عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
با حضور دکتر محسن اسماعیلی؛
درآستانه عید غدیر و در سال تحصیلی جدید، ادامه جلسات شرح و تفسیر نهج‌البلاغه دکتر محسن اسماعیلی از ۸ مهر ماه آغاز می شود.
عقیق: درآستانه عید غدیر و در سال تحصیلی جدید، ادامه جلسات شرح و تفسیر نهج‌البلاغه برگزار می شود. اولین جلسه سال تحصیلی جدید در روز چهارشنبه ۸ مهر برگزار خواهد شد. این جلسات از عید غدیر ۱۳۹۲، دو سال قبل، آغاز شده بود.

به گفته دکتر محسن اسماعیلی اگر نهج البلاغه آن گونه که هست مطرح شود کسی نمی تواند جذب آن نشود، مگر می شود سخنان گهربار امیرالمومنین(ع) مطرح شود و بردل ها ننشیند؟ نهج البلاغه بهترین کانال ارتباطی ما با جوانان در شرایط امروزاست...ما جوانان خوبی داریم، بسیاری از بدبینی ها نا بجاست، چرا که جوانان فطرت پاکی داشته و دل های آنان مشتاق ائمه اطهار(ع) است. آن ها ازعمق وجود، مولاعلی(ع) را دوست دارند.

رویکرد دکتر اسماعیلی در این جلسات، شرح نهج‌البلاغه با نهج‌البلاغه است.

در ۵۶ جلسه گذشته، نامه‌ها، خطبه‌ها و حکمت‌هایی از نهج‌البلاغه شرح شده و در خلال مباحث به سوال‌هایی از این دست پاسخ داده شده است:

- راه مصون ماندن از حسد دیگران چیست؟

- سر نخ همه بدبختی ها کدام است؟

-جایگاه عالمی که به علمش عمل نمی کند کجاست؟

-آیا افکار عمومی جامعه مهم است؟

-آیا می شود آرزوی مرگ کرد؟

-گرفتاری جوامع اسلامی از کجاست؟

-امیرامومنین درباره زمان ظهور چه فرمودند؟ مدعیان دروغین چه کسانی هستند؟

-منفورترین خلایق کیست؟

علاقه‌مندان می‌توانند گزیده ای از مطالب گذشته را در صفحه @kalam_e_amir در اینستاگرام دنبال کنند. همچنین مشروح و پیاده شده تعداد قابل توجهی از این جلسات در سایت رسمی دکتر محسن اسماعیلی دردسترس است.

دکتر محسن اسماعیلی در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رتبه نخست و دانشجوی نمونه کشوری شد و علوم اسلامی را در حوزه علمیه مروی فراگرفت و به درجه اجتهاد نائل شد.  از اساتید ایشان در دوره سطح می‌توان به حضرات آیات محمدامامی کاشانی، سید محمدموسوی بجنوردی، سیدحسن مرعشی شوشتری، سید مصطفی محقق داماد و سید جعفر کریمی اشاره کرد. حضرات آیات خامنه‌ای، بجنوردی و فاضل لنکرانی از برجسته‌ترین اساتید وی در دروس خارج فقه و اصول بوده‌اند. ایشان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین استاد خود را مرحوم آیت آلله حاج آقا مجتبی تهرانی می‌داند و بیش از سی سال در  محضر آن مرحوم شاگردی کرده است.

دکتر محسن اسماعیلی در سال ۱۳۸۰ به ریاست دانشکده حقوق منصوب و در سال ۱۳۹۱ به دانشگاه تهران منتقل شد.  

«سرچشمه حکمت، ج ۱: سیاست و حکومت در نهج البلاغه» و مجموعه دو جلدی «درس های ماندگار، نگاهی نو به نهج البلاغه» از آثار ایشان در مورد کتاب شریف نهج البلاغه است.

جلسات هفتگی نهج البلاغه روزهای چهارشنبه هر هفته در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی؛ «سرچشمه»، برگزار می‌شود.

این جلسات در نیمه دوم سال، بعد از نماز مغرب و عشاء، و شرکت برای عموم آزاد است.

نشانی: پایین‌تر از میدان بهارستان. نرسیده به چهارراه سرچشمه. کوچه شهید صیرفی‌پور.  مرکزفرهنگی «سرچشمه».

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین