عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
«روز شمار رخدادهای مهم زندگانی امام رضا(ع)» در گروه مطالعات فرهنگی زائر بنیاد پژوهش‌های اسلامی برای اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ و معارف رضوی و آشنا کردن زائران با زندگی امام رضا(ع) برای نوروز 1392 طراحی شد.
عقیق: مدیر گروه مطالعات فرهنگی زائر اظهار داشت: با توجه به طیف گسترده زائران، در کنار تولید کتاب، باید از قالب‌های دیگری نیز برای ترویج فرهنگ و معارف رضوی استفاده شود.
وی تدوین این بروشور را یکی از این قالب‌ها عنوان کرد و در توضیح آن گفت: «روز شمار رخدادهای مهم زندگانی امام رضا(ع)» در 12 صفحه، در قطع 10در21 آماده و بعد از مقدمه کوتاه، صفحه 1 الی 5 نقشه طبیعی و سیاسی طراحی شده تا عوارض راه و سیر جغرافیایی مسیر حرکت حضرت مشخص شود.

وی مشخص نمودن شهرهایی که حضرت رضا(ع) به آن وارد شدند و یا در تاریخ زندگانی حضرت از آنها یاد شده را از مطالب این روزشمار عنوان کرد و افزود: با بهره‌گیری از اصیل ترین منابع تاریخی، مسیر حرکت تاریخی امام از مدینه تا مرو و توس، روز ورود امام به آن شهر، یا وقوع یک رخداد مهم در آن روز، با تطبیق تاریخ قمری و شمسی در کنار آن درج شده است.
رحیمی ادامه داد: 30 نکته تاریخی با تطبیق روز، ماه و سال قمری و شمسی، با مشخص کردن مکان آن، در این اثر تدوین شده که از آن جمله می‌توان به بحث ولایتعدی، اولین نماز جمعه امام در مرو، «بیعت بنی هاشم»(بیعت صغری) و «بیعت کبری»(بیعت عمومی) با ایشان به عنوان ولیعهد، عنوان کرد.

وی در ارتباط با ادامه مطالب مندرج شده در این روزشمار گفت: در 6 صفحه دوم، تقویم اجمالی 1392 ترسیم شده که در آن، ایام تعطیل و روزهایی که در آن مناسبت و مطلب مهمی در ارتباط با حضرت رضا(ع) رخ داده است، با رنگ قرمز مشخص شده است.
وی برقراری ارتباط معنوی با حضرت رضا(ع) را از جمله رویکردهای این تقویم عنوان کرد و گفت: با این اتفاق ما تقریبا در تمام روز سال در تقویم خود مناسبتی را از امام مشاهده می‌کنیم که این امر باعث توجه بیشتر و ایجاد انس و ارتباط معنوی میان فرد و امام خود می‌شود، خاصه اینکه در کنار آن صلوات امام رضا(ع) نیز قرار داده شده است.
دکتر رحیمی افزایش مناسبت‌های مرتبط با حضرت به 150 واقعه تاریخ را از جمله اهداف عملکرد گروه عنوان کرد و گفت: نمونه این روزشمار در اختیار معاونت تبلیغات اسلامی برای اصلاح و ارائه پیشنهادات قرار گرفته است تا بعد از آن با توجه به درخواست معاونت به چاپ آن اقدام شود.
مدیر گروه مطالعات فرهنگی زائر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: روزشمار رضوی گرچه در حجم کم تدوین شده، اما برای جمع‌آوری آن کار علمی، جدی و تاریخی مستند، در حد تولید یک کتاب انجام شده است.

وی عرضه روزشمار رضوی به صورت نرم‌افزار برای نصب روی تلفن همراه، لوح فشرده، بنر برای ارائه در نمایشگاه‌ها و انتشار آن به صورت کتاب با توضیح وقایع و رخدادهای بیان شده در آن و ترجمه به زبان‌های اردو و عربی و افزودن تاریخ تطبیقی میلادی را از گام‌های بعدی برای ارتقاء این اثر عنوان کرد.
دکتر رحیمی ضمن تشکر از همکاری اعضای گروه مطالعات فرهنگی زائر و آقای میثم محتاجی که در طراحی این اثر نقش مؤثری را ایفا کردند، گفت: امیدواریم بتوانیم مناسبت‌های بیشتری را که مرتبط با تاریخ زندگی امام و حرم مطهر رضوی است را در روزشمار رضوی بگنجانیم.

منبع: قدس آنلاین
211001

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین