عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۹۸۴
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
مراسم قالي شويان بيش از هزار سال قدمت دارد و ۱۵ نسل اين مراسم به صورت سينه به سينه ادامه داشته است، همچنين اين مراسم سنتي مذهبي ثبت يونسكو هم شده است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمين مهدي سليماني تبار امام جمعه شهر مشهد اردهال، پيرامون مراسم سنتي مذهبي قالي شويان فين كاشان و اردهال كه منتسب به اين دو منطقه است و فلسفه آن كه همه ساله در دومين جمعه مهرماه با حضور گسترده مردم برگزار مي شود، گفت: گروهي از مردم فين كاشان به سرپرستي عامربن ناصر فيني در مدينه خدمت حضرت امام باقر عليه السلام مي رسند و تقاضاي مُبلغ و مروج ديني مي كنند، ايشان فرزند ارشد خود و برادر امام صادق(عليه السلام) به نام علي بن باقر(ع) را به منطقه كاشان و فين اعزام مي كنند.
امام جمعه شهر مشهد اردهال افزود: علي بن باقر(ع) پس از عزيمت به كاشان، در مسجد منطقه فين اقامه جماعت و جمعه برگزار مي كردند و در طي دو سه سالي كه آن جا بودند، تابستان ها به اردهال مي آمدند و به ارشاد و هدايت مردم منطقه مي پرداختند ودر بين مردم نيز محبوبيت زيادي پيدا كردند.
وي ادامه داد: حاكم اردهال كه از عمال بني اميه بود خبر حضور ايشان را به حاكم قزوين مي رساند و او يك لشكر4000 نفري را از قزوين اعزام مي كند و پس از سه روز جنگ نابرابر آن حضرت را در محلي كه نزديك محل دفن ايشان به شهادت مي رسانند و حدود100 نفر از مردم خاوه نيز كه به ياري ايشان شتافته بودند در ركاب ايشان به شهادت مي رسند.
استاد حوزه علميه قم ادامه داد: اهالي فين نيز كه دير خبر دار مي شوند و براي ياري آن حضرت مي شتابند وقتي مي رسند كه سپاه دشمن سر از بدن آن حضرت جدا كرده است، لذا بدن بدون سر ايشان را در قالي سجاده اي تشييع مي كنند و پس از غسل دادن در نهر آبي، به خاك مي سپارند.
به گفته حجت الاسلام والمسلمين سليماني تبار از آن سال تاكنون، در جمعه دوم مهرماه هر سال به ياد حوادث مربوط به شهادت سلطان علي بن باقر(ع) مراسم قالي شويان كه تشريفات خاصي هم دارد با همكاري اهالي خاوه و فين برگزار مي شود.
امام جمعه شهر مشهد اردهال يادآور شد: اين مراسم بيش از هزار سال قدمت دارد و 15 نسل اين مراسم به صورت پيوسته سينه به سينه ادامه داشته است.همچنين اين مراسم سنتي – مذهبي، ثبت يونسكو هم شده است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین