عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۱۵۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
زارع‌شیرازی پاسخ می‌دهد:
به اعتقاد یکی از اساتید اصول و فنون مداحی اگر فردی بخواهد حرفه‌ای کار کند، باید تمام عمرش را در این راه بگذارد، معمولا شدنی نیست که هم مداحی حرفه‌ای کار کند و هم شغل دیگری داشته باشد، مثلا کسانی که می‌خواهند روضه‌خوان حرفه‌ای بشوند، واقعا روز و شب‌شان گرفته می‌شود.
عقیق:حجت‎‌الاسلام میرزا حسن زارع‌شیرازی، استاد اصول و فنون مداحی، گفت: ویژگی یک مداح خوب این است که از لحاظ عقاید، تفکرات و اعمال با عقاید، تفکرات و اعمال، معصومین مطابقت داشته باشد و در اصول و فنون مداحی بحث صدا و بحث شهرت مطرح نیست، مثل حجت‌الاسلام کوثری مداح حضرت امام‌خمینی(ره)، حجت‌الاسلام شیخ‌حسین انصاریان با این که صدای آنچنانی نداشتند اما روضه‌خوان‌های خوبی برای امام حسین(ع) هستند.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: کار درستی نیست که در کشور مداح و روضه‌خوان را از هم جدا می‌دانند، مداح هم باید افتخار کند که روضه‌خوان امام‌حسین(ع) است، بعضی‌ها هم می‌خواهند بحث سینه‌زنی و شور را هم جدا کنند که ما این را هم قبول نداریم.

برخی از مداحان اعلام می‌کنند ما مطیع رهبری هستیم ولی دستور رهبری را انجام نمی‌دهند

استاد اصول و فنون مداحی با اشاره به سخن مقام‌معظم رهبری(مدظله‌العالی) که به مداحان فرمودند؛ «مداحان باید بحث دستگاه‌ها را مسلط باشد»، گفت: متأسفانه برخی از مداحان اعلام می‌کنند ما مطیع رهبری هستیم ولی دستور رهبری را انجام نمی‌دهند؛ همین هم باعث شده است که جریان مداحی کشور به جریان‌های سبک ترانه‌های غربی و ترکی کشیده شده است، این علاوه بر اینکه حرام است خیانت به دستگاه امام حسین(ع) هم است.

حجت‌الاسلام زارع‌شیرازی تشریح کرد: ما در کلاس‌هایمان بحث دستگاه اهل‌بیت(ع) را داریم، کار کرده و آموزش می‌دهیم و کسی هم که بر الحان مداحی مسلط باشد، در شعرخوانی، مقتل‌خوانی، نوحه‌خوانی و خواندن انواع آهنگ‌ها هم مهارت فروانی دارد.

آیا مداحی شغل است؟

استاد اصول و فنون مداحی در پاسخ به این سؤال که آیا مداحی شغل است، گفت: اگر برنامه مداح بر این قبال باشد که روضه بخواند، سینه‌زنی و نوکری ارباب را بکند، در عین حال مردم هم او را دعوت می‌کنند و به او مبلغی به عنوان هدیه می‌دهند؛ همان‌طور که امام‌صادق(ع) به کسی که چند بیت شعر می‌خواندند و مردم را شیفته ارباب کرده و جمع‌های عزاداری برگزار می‌کردند، پاکت طلا می‌دادند و معذرت‌خواهی می‌کردن به خاطر کمی هدیه‌ای که به مداح می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد در راه مداحی سرمایه‌گذاری کند، وقتش گرفته می‌شود، اگر بخواهد حرفه‌ای کار کند، باید تمام عمرش را در این راه بگذارد، معمولا شدنی نیست که هم مداحی حرفه‌ای کار کند و هم شغل دیگری داشته باشد، مثلا کسانی که می‌خواهند روضه‌خوان حرفه‌ای بشوند، واقعا روز و شب‌شان گرفته می‌شود و اگر کسی می‌خواهد حرفه‌ای کار نکند، به همین تبلیغات و برنامه هیئت‌ها همین مقدار که بنری بزند و اسمی از ایشان زده شود همین مقدار اندک کفایت می‌کند ولی اگر بخواهد از لحاظ فنی و حرفه‌ای پیشرفت کند وقتش گرفته می‌شود باید به همین شغل بپردازد.

استاد اصول و فنون مداحی گفت: مردم باید قدر مداح، نوکر و روضه‌خوان امام‌حسین(ع) را بدانند؛ مداح و روضه‌خوان هم باید نسبت خودش را با امام حسین(ع) بداند که در جریان نوکری است، زمانی که مداح احترام متقابل ببیند، از طرف مردم شئون و شخصیت خودش را حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: کسی که مداح محل است با کسی که روضه‌خوان حرفه‌ای و مداح حرفه‌ای است، متفاوت است، وقتی که مردم خودشان این جایگاه را تفکیک کنند و از لحاظ هدیه احترام قائل شوند و مداح هم خود را نوکر اهل‌بیت(ع) بداند، حتی اگر هدیه مادی نیز دریافت نکند، اهمیتی ندارد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: بعضی از مسئولان هیئات از اسم یک مداح حرفه‌ای برای حضور مردم استفاده می‌کنند، هدیه کمتر و بیشتر به مداحان مختلف گاهی اوقات موجب بروز مشکلاتی می‌شود که پشت صحنه‌هایی در پی دارد، برای اینکه این مسائل به‌وجود نیاید، مسئولان هیئات، مداحان و خود مردم باید با تقوا به این مسئله نگاه کنند.

حجت‌الاسلام زارع‌شیرازی در پایان یادآور شد: آن کسی که در خانه‌اش مداحی را دعوت می‌کند باید بداند که آن مداحی که دعوت شده از لحاظ فنی در چه سطحی است تا به زیبایی مجلس را گرم‌‌تر کند، اگر تفاوتی برای مسئولان هیئات وجود ندارد، می‌توانند از مداحان محلشان بهره‌مند شوند، چرا مداح و سخنران مشهور دعوت می‌کنید وقتی مداح و سخنران مشهور دعوت می‌کنید، یعنی اینکه می‌خواهید مجلستان شلوغ شود و مردم بیایند وقتی این‌ها است مردم باید قدردان مداح و روضه اباعبدالله باشند و به آن شخص احترام بگذارند.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین