عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
هر کس در جوانی ازدواج کند، فریاد واویلای شیطان برآید که یک سوم دینش را از من مصون داشت، و خداوند هم دو سوم دین بنده اش را محفوظ می دارد.
عقیق: ازدواج و تشکیل خانواده مورد سفارش پیوسته اولیای دین بوده است. از روایات اهل بیت علیهم السلام چنین بر می آید که یکی از مهمترین مقومات سلامت و بقای جامعه سنت زناشویی و فرزند آوری است. آنچه در زیر از نظرتان می گذرد، برگزیده هایی از این روایات است که از مجلد صدم کتاب شریف بحارالانوار با ذکر ماخذ اصلی آنها برایتان نقل می کنیم:   
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند:
ـ نکاح سنت من است، و هر که از آن روی گرداند از من نیست. (جامع الاخبار: 103)
ـ در اسلام هیچ بنایی نزد خداوند، محبوب تر از ازدواج نیست. (الهدایة: 67)
ـ ازدواج کنید و افزون گردید، چرا که من، به واسطه کثرت تعداد شما بر سایر امتها مباهات می کنم، حتی اگر از فرزندان شما سقط شده باشد. (جامع الاخبار: 103)
ـ آنکه ازدواج کرده و در خواب است، نزد خداوند نسبت به روزه دار نماز گزاری که مجرد است، برتر است. (جامع الاخبار: 103)
ـ درهای رحمت خداوندی در چهار موضع گشوده می¬شوند: هنگام بارش باران، و هنگام نظر انداختن فرزند بر چهره والدینش، و هنگام گشوده شدن در کعبه، و به هنگام (مراسم) ازدواج. (جامع الاخبار: 103)
ـ هر که خواهد خداوند را پاک و مطهر ملاقات نماید، باید که با همسر او را ملاقات کند. (روضة الواعظین: 373)
ـ بدترین مردگان شما مجردها هستند. (روضة الواعظین: 374)
ـ هر که ازدواج کند، نیمی از عبادت خود را انجام داده است. (روضة الواعظین: 375)
ـ دنیا چون متاعی است و بهترین متاع آن همسر صالح است. (نوادر راوندی: 35)
ـ مجردهایتان را به ازدواج درآورید، چرا که خداوند اخلاق ایشان را نیکو گردانیده وروزی¬شان را فزونی بخشیده و جوانمردیشان را افزایش دهد. (نوادر راوندی: 36)
ـ هر که در جهت ازدواج حلال قدم بردارد، خداوند آنها را به هم رسانده و حورالعین را به ازدواج او درآورده و هر گامی که بردارد و یا هر کلمه ای که بگوید، خداوند عبادت یک سال را برایش منظور می دارد. (جامع الاخبار: 104)
ـ پیامبر صلّی الله علیه و آله به مردی به نام عکاف فرمود: آیا همسر داری؟ گفت: خیر. فرمود: آیا کنیز داری؟ گفت: خیر یا رسول خدا. فرمود: آیا توان مالی داری؟ گفت: آری. فرمود: ازدواج کن، در غیر این صورت از گناه کاران خواهی بود. و در روایتی دیگر آمده است: ازدواج کن، در غیر این صورت از برادران شیاطین خواهی بود. (جامع الاخبار: 103)
ـ امام علی علیه السّلام فرمود:
ازدواج کنید، رسول الله صلّی الله علیه و آله بسیار می فرمود: هر که می¬خواهد از سنت من پیروی کند، باید ازدواج نماید، همانا از سنتهای من ازدواج است. و در طلب کثرت فرزند باشید، چرا که من فردای روزگار، به واسطه زیادی شما بر سایر امتها برتر خواهم بود. (خصال 2: 405)
امام محمد باقر علیه السّلام فرمودند:
هیچ بنده¬ای بهتر از همسری صالح و نیکوکار که هرگاه او را ببیند، مسرور شود، و اگر غایب باشد، مالش را پاس بدارد و محبتش را در دل حفظ نماید، سودی نبرده است. (قرب الاسناد: 11)
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
ـ مردی نزد پدرم آمد، پدرم به او گفت: آیا همسر داری؟ مرد گفت: خیر. امام فرمود: دوست ندارم که همه دنیا و آنچه در آن است، از آن من باشد و من شبی بدون همسر بگذرانم. آنگاه حضرت فرمود: دو رکعت نماز که شخص متأهل می خواند، برتر است از مردی که شب را به نماز می ایستد و روز را روزه می دارد، در حالی که مجرد است. سپس پدرم هفت دینار به او بخشید و فرمود: با اینها ازدواج کن. (قرب الاسناد: 11)
ـ سه چیز است که راحتی مؤمن در آن است:
1.     خانه ای وسیع که محارمش را [از چشم نامحرم] می پوشاند و پریشان حالی¬اش را مکتوم می سازد.
2.     زنی صالح که وی را در دنیا و آخرت یاری می نماید. و... (خصال 1: 104)
ـ سه چیز باعث سعادتمندی است: همسر همراه و همدل، فرزند نیکو، رزق و روزی که شخص صبحگاهان به دنبال آن می رود و شبانگاه بر خانواده اش باز می گردد. (امالی طوسی 1: 309)
ـ هر کس ازدواج نماید، نیمی از دینش را پاس داشته است، و در نصف دیگر آن باید تقوای خدا پیشه کند. (امالی طوسی 2: 132)
ـ دو رکعت نمازی که شخص متأهل به جای  می آورد، برتر است از هفتاد رکعت نمازی که مجرد به پای می دارد. (ثواب الأعمال: 37)
ـ خداوند ـ عزّوجلّ ـ به چهار کس در روز قیامت بنگرد: آنکه از انسان پشیمانی بگذرد، یا مصیبت دیده ای را یاری کند، یا بنده ای را آزاد سازد، یا مجردی را به خانه بخت بفرستد. (خصال 1: 152)
امام کاظم علیه السلام فرمودند:
هر کس در جوانی ازدواج کند، فریاد واویلای شیطان برآید که یک سوم دینش را از من مصون داشت، و خداوند هم دو سوم دین بنده اش را محفوظ می دارد. (نوادر راوندی: 12)
امام رضا علیه السّلام فرمود:
زنی از امام باقر علیه السّلام سؤالی کرد و گفت: خداوند تو را نکو دارد، من ترک ازدواج کرده¬ام. امام فرمود: از چه روی؟ زن گفت: هرگز نمی خواهم ازدواج کنم. فرمود: چرا؟ گفت: از این کارم به دنبال فضل و پاکی هستم. فرمود: از این کار روی برگردان، چرا که اگر در ترک ازدواج فضلی بود، قطعاً فاطمه کبری علیها السّلام، نسبت به تو شایسته تر بود، چرا که هیچ کس در فضل و برتری از وی پیشتر نیست. (امالی طوسی 1: 380)


منبع:مشرق
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین