسايي و آسيب‌شناسي شود، اما خرده‌گيري به كساني كه ناخواسته كشته‌شده‌اند و سرزنش ايشان بر اساس عقل سليم و خطاب قرآني نادرست است.

يادداشت از ميثم قهوه‌چيان


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین