عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)؛
غدیر و موضوع ولایت امیرمومنان (ع) تنها یک باور و حقیقت متعلق به شیعه نیست، بلکه موهبتی است الهی ...
عقیق:برای همیشه تاریخ که با تمسک به آن
 می توان فراتر از زمان و مکان، آرزوهای دیرینه ای همچون وحدت را محقق و نه فقط کام مسلمانان، بلکه کام بشریت را از شهد آن شیرین کرد؛ از این رو و به مناسبت فرا رسیدن دهه ولایت با حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) درباره دستاوردهای غدیر برای جامعه بشری به گفت و گو پرداخته ایم که در پی می‌آید:

 چه رازی در غدیر نهفته است که خداوند شرط اتمام رسالت حضرت رسول (ص) و اکمال دین را اعلام  ولایت امیرمومنان (ع) معرفی کرده و بدون این ولایت رسالت نبوی را ناقص می داند؟
- ولایت، مسأله سرپرستی، اداره و حاکمیت است؛ البته باید توجه داشت در مرحله نخست حاکم مطلق، سرپرست یکتا و مدیر بی چون و چرای کائنات خدای متعال است که بر همه موجودات و مخلوقات ولایت دارد، اما در مرحله بعد خداوند بخشی از این اختیار را به جانشینان خود روی زمین در  محدوده ای که مشخص کرده و اختیار تصرف دارند، تفویض می کند، بنابراین خداوند می فرماید: « می خواهم روی زمین خلیفه قرار دهم» و جانشین خود را دارای اختیاراتی می کند و پیامبران را پس از حضرت آدم (ع) برای هدایت انسانها فرستاده و برایشان ولایت قرار داده است و می فرماید: «باید از خدا اطاعت کنید و از پیامبراطاعت کنید و نیز از اولوالامر»
و مهم آنکه اطاعت یعنی پیروی از همه دستورها و اوامر حاکم و ولی الهی که البته این حق حاکمیت، سرپرستی و هدایت و راهبری را خدا برای عده ای خاص از بندگان قرار داده است. از این رو، پس از اطاعت خدا، اطاعت از پیامبر (ص) و پیشوایان معصوم علیهم السلام بر انسانها واجب است و پس از پیامبر (ص) در اختیار اهل بیت معصوم (ع) ایشان قرار می گیرد.
با این تعریف، غدیر و ولایت و امامت، استمرار مسؤولیت و رسالت نبی مکرم اسلام (ص) و پیامبران پیشین در مسیر هدایت و رهبری انسانهاست ؛  از این روست که خداوند در آیه 67 سوره مبارکه مائده خطاب به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: « ای رسول من، آنچه از خدا بر تو نازل شد، به خلق برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و ادای وظیفه نکرده‏ای و خدا تو را از شر آزار مردمان محفوظ خواهد داشت.»
زیرا اگر حضرت رسول (ص) این پیام را ابلاغ نمی کردند، مسأله ولایت امیرمؤمنان (ع) و ائمه پس از ایشان جهانی نمی شد و شکل فرازمانی و فرامکانی نمی یافت، در واقع بُعد جهانی نداشت و انسانهای دیگر در زمانها و مکانهای دیگر این پیام را دریافت نمی کردند؛ برای همین است که بر ابلاغ و تبیین آن تأکید می شود.

 با توجه به آنکه ولایت همان تداوم راه انبیا و استمرار رسالت پیامبر اکرم (ص) است، آیا می توان آن را در قالب  وحدت تعریف کرد؟
- ولایت نزد خدای متعال بهترین عامل برای وحدت جامعه است، تا جایی که اگر همه جامعه اسلامی بر محور ولایت امیرمؤمنان(ع) به عنوان وصی و جانشین پیامبر(ص) اجتماع می کردند، جامعه اسلامی هرگز به پراکندگی، تفرقه و آتش اختلاف مبتلا نمی‌شد.
اگر امروز شاهد بسیاری از اختلافها در جهان اسلام هستیم، دلیل اصلی آن تغییر مسیر و انحرافی است که از شاهراه ولایت به عنوان تنها مسیر سعادت بشر رخ داده است؛ بنابراین ما معتقدیم امروز همه آنچه می تواند جهان اسلام را نجات داده و مسلمانان را زیر بیرق وحدت جمع کند، اطاعت از ولی امر است، آن هم به عنوان واجبی که خداوند تعیین کرده و آن را شرط اکمال دین و رسالت پیامبر خویش معرفی کرده است. امروز اگر جوامع اسلامی دچار تشتت، اختلاف و جنگ و کشتار شده اند و اختلافاتی میان مسلمانان دیده می شود، برای آن است که عده ای خود را به عنوان امیر و حاکم به مردم تحمیل کرده اند، مانند بسیاری از حکام عرب که هیچ گونه جایگاه و پایگاهی در میان مردم ندارند، اما خود را بر آنها تحمیل می کنند و بهترین شاهد برای چنین تحمیلی، گروهک تروریستی داعش است که اطراف یک نفر را گرفته و او را امیر مسلمین! معرفی می کنند، در حالی که او نه تنها علم، درایت و صلاحیت ندارد، بلکه فراتر از آن حتی دین ندارد.
این در حالی است که اگر زمینه برای ولایت جانشینان پیامبر (ص) به عنوان کسانی که ولایتشان از جانب خداوند تفویض شده، فراهم می شد، هرگز شاهد چنین جنایاتی در جهان اسلام نبودیم.
باید توجه داشت بنا بر آموزه‌های قرآن و دین، کسی که ولایت مردم را عهده دار می شود باید در ردیف اولیای الهی باشد یعنی عدالت، ورع و تقوا و نیز دغدغه نسبت به دین خدا داشته باشد و لحظه ای از فکر هدایت و کمک به مردم خارج نشود.
چنین ولی و حاکمی اگر در میان مردم باشد می تواند محور وحدت بوده و با ممانعت از اختلاف و آشوب و ظلم و فساد، سایه وحدت را بر جامعه حاکم کند.

 با توجه به اهمیت و کارکرد مؤثر و جایگاه رفیع ولایت در اسلام، امروز جهان اسلام با چه موانعی روبه‌روست؟
اگر مسأله غدیر بدرستی برای جهانیان تشریح شود، جامعه اسلامی با سرعتی فزاینده مسیر رشد و کمال را می‌پیماید.
به عبارت بهتر، مسأله غدیر می تواند جامعه را بر اساس روند و جریان الهی پیش ببرد و به مقصد کمال رهنمون شود. اما متأسفانه شاهدیم برخی مغرضانه منکر حقیقت غدیر می شوند، در حالی که غدیر به عنوان یک حقیقت انکارناپذیر هم مورد تأکید قرآن و هم تصریح روایات شخص پیامبر (ص) و ائمه معصوم (ع) است تا جایی که بیش از 70 سند و طریق حدیث «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ...» را بیان و این واقعیت را تصریح کرده‌اند که در غدیرخم علی بن ابی‌طالب(ع) به عنوان امام، ولی و سرپرست جامعه اسلامی و وصی پیامبر(ص) معرفی شده‌اند.
بنابراین، غدیر مسأله ای مسلم و غیرقابل تردید است که باید هم شناخته و هم شناسانده شود تا همگان دریابند خداوند چه مسیری را برای کمال بشر انتخاب کرده و چطور باید در این مسیر حرکت کرد.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین