عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
استهلال ماه میان کشورهای مختلف باعث تعیین زمان‌های متفاوتی برای آغاز ذی‌الحجه می‌شود و حتی در زمان پیامبر هم اهالی حجاز ایام متفاوتی را برای برگزاری مناسک حج انتخاب می‌کردند.
عقیق:حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی رجبی، استاد حوزه مروی در خصوص مباحث فقهی تفاوت استهلال ماه قمری میان ایران و عربستان اظهار داشت: در این رابطه مراجع تقلید با توجه به آیه 199 سوره بقره نظر مفتی عربستان را ملاک اجرای مناسک حج می‌دانند.

این استاد حوزه و دانشگاه با توجه به تفاوت جغرافیایی میان ایران و عربستان و در نتیجه تفاوت در استهلال ماه ذی‌الحجه گفت: نه تنها استهلال میان کشورهای مختلف باعث تعیین زمان‌های متفاوتی برای آغاز ذی‌الحجه می‌شود بلکه حتی در زمان پیامبر هم همان اهالی حجاز زمان‌های متفاوتی را برای برگزاری مناسک حج انتخاب می‌کردند که قرآن برای حل این مسئله هماهنگ‌سازی اجرای حج راهکاری دارد.

وی با اشاره به علت تاریخی نزول این آیه گفت: در زمان پیامبر هم در اجرای حج اختلافاتی بود به طوریکه برخی زودتر و برخی دیگر دیرتر مناسک حج را اجرا می‌کردند و در حالیکه عده‌ای مناسک را قبل از منا و عرفات انجام می دادند،‌ عده دیگری آنرا بعد از منا و عرفات اجرای کردند. 

این استاد حوزه علمیه مروی افزود: خداوند برای رفع این اختلافات و هماهنگ‌سازی اجرای مناسک حج در زمانی واحد در آیه مذکور دستور می دهد از همان جهتی که مردم به حج می‌روند به سوی خانه خدا روان شوید.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین رجبی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند می‌‌خواهد مناسک حج در یک زمان واحد برگزار شود تا عظمت این مراسم با شکوه به خوبی مشخص شود که بر همین اساس فقها و مراجع برای رفع اختلافات زمانی نظر مفتی عربستان را ملاک عملی قرار می‌دهند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین