کد خبر : ۶۰۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷

دایرۀصلۀرحم شامل چه فامیل هایی می‌شود

نقش دید و بازدید فامیل و خویشاوندان (صلۀ رحِم) در ایجاد محیطی امن و سالم چه در کانون خانواده و چه در اجتماع انکارناپذیر است؛ یکی از دستورات أکید دین اسلام نیز در خصوص انجام صلۀ رحِم می باشد که احکام خاصی برای آن تشریع شده است.
عقیق:پاسخ چند استفتاء که مقلّدین آیت الله سبحانی از ایشان در خصوص صله رحم و عواقب قطع رحم پرسیده اند را منتشر می کند.

* قطع رحم با کسی که قطع رابطه کرده

سؤال: آيا با كسى كه قطع رحم نموده مى توان قطع رابطه نمود؟.

پاسخ معظم له: وجوب صله رحم مطلق است و مشروط نيست و در روايت آمده است«صِلْ لمَن قطعك». والله العالم

* منع شوهر از صلۀ رحم همسر!

سؤال: آيا شوهر مى تواند همسر را از صله رحم با بستگانش منع نمايد؟.

پاسخ: شوهر حق ندارد همسر را به امر حرام مثل قطع رحِم وادار كند، به هر حال اگر انجام وظيفه مايه ايجاد مشكل جدى براى وى باشد در اين صورت تكليف ساقط است. والله العالم

* عدم رفت و آمد با قطع رحِم یکی است؟

سؤال: يكى از ارحام با ما رفت و آمد نمى كند و هيچ نوع ارتباطى ندارد ولى قهر نمى باشد؛ آيا كار او قطع رحِم است؟.

پاسخ: قطع رحِم است و بايد ترك شود. والله العالم

* قصد قربت در صلۀ رحِم

سؤال: در صله رَحِم قصد قربت لازم است؟.

پاسخ: شرط نيست. والله العالم

* ارحام چه کسانی هستند؟

سؤال: منظور از ارحامى كه قطع رابطه با آنان حرام است چه كسانى مى باشند؟.

پاسخ: مقصود ارحام نسبى است؛ تعيين حدود آن با عرف است. البته زمان و مكان نيز در تشخيص مصاديق مؤثر است؛ در اجتماعات كوچك چه بسا وابستگان دور جزء ارحام شمرده مى شوند ولى در اجتماعات بزرگ از ارحام شمرده نمى شوند. والله العالم


منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله سبحانی


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین