عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۰۵۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
نماينده بعثه‌ مقام معظم رهبري در عراق، با اشاره به سابقه حضور ميليوني زايران ايراني جهت زيارت اربعين در سال گذشته و افزايش توقعات دراين زمينه ، نهادهاي ايراني را به تلاش بيشتر جهت تهيه امكانات براي تامين نيازهاي زائران فراخواند.
عقیق: در ادامه جلسات منظم ستاد اربعين در عراق، روز شنبه جلسه اي با حضور اعضاي اين ستاد در كربلا برگزار و براي راهبري امور زائران اربعين، ايجاد 5 قرارگاه پيش بيني شد.
در اين جلسه كه به رياست حسن دانايي فر سفير ايران در عراق، حجت الاسلام و المسلمين نجفي روحاني نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق و نيز روساي كنسولگري هاي ايران در كربلا و نجف و نيز روساي نمايندگي هاي نهادهاي مختلف برگزار شد، قرارگاه هاي عملياتي در نجف ، كربلا، كوت، شلمچه و بغداد و روساي آن تعيين شد.
حجت الاسلام و المسلمين نجفي روحاني، نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق، با اشاره به سابقه زيارت اربعين در سال گذشته و افزايش توقعات دراين زمينه ، نهادهاي ايراني را به تلاش بيشتر جهت تهيه امكانات براي تامين نيازهاي زائران فراخواند و در عين حال بر استفاده از ظرفيت هاي مردمي در محل ، بويژه از طريق برگزاري جلسات و تشكيل همايش هايي با حضور ائمه جمعه و بزرگان عراقي تاكيد كرد.
سپس ، مير مسعود حسينيان سركنسول ايران در كربلا در اين جلسه مشكلات مربوط به اربعين سال گذشته را مرور كرد و گفت كه براي اين مشكلات تمهيداتي انديشيده شده است؛ از جمله براي مفقودان و گمشدگان يك ستاد در اطراف كنسولگري ايران در كربلا ، مجهز به كامپيوتر و سيستم ارتباطي پيش بيني شده و همچنين براي ارتباطات داخلي و نيز با ايران برنامه ريزي شده است.
وي از جمله مشكلات سال گذشته را مشكلات بانكي و بحث نقل و انتقال پول عنوان كرد و گفت كه در اين زمينه پيش بيني هايي صورت گرفته است.
حسينيان از انتشار بروشورهاي تبليغاتي و اطلاع رساني خبر داد كه علاوه بر نقشه اي كه مكان هاي مشخص و محل استقرار نهادهاي ايراني را مشخص كرده ، نكات مهم در خصوص سفر اربعين در آن گنجانده شده است.
در عين حال وي از اختصاص قطعه زميني به متراژ 1400 متر متعلق به كنسولگري در كربلا جهت اسكان زائران خبر داد كه در آن قرار است امكانات اقامتي موقت ايجاد شود.
ساداتي فر سركنسول ايران در نجف نيز در اين جلسه اشاره كرد كه مشكلات اربعين هنگام خروج زائران از عراق به مراتب مشكل تر از ورودي است ، بويژه آنكه موكب ها و هيات هاي خدمات رساني عراق فرداي روز اربعين جمع مي كنند و خدمات رساني به زائران تا پيش از ترك عراق دشوار مي شود و از طرفي تراكم و تجمع در پشت مرز نيز كار را سخت مي كند.
ساداتي فر نيز از چاپ و انتشار بروشورهاي اطلاع رساني در نجف خبر داد و در عين حال مهمترين دغدغه هاي امسال را مسايل بانكي ، مخابراتي و در نهايت حمل و نقل بويژه براي بعد از مراسم عنوان كرد.
نماينده هلال احمر نيز درباره هماهنگي هاي بعمل آمده با طرف عراقي گزارشي داد و از جمله گفت سه مركز در نجف ، 10 پايگاه در مسير نجف به كربلا ، سه درمانگاه در كربلا كه قرار است سه درمانگاه ديگر نيز به آن اضافه شود ، به همراه تعداد زيادي تيم هاي سيار براي مراسم امسال پيش بيني شده است.
دكتر رضايي از اختصاص تعدادي از آمبولانس هاي هلال احمر براي مراسم امسال خبر داد و گفت كه اين آمبولانس ها عمدتا در محور نجف - كربلا بكار گرفته خواهد شد.
وي همچنين گفت كه مجوز وارد كردن داروي مورد نياز اين ايام را از طرف عراقي دريافت كرده است.
شوشتري از ستاد بازسازي عتبات عاليات نيز گزارشي از هماهنگي براي در اختيار گرفتن زمين مورد نياز جهت ايجاد اقامتگاه هاي موقتي (چادري) در شهرهاي نجف و كربلا ارائه كرد و گفت از نيمه دوم مهرماه امكانات و تجهيزات وارد عراق شده و حدود 15 روز قبل از اربعين آماده مي شود.
درادامه رئيس نمايندگي سازمان حج و زيارت در عراق، به عنوان دبير اين جلسه، گزارشي از اقدامات انجام شده و هماهنگي هاي بعمل آمده با طرف عراقي ارائه كرد. وي از ضرورت داشتن نقشه راه سخن گفت و افزود طي روزهاي اخير از مرزهاي ورودي بازديد كرده و گره هاي موجود از مبادي تا شهرهاي كربلا و نجف را پيگيري كرده است.
وي نيز مهمترين مشكلات را اسكان ، تغذيه و حمل و نقل زائران در فرداي بعد از اربعين دانست و گفت در اين زمينه براي هماهنگي با دواير دولتي جلساتي برگزار شده و مكاتبات لازم بعمل آمده است.
استفاده از مدارس، اماكن ورزشي و در اختيار گرفتن زمين هايي در شهرهاي كربلا و نجف براي برپايي اماكن موقتي ،از ديگر تلاش هاي نمايندگي سازمان حج و زيارت در عراق است كه قاسمي به آن اشاره كرد.
نماينده بنياد مستضعفان نيز از تدارك امكانات اقامتي اين نهاد، از جمله هتل ها و نيز هماهنگي براي استفاده از صحن فاطمه الزهرا س در نجف براي اسكان زائران ، حسينيه امام علي ع و نيز چند قطعه زمين و يك آشپزخانه 10 هزار نفري ، يك موكب با آشپزخانه سه هزار نفري در مسير نجف كربلا و همچنين تجهيزات خدماتي مانند پخت نان ، پخت و پز گزارش داد.
به گفته وي در جريان جلسات برگزار شده در ايران با خيرين ، برخي ها اعلام آمادگي كرده اند و از جمله يك خير قول 2 ميليارد تومان داده است.
در اين جلسه حسن دانايي فر پس از گزارش اعضاي ستاد، از جلسات و ديدارهايش با مقامات عراقي از جمله وزيران كشور و حمل و نقل با هدف هماهنگي در خصوص اربعين توضيحاتي داد و سپس تقسيم كار جديد را بر اساس تشكيل 5 قرارگاه اصلي در نجف ، كربلا ، كوت، بصره و بغداد تشريح كرد.
سفير ايران در عراق همچنين بر استفاده از ظرفيت هاي موجود مردمي در عراق تاكيد كرد و خبر داد در اين خصوص رايزني ها و تلاش هايي در حال انجام است. وي تصريح كرد كه بايد توجه داشته باشيم كه امكانات دولت عراق با توجه به مشكلات اقتصادي و كاهش قيمت جهاني نفت در سال جاري ، چندان خوب نيست.
دانايي فر همچنين از اعضاي ستاد خواست بصورت عملياتي وظايف محوله در حوزه هاي خود را انجام داده و درخواست ها و مشكلات خود را تا 20 مهرماه اعلام كنند تا از مجاري قانوني براي رفع آن اقدام شود.
در اين جلسه با تاكيد بر اينكه تمامي دستگاه هاي ذيربط در بحث اربعين سال جاري طبق جدول برنامه درحال انجام وظايف محوله هستند، به اين امر اشاره شد كه در بحث هاي تبليغاتي و رسانه اي بگونه اي عمل شود كه انتظارات مردم از شرايط زيارت اربعين مبتني بر واقعيت موجود در عراق باشد و اين تصور ايجاد نشود كه در عراق همه گونه امكانات هست.
دانايي فر رئيس ستاد عراق اربعين نيز تصريح كرد كه توقعات مردم از سفر اربعين بايد با امكانات موجود در عراق متناسب باشد.
برخي كارشناسان عقيده دارند كه بايد اطلاع رساني درست در اين زمينه انجام شود تا زائران با پيش بيني مشكلات و كاستي ها ، به اين سفر اقدام كنند و اين موضوع را بدانند كه تمام امكانات و تجهيزات تدارك ديده شده ، تنها بخشي از نياز ميليوني اين مراسم را تامين مي كند.



منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین