عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۸۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۵
شاید در نظر برخی معاملات و کسب برخی درآمدها عواقب سوء نداشته باشد در حالی به تصریح آموزه های اسلام معامله ای وجود دارد که در حکم جنگ با خدا و پیامبر (ص) است.
عقیق: اساس این بانکداری پرهیز از ربا و نبود آن در معاملات است؛ از این رو، در این نوشتار دیدگاه آیات و روایات درباره ربا بررسی می شود.
ربا یکی از مذموم ترین درآمدها در اسلام است که علاوه بر آنکه حرام شمرده می شود، عواقب و نتایج سوئی را نیز برای آدمی به همراه دارد تا جایی که در حکم محاربه با خدا و پیامبر (ص) معرفی می شود.
خداوند متعال در آیه 275 سوره مبارکه بقره می ‌فرماید: «الَّذینَ یَأْکُلُونَ الرِّبا لا یَقُومُونَ إِلاَّ کَما یَقُومُ الَّذی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطانُ مِنَ الْمَس...؛ کسانى که ربا مى‏خورند، برنمى‏خیزند مگر مانند کسى که بر اثر تماس شیطان، دیوانه شده...»
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «هر كس ربا بخورد خداوند عز و جل به اندازه ربايى كه خورده شكمش را از آتش دوزخ پُر كند و اگر از طريق ربا مالى به دست آورد، خداى تعالى هيچ عمل او را نپذيرد و تا زمانى كه قيراطى (كمترين مقدار) از مال ربا نزدش باشد، پيوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرين كنند.»
همان حضرت (ص) می فرمایند: «خداى عز و جل رباخوار و ربادهنده و نويسنده و شاهد بر آن را لعنت كرده است.»
همچنین ایشان فرمودند: «اى على! با رباخوار رفاقت نکن، زیرا او با خداوند به مبارزه برخواسته، چون خداوند متعال مى فرماید: «اگر دست از رباخوارى برنداشتید پس به خدا و رسولش اعلان جنگ دهید».
بنابر خطبه 156 نهج البلاغه امیرمومنان علي (ع) مي فرمايند: «رسول خدا (ص) به من فرمودند: «اي علي اين مردم پس از من بوسيله ثروتشان مورد آزمايش قرار مي‌گيرند. 1- ديندار بودن خود را منّتي بر خدا قرار مي‌دهند و با اين حال انتظار رحمت الهي را دارند. 2- از قدرت و خشم الهي خود را در امان مي ‌بينند. 3- حرام او را با شبهات دروغين و هوس هاي غافلانه حلال مي ‌شمارند. 4- شراب را « نبيذ» مي ‌آشامند. 5- رشوه را به نام هديه مي ‌گيرند. 6- ربا را به نام معامله حلال مي‌ دانند.»
پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «شبى که به معراج رفتم بر مردمى گذشتم که شکم هایشان چون خانه اى بود و در آنها مارهایى وجود داشت که از بیرون شکم هایشان دیده مى شد. پرسیدم: اى جبرئیل اینها کیستند؟ گفت: اینان رباخوارانند.»
علاوه بر این، روایات ما حکمت حرمت ربا را نیز بیان کرده اند.
امام صادق (ع) درباره چرایی حرمت ربا می فرمایند: «براستى، اگر ربا حلال بود، مردم تجارت و تلاش براى معاش را رها مى كردند. به همين دليل خداوند ربا را حرام كرد تا مردم از حرام به حلال و تجارت و خريد و فروش رو بياورند و به يكديگر قرض بدهند.»
امام باقر (ع) نیز در این باره فرموده اند: «خداى عزوجل ربا را حرام فرمود تا احسان کردن از بین نرود.»


پی نوشت ها:
من لایحضره الفقیه
وسائل الشیعه
بحارالانوار
ثواب الاعمال
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین