عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۵۰
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰
وجود حضرت زهرا(س) الگويي بود كه به زنان ثابت شود آنچه اسلام ميگويد قابل عمل است. نه تنها حضرت زهرا(س)،بلكه دخترش حضرت زينب(س) نيز الگوي زنان تاريخ است و همچنين دختر كنيز حضرت زهرا(س)(دختر فضه)به جايي ميرسد كه با قرآن گفتگو ميكند.

عقیق: حضرت زهرا(س) براي همه اعصار و همه نسلها الگوها و آموزه‌هاي عبادي، اخلاقي، رفتاري، سياسي و اجتماعي ارائه داده‌اند و علل جاودانگي آن حضرت جهان‌بيني خاص آن حضرت، داشتن انديشه‌اي فراتر از زمان و مكان، پيوند با سرچشمه هستي، تبلور ارزشهاي انساني، داشتن تدبير شگرف و عميق جامعيت و كمال مي‌باشد.

بدون ترديد شخصيت حضرت فاطمه زهرا(س) در همه اعصار و قرون گذشته الگوي بسيار مناسبي براي مردم خصوصاً نسل جوان بوده است.

فضیلت حضرت زهرا(س) تنها زن معصوم امت اسلامی ام المؤمنین، ام السبطین، ام الحسن(ع)، ام الحسین(ع)، ام المحسن، ام الائمه، ام النورین،ام العلا، ام العطیه، ام البدریین،ام ابیها، ام الاسماء، ام العلوم، ام الکتاب، ام الاخبار، ام الفضائل، ام الازهار، ام الزأفه، ام التقی، ام النقی و ... را با این حدیث عمیق در شأن حضرت زهرا(س) آغاز می کنم که حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمودند: خطاب به پیامبر ش فرمود:

« اگر تو نبودی، موجودات را نمی آفریدم، و اگر علی(ع) نبود تو را نمی آفریدم، و اگر فاطمه(س) نبود، شما دو نفر (پیامبر(ص) و علی(ع)) را نمی آفریدم.

از این حدیث استفاده می شود که همه ارزشها و کمالاتی که در یک انسان به عنوان اشرف مخلوقات، تصور می شود، در وجود مقدس حضرت زهرا(س) جلوه کرده است.

وجود حضرت زهرا(س) الگويي بود كه به زنان ثابت شود آنچه اسلام ميگويد قابل عمل است.نه تنها حضرت زهرا(س)،بلكه دخترش حضرت زينب نيز الگوي زنان تاريخ است.وهمچنين دختر كنيز حضرت زهرا(س)(دختر فضه)به جايي ميرسد كه با قرآن گفتگو ميكند.

اگر در قرآن احسان به والدين است،او به قدري احسان مي كند كه پيامبر صل الله درباره او مي فرمايد:تو مادر پدرت هستي.يعني محبت تو از دختري فراتر است.(ام ابيها)

اگر در قرآن سخن از بخشش و ايثار است،پيراهن عروسي خود را در شب عروسي و در راه رفتن به خانه داماد به فقير مي بخشد.(به زنان ميگويد دور مرا بگيريد تا نا محرمان مرا نبينند و من اين لباس را در راه خدا بدهم.)

اگر در قرآن سخن از هجرت است حضرت فاطمه(س) هجرت كرد.اگر در قرآن سخن از صبر و اخلاص و تسليم و تقوا و حياست،فاطمه زهرا(س) به قله اين كمالات رسيده است.

اگر در قرآن سخن از علم و حكمت است،فاطمه زهرا(س) كتابي به نام مصحف دارد كه امامان معصوم گاهي براي كسب اطلاع از آينده به آن كتاب مراجعه مي كردند.

اگر در قرآن سخن از كار و كوشش است،فاطمه(س) در اثر كار در خانه دستش تاول زده بود.

اگر در قرآن سخن از عدالت است،فاطمه(س) كار را بين خود و كنيزش به طور مساوي تقسيم مي كرد.

اگر در قرآن سخن از رهبري الهي است،فاطمه زهرا(س) در خطبه اي كه در مسجد پيامبر خواند،حكومت وقت را محكوم و از همسرش حمايتي كرد كه به شهادتش انجاميد.

اگر در قرآن سخن از ايمان به آخرت و اشتياق به دنياي ديگر است،فاطمه(س) همين كه از پدر شنيد اولين كسي است كه به او ملحق مي شود خود اوست،شادمان شد.

ايشان الگوي عملي قرآن است.گرچه در ميان فرهنگ هاي ديروز و امروز و اشعار وضرب المثل ها زن تحقير شده و او را عنصري وابسته و ضعيف مي دانسته اند،اما قرآن نه تنها به زنان كه به تمام مردان ميگويد:همسر فرعون را الگوي خود قرار دهيد.

او در كاخ بود اما جذب آن نشد.قلدري فرعون را ديد اما نهراسيد.انواع سايل رفاهي،باغها و نهرها و حكو مت ها و قدرت هايي  را كه فرعون با آنها مغرور مي شد و ادعاي خدايي ميكرد را مي ديد و در اختيار داشت اما ميگفت:خدايا من جايگاه و مقامي نزد تو ميخواهم.(رب ابن لي عندك بيتا في الجنه) 1پروردگارا براي من نزد خويش در بهشت خانه اي بنا كن.در اين آيه مهمتر از بهشت و خانه بهشتي است،كلمه (عندك) است.زن ميتواند به جايي برسد كه از لذت هاي موجود ي كه در برابر چشم اوست بگذرد و به آنچه نزد خداست دل ببندد.

 

پی نوشت ها:

1_(تحريم آيه 11)

بر گرفته از كتاب سيره پيامبر اكرم(ص) از محسن قرائتي

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین