عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۴۰۴
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
در روایات است که اگر کسی با محبت به کعبه نگاه کند مثل برگ هایی که از یک درخت در خزان فرو می ریزد گناهان او می ریزند و او دوباره تطهیر می شود. این ها همه ارزش و جایگاه این سفر عزیز و عظیم را می رساند.
عقیق:شما می دانید که مسجدالحرام، مکان عجیب و مقدسی است.  بعضی ها این معنی را متوجه نشده اند و گفته اند که خواندن دو رکعت نماز در مسجدالحرام به اندازه 100 هزار برابر ثواب دارد در حالی که روایت وارده تصریح دارد که خواندن نماز در مسجدالحرام 100 هزار برابر سایر مساجد ثواب دارد. شما می دانید که خواندن نماز در مسجد 25 برابر خواندن نماز در خانه ثواب دارد که اگر این طور محاسبه کنید خواندن دو رکعت نماز در مسجدالحرام به اندازه 5 میلیون رکعت ثواب خواهد داشت.
خب شما تصور کنید جایی که دو رکعت در آن جا نماز خواندن به اندازه 5 میلیون رکعت ثواب و ارزش دارد چه شرافتی دارد. وقتی در روایات مطرح می شود که خداوند به ازای هر صلوات بر پیامبر و آل او  6 هزار درجه در بهشت به فرستادنده اش عنایت می کند و 6 هزار از گناه های او را پاک می کند باید متوجه شد که این برکت و تطهیر روح از کجا می آید. در روایات است که اگر کسی با محبت به کعبه نگاه کند مثل برگ هایی که از یک درخت در خزان فرو می ریزد گناهان او می ریزند و او دوباره تطهیر می شود. این ها همه ارزش و جایگاه این سفر عزیز و عظیم را می رساند."

گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین سید رحیم توکل کارشناس دینی؛ 
همچنان که استحضار دارید در موسم حج ابراهیمی قرار داریم و حاجیان مشغول انجام مناسک این سفر الهی هستند. به عنوان اولین پرسش می خواستم دیدگاه تان را درباره شرافت و عظمت این سفر معنوی جویا شوم.
انسان بعضی از اتفاقات و رخدادها را باید از نزدیک لمس کند وگرنه نمی تواند عظمت و بزرگی آن را به خوبی حس کند، حتی اگر تصاویرش را دیده باشد یا از زبان دیگران شنیده باشد. آن ها که به حج رفته اند عرض بنده را متوجه می شوند که برگزاری نماز جماعتی که در آن بالای 2 میلیون نفر نمازگزار حضور دارند یعنی چه. این جمعیت بسیار عظیمی است که ده ها کشور مسلمان در آن حضور دارند.
حالا شما در نظر بگیرید که اگر این حاجیان با برنامه های عمیق تغذیه شوند چه اثراتی می تواند در امت اسلام داشته باشد. اگر این حاجیان که از همه کشورهای مسلمان در این برنامه عظیم معنوی حضور دارند با مباحث کارشناسی و مستدل در جریان حرکت های خصمانه دشمن قرار گیرند، چه آثار و برکات فوق العاده ای می تواند برای همین جمعیت عظیم و امت اسلام داشته باشد.

آیا آن چیزی که امروز در موسم حج اتفاق می افتد این هدف را برآورده می کند؟
مسلما با نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد چون دست هایی همیشه در کار بوده اند که این اتفاق حادث نشود. بنده چند سال پیش که به سفر حج رفته بودم باور کنید در دل خودم می سوختم و شرم می کردم که چطور این ظرفیت های بزرگ معنوی و اخلاقی و سیاسی  این طور  به سادگی هدر می رود. فکر کنید که 2 میلیون نفر در نماز جماعت مسجدالحرام حضور پیدا کرده اند  و  دل هایشان مستعد بهترین بذرهای معرفتی و اخلاقی و معنوی است آن وقت طرف درباره مسواک زدن دندان ها سخنرانی می کند. 2 میلیون نفر از امت اسلام آنجا حضور دارند و آن وقت دغدغه جهان اسلام این می شود که چطور دندان هایمان را مسواک بزنیم.
ما به واقع امروز این اتفاق دردآور را در موسم حج می بینیم که یک عده جنایت پیشه که مزدور آمریکا هستند نمی خواهند جهان اسلام علیه سیاست های آمریکا و غرب موضع بگیرد بنابراین آن ها چنین سطحی و کم مایه با این برنامه عظیم برخورد می کنند. شما امروز نگاه کنید که مهم ترین مسایل جهان اسلام چیست؟ مثلا یکی از مسایل مهم ما موضوع تکفیری هاست. افرادی که به نام اسلام دست به جنایت های شرم آوری در سوریه و عراق می زنند.
حالا اگر در همین حج مسلمانان در این باره چاره جویی کنند و نشست هایی برای باز کردن این گره انجام شود مسلما کمر داعش می شکند. کمر گروه های تروریستی که با نام اسلام در منطقه فعالیت می کنند خرد می شود اما از آن جایی که این گروه ها ساخته و پرداخته آمریکا و غرب است و منافع آن ها ایجاب می کند که این گروه ها برای مشوش جلوه دادن چهره اسلام فعالیت داشته باشند بنابراین چندان مایل نیستند که این مباحث در حج مطرح شود.

چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران حج  بیانات مهمی مطرح فرمودند از جمله این که زیارت خانه خدا یک فرصت کم نظیر برای تطهیر و پالایش روح انسان است و این که حج مظهر وحدت اسلامی است و نمونه ای معنادار از تشکیل امت اسلامی و فرصت همدلی و همزبانی میان مسلمانان. دیدگاه تان در این باره چیست؟
آنچه حضرت آقا فرمودند دو بُعد بیّن و آشکار دارد. بعد اول همان بعد فردی است که در واقع پاسخ به این سوال است که من به عنوان یک شخص در این مکان مقدس چه کنم. برای چه به این مکان پا گذاشته ام و می خواهم در این مکان به چه حقیقتی برسم. چطور می توانم آیینه وجودم را از آن تاریکی ها و زنگارها پاک کنم و از حجاب های ظلمانی که مرا در بر گرفته فراتر بروم.
شما می دانید که مسجدالحرام، مکان عجیب و مقدسی است.  بعضی ها این معنی را متوجه نشده اند و گفته اند که خواندن دو رکعت نماز در مسجدالحرام به اندازه 100 هزار برابر ثواب دارد در حالی که روایت وارده تصریح دارد که خواندن نماز در مسجدالحرام 100 هزار برابر سایر مساجد ثواب دارد. شما می دانید که خواندن نماز در مسجد 25 برابر خواندن نماز در خانه ثواب دارد که اگر این طور محاسبه کنید خواندن 2 رکعت نماز در مسجدالحرام به اندازه 5 میلیون رکعت ثواب خواهد داشت. خب شما تصور کنید جایی که دو رکعت در آن جا نماز خواندن به اندازه 5 میلیون رکعت ثواب و ارزش دارد چه شرافتی دارد.
وقتی در روایات مطرح می شود که خداوند به ازای هر صلوات بر پیامبر و آل او  6 هزار درجه در بهشت به فرستادنده اش عنایت می کند و 6 هزار از گناه های او را پاک می کند باید متوجه شد که این برکت و تطهیر روح از کجا می آید.
در روایات است که اگر کسی با محبت به کعبه نگاه کند مثل برگ هایی که از یک درخت در خزان فرو می ریزد گناهان او می ریزند و او دوباره تطهیر می شود. این ها همه ارزش و جایگاه این سفر عزیز و عظیم را می رساند.


منبع:شبستان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین