عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۲۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۰
يكي از ننگ‌هايي كه تا ابد بر پيشاني وهابيت باقي ماند آتش زدن كتابخانه « المكتبة العربية» با بيش از 60 هزار عنوان كتاب و 40 هزار نسخه خطي منحصر به فرد بود ...
عقیق: علي‌اصغر رضواني در كتاب تاريخ آل‌سعود ضمن تبيين اهميت حفظ آثار تاريخي و فرهنگي گوشه‌اي از خيانت‌هاي وهابيت را درج نموده است.

حفظ تاريخ گذشتگان و صيانت از ميراث فرهنگي نياكان، نشانگر تمدن يك جامعه به شمار مي‌رود كه دولت‌ها براي پاسداري از آنها ادارات ويژه تاسيس نموده و كارشناسان ماهر تربيت مي‌كنند و در اين عرصه اجازه نمي‌دهند كه حتي يك سفال و يا كتيبه كوچك سنگي از بين برود.

شكي نيست كه تمدن اسلامي تنها تمدن پيشتاز عصر خويش بود كه مسلمانان در پرتو تعاليم آسماني خويش آن را پي‌ريزي نمودند.

شكوفايي اين تمدن در قرآن چهارم و پنجم هجري قمري به اوج خود رسيد و به گواه محققان غربي، نفوذ اين تمدن از طريق اندلس و جنگ‌هاي صليبي به اروپا يكي از مهم‌ترين علل شكوفايي و رنسانس غرب در قرون اخير به شمار مي‌رود.

آثار و ابنيه مربوط به شخص پيامبر‌(ص) و ياران باوفاي او جزيي از ميراث عمومي اين تمدن بزرگ بوده، حفظ و صيانت ازآنها نشانه تقدير از بنيان‌گذاران اين فرهنگ و تمدن به شمار مي‌رود، اقدام به تخريب و نابودي اين آثار، نشانه انحطاط فكري و بي‌توجهي به سازندگان و بنيان‌گذاران تاريخ و تمدن مي‌باشد كه در اثر مرور زمان، واقعيت تاريخ و اصالت ديني به دست فراموشي سپرده مي‌شود و از همه مهم‌تر، عامل ركود انگيزه‌هاي فكري و نابودي استعدادهاي درخشان در جامعه بشري مي‌گردد.

ميراث خاندان موسي در قرآن

با مراجعه به قرآن كريم روشن مي‌شود كه امت‌هاي پيشين براي حفظ و صيانت از آثار پيامبران خود اهتمام ميورزيدند و به آن تبرك مي‌جستند؛ همانند صندوقي كه در آن مواريث خاندان موسي و هارون قرار داشت و آن را در نبردها حمل مي‌كردند تا از طريق تبرك به آن بر دشمن پيروز گردند خداوند متعال در اين زمينه مي‌فرمايد.

(وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آَيَةَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آَلُ مُوسَى وَآَلُ هَارُونَ) (بقره 248) و پيامبرشان به آنها گفت: نشانه حكومت او (طالوت) اين است كه صندوق عهد را به سوي شما خواهد آورد (همان صندوقي كه) در آن آرامشي از پروردگار شما و يادگارهاي خاندان موسي و هارون قرار دارد.

از برترين خانه‌ها

جلال‌الدين سيوطي نقل مي‌كند كه وقتي رسول اكرم‌(ص) آيه شريفه « فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» را در مسجد تلاوت نمود، فردي برخاست و پرسيد:‌مقصود از اين خانه‌ها چيست؟ 
پيامبر‌(ص) فرمود: خانه‌هاي پيامبران در اين موقع ابوبكر برخاست و به خانه حضرت علي‌‌(ع) و حضرت زهرا‌(س) اشاره كرد و گفت: اي پيامبر‌ خدا اين خانه از همين خانه‌هاست كه خدا رخصت بر رفعت و منزلت آن داده است؟ حضرت فرمود: آري، بلكه از برترين آنها است.

اين قضيه نشان مي‌دهد كه خانه‌هاي پيامبران و صالحان، از اعتبار و جايگاه خاصي برخوردار است و پيدا است كه اين منزلت ارتباط به جنبه مادي و خشت و گل و آجر آنها ندارد؛ بلكه اين ارزش به خاطر انسان‌هاي والايي است كه در آنجا سكونت گزيده‌اند.

سپاه اسلام قبور پيامبران را تخريب نكرد

سير و سياحت در كشورهايي كه قبور انبيا و فرزندان آنان‌(ع) قرار دارد نشان مي‌دهد كه پيروان پيامبران نسبت به حفظ قبور آنان و ساختن بناهاي مجلل بر روي آنها اهتمام خاصي مي‌ورزيدند، و سپاه اسلام نيز هنگام فتح شامات دست به تخريب قبور پيامبران(ص) نزدند، بلكه خادمان آنها را در ماموريت خود ابقا كردند و لذا اين بناها تا امروز محفوظ مانده و براي مسلمانان بلكه براي تمام موحدان جاذبه خاصي دارد.
اگر ساختن بنا بر قبور انبيا و اوليا نشانه شرك بود، جا داشت فاتحان منصوب از سوي خلفا به تخريب و نابودي آن ابنيه مي‌پرداختند.

كتب تاريخي و سفرنامه‌ها، گواه وجود صدها آرامگاه و مرقد با شكوه در سرزمين وحي و كشورهاي اسلامي است.

مسعودي متوفاي 345ه.ق مورخ معروف، مشخصات كامل قبول ائمه بقيع‌ و اهل‌بيت‌(ع) را بيان نموده است مروج الذهب 2ص288
و ابن جبير اندلسي جهانگرد معروف اواخر قرن ششم كه مشرق را سه بار زير پا نهاده است، در سفرنامه خود مشاهد انبيا و صالحان و ائمه‌(ع) را در مصر، مكه، مدينه، عراق و شام به تفصيل بيان داشته و در ضمن ويژگي‌هاي روضه ائمه‌(ع) بقيع و خصوصيات آنها را بيان نموده است.

آتش زدن كتابخانه‌هاي بزرگ

دردناك‌ترين كاري كه وهابيت مرتكب شد و ننگ آن براي ابد در پيشاني آنان باقي ماند، آتش زدن كتابخانه بزرگ «المكتبة العربية» بود كه بيش از 60هزار عنوان كتاب گرانقدر كم‌نظير و بيش از 40هزار نسخه خطي منحصر بفرد داشت كه در ميان آنها برخي از آثار خطي دوران جاهليت و قرارداد يهوديان با كفار قريش بر ضد رسول اكرم‌(ص) وجود داشت، و همچنين آثار خطي حضرت علي‌(ع) و ابوبكر و عمر و خالدبن وليد و طارق بن زياد و برخي از صحابه پيامبر‌(ص) و قرآن مجيد به خط عبدالله بن مسعود بود.

ناصر السعيد از قول يكي از مورخان نقل مي‌كند كه هنگام تسلط وهابيان، اين كتابخانه را به بهانه وجود كفريات در آن به آتش كشيدند و به خاكستر تبديل كردند.

پی نوشت:
تاريخ آل‌سعود – علي اصغر رضواني 


منبع: خبرگزاری حج
211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین