عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
اسم کاملش باسم اسماعیل محمد علی است و کنیه اش ابومحمد. با اینکه سال هاست در ایران بوده و نوحه خوانی را از همین جا آغاز کرده، اما تنها سه سال است که در میان مردم ایران شناخته شده است.
«ملا باسم کربلایی» مداح سرشناس عرب زبان، که پس از چند سال به ایران آمد، و در حسینیه امام زین العابدین علیه السلام واقع در قم، به مناسبت 8 شوال، سالروز تخریب بقیع به مدیحه سرایی پرداخت.

گفته می شود هزاران تن از جوانان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به این حسینیه آمدند تا در مراسم مدیحه سرایی این مداح سرشناس عرب زبان شرکت کنند.

ازدحام جمعیت به قدری زیاد بود که بیرون از حسینیه امام زین العابدین علیه السلام و حتی کوچه و پس کوچه های پشتی این حسینیه مملو از جمعیت شده بود.

علاوه بر زیبایی صدا و مداحی دلنشین و سوزناک ملا باسم، غیبت چند ساله وی از ایران، دیگر عامل شلوغ شدن مجلس شب گذشته وی بوده است.

اخبار رسیده از شهر مقدس قم حاکی از آن است که مداحی آن شب  «ملا باسم کربلایی» در قم به قدری زیبا و سوزناک بوده که از نیمه شب آغاز شده و به درخواست شرکت کنندگان در مجلس، تا اذان صبح ادامه داشت.

ملا باسم کیست؟
همه او را می شناسند. حتی ایرانیان که زبانشان فارسی است. چند سالی است که نوحه هایش از صدا و سیمای کشورمان هم پخش می شود و در تمام نوار فروشیها نوارش و در همه سایت ها و وبلاگ های دینی فایلی صوتی از او یافت می شود.

اسم کاملش باسم اسماعیل محمد علی است و کنیه اش ابومحمد. با اینکه سال هاست در ایران بوده و نوحه خوانی را از همین جا آغاز کرده، اما تنها سه سال است که در میان مردم ایران شناخته شده است.

محرم سه سال پيش صدا و سيماي جمهوري اسلامى، نوحه ای عربی با لهجه محلی عراقی را بارها و بارها پخش کرد. مداح، لهجه زیبایی داشت و محبوب شد. بعد از آن اندک اندک ملا باسم کربلایی شناخته شد و يکي دو تا از آلبوم هاي نوحه خواني او در برخي مراکز فروش محصولات مذهبي يافت شد.

این مداح چهل ساله متولد کربلاست و سالها قبل مثل بسیاری از شیعیان عراقی مجبور شد به ایران مهاجرت کند. کار مداحی را 23 سال پیش در اصفهان و از حسینیه کربلایی ها آغاز کرده، سپس به قم رفته و برای عراقی های مقیم قم در حسینیه زینبیه نوحه خوانده است.

اکنون چند سالی است که در کویت ساکن است و نوارهای نوحه خوانیاش را در استودیوهای لبنان و کویت ضبط میکند. محرم امسال او در کربلا کولاک کرد و برخلاف ایران در مناطق شیعه نشین سایر کشورهای عربی بسیار مشهور شد. حتی بسیاری از کشورها از او دعوت کردند.

عراقی ها که در زمان حکومت صدام جرأت عزاداری نداشتند، اکنون سال ها ممنوعیت مراسم عزاداری و نوحه خوانی را جبران میکنند و شنیدن نوحه کار هر روزشان شده است. در زمان صدام حمل نوار نوحه، دستکم شش ماه زندان داشت، چه رسد به برگزاري مراسم عزادارى، ولی حالا سوار هر اتومبیلی که در عراق می شوید، نوار نوحه می گذارند.

ملا باسم کربلایی که سبک تازهاي در نوحه خواني داشته، در کنار علاقه مندان بسیارش، منتقدانی هم دارد که هم از سبک نوحه خوانی او انتقاد کرده اند و هم از مضمون برخی نوحه های او. مثلاً یکی از انتقادها به نوحه ای بود که ملا باسم در رثای محمد الدوره، کودک فلسطینی خواند که توسط نظامیان صهیونیستی کشته شد. بسیاری بر او خرده گرفتند که باید نوحه خوانی به یاد اهل بیت پیامبر و معصومین باشد و نباید در رثای یک نوجوان غیرعراقی و سنی چنین کاری کرد.

ملا باسم برای اهل بیت (ع) می خواند و مظلومیت امام حسین (ع) و اهل بیتش را بر زبان میآورد. هم صدا و هم اشعار نوحه های ملا باسم قابل تأمل و تفکر هستند و در چند سال اخیر توجه شیعیان تمام دنیا را به خود جلب کرده است.

منبع: شيعه آنلاين

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United States
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
0
2
ناشناس
|
France
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
0
0
خوش آمدی مله باسم عزیز بنده این توفیق رو داشتم و مجلس یزد ایشون رفتم
این هفته هم برای شهادت اما صادق تهران میخونه تصمیم دارم انشالله اگه قسمت بشه برم
انشالله خدا حفظش کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
0
تزگ
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
0
صدای ملا باسم.یکی از معجزات محرم است..هیچ عصری از ی مداح ممتاز خالی نمیشه.اجرت با امام حسین..من خیلی دوسش دارم..خداوند حفظش کنه هرجا باشه
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین