عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
بازیگر نقش مالک اشتر در سریال امام علی (ع) گفت: به اعتقاد من این قصه و کتاب، فرش هفت رنگ تاریخی است که تشکری بافته و شکل رمان به آن داده است و شباهت بی‌اندازه‌ای به شمسه وسط قالی دارد.
عقیق: آئین رونمایی از رمان دو جلدی «غریب قریب» اثر سعید تشکری  با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری برگزار شد.

*نمونه «غریب قریب» نوشته نشده است
داریوش ارجمند بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در بخش دیگری از آئین رونمایی از جدیدتری سعید تشکری ضمن اشاره به سابقه خدمتگزاری خود به آستان علی‌بن موسی الرضا (ع) به سابقه آشنایی با تشکری اشاره کرد و گفت:‌آن زمان که من در مشهد بودم سعید تشکری یک جوان بود و هنوز مویی سپید نکرده بود آن زمان ایشان را خوب می‌شناختم و می‌دانستم که به قله‌های بلندی خواهد رسید. هر چند او در همان زمان نیش می‌خورد اما دست از تلاش نمی‌کشید.
او در بخش دیگری از سخنانش گفت: به این کتاب باید از منظر هنری نگاه کرد و به نظر من نمونه آن در ادبیات نوشته نشده و اگر هم نوشته شده اندازه‌ای شعارگونه و دم دستی است که خواننده را اذیت می‌کند. درست مانند کاری که مداحان می‌کنند و کارشان گاهی من شنونده را از دینم زده می‌کند اما کار سعید تشکری اینطور نیست.

*هنگام مطالعه کتاب، متن را به صورت تصویر می‌دیدم
بازیگر نقش مالک اشتر در سریال امام علی (ع) گفت: این کتاب یک قصه را در گذر زمان روایت می‌کند که یکدست، هنرمندانه و شعرگونه است و هنگامی که کتاب را می‌خواندم متن را به صورت تصویر می‌دیدم و تمام این‌ها به خاطر جایگاه علمی و توانمندی قلم تشکری است.
ارجمند گفت:‌در مورد حضرت رضا (ع) کار بسیار تولید شده ولی اگر از کسی بپرسیم سرگذشت حرم چیست ممکن است برخی آن را ندانند که این نکته مهمی است. گذشتگان آمده‌اند و رفته‌اند و ظلم‌هایی در طول تاریخ به خاندان اهل بیت و دوستداران آنها کرده‌اند اما امروز چیزی از آنها باقی نمانده  و حیواناتی که در سمت غرب کشور ما حضور دارند و ما را به خاطر آویختن به حرم رضوی و سایر بقاع متبرکه مشرک می‌دانند همان رفتار گذشتگان را دارند.
او اضافه کرد: رمان تشکری درس‌های بزرگی به ما می‌دهد قصه عشقی که در ابتدای رمان است برای من بسیار جذاب بود. سعید در ابتدای کتاب ما را به حمام می‌برد و چرک تاریخی را از بدن ما می‌شوید و بعد از اتمام آن فصل کتاب روح ما را پاکیزه کرده و از حمام بیرون می‌آورد تا آماده زیارت شویم.

*«غریب قریب» فرش هفت رنگ تاریخی است
این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به فرش ایرانی گفت: فرش ما هنر ماست و تشکری بافنده غریبی در روزگار ما است و او بافنده زیباترین فرش هنری در این رمان است و ازاین جهت که او فرم و محتوا را در هم تنیده این رمان را به فرش تشبیه کرده‌اند. زیرا تشکری آن را تار و پود زده است. به اعتقاد من این قصه و کتاب فرش هفت رنگ تاریخی است که تشکری بافته و شکل رمان به آن داده است و شباهت بی‌اندازه‌ای به شمسه وسط قالی دارد. تشکری فرش هفت رنگی را که بافته لایق حرم رضوی است و در حقیقت فرش فکری این حرم را او بافته است.
ارجمند گفت: پیشینه معماری که در این کتاب به آنها اشاره شده را چه کسی می‌داند؟ این رمان قلب تپنده تاریخی این ماجرا را می‌گوید و در رگ و پی ما احساسی را می‌ریزد که وظیفه هنر است و آن هم احساس زمانه است و تشکری احساس زمانه پیش از خود را در این اثر در ما زنده می‌کند و این کار مزد مجاورت در کنار آستان قدس رضوی است.

*ماجرای استخاره ارجمند و پذیرش نقش مالک اشتر
بازیگر سریال امام علی (ع) در پایان با اشاره به خاطره خود از پذیرش نقش مالک اشتر در این سریال گفت: تا این سن نشده چیزی از حضرت رضا بخواهم و ایشان به من ندهند پس از اینکه پیشنهاد بازی در این سریال آن هم در نقش مالک‌اشتر به من شد به حرم امام رضا (ع) رفتم و از دوستی خواستم تا برایم استخاره کند چون با خودم می‌گفتم دیگر قرار نیست که در یک نقش معمولی بازی کنم بلکه مخاطب این نقش پهنه وسیعی را در بر می‌گیرد آن دوست برایم استخاره کرد و بد آمد که من با کارگردان فیلم صحبت کردم و گفتم که کار را قبول نمی‌کنم بعد از چند ماه دوباره استخاره کردم و آیه فرمان خداوند به حضرت ابراهیم برای ساخت کعبه آمد و آن دوست گفت که فرمان آمده و فقط باید قبول کنی و از هیچ شرطی سخن نگو. بعد از اینکه نقش مالک‌اشتر را پذیرفتم به پابوس حضرت رفتم و خواستم کمکم کنند و کمکم کردند و بازی در این نقش و اینکه من را با نام حضرت علی (ع) می‌شناسند برای من کافی است.

*تشکری رمان «ابراهیم سلطان» را می‌نویسد
ثابت‌نیا مدیر مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با بیان اینکه موسسه قصد دارد با استفاده از ابزارهای هنری به گسترش فرهنگ رضوی کمک کند، گفت: یکی از عمده فعالیت‌های این موسسه با استفاده از رشته‌های هنری معرفی هنرهای مختلف موجود در حرم مطهر امام رضا (ع) است تا توجه جوانان را به فرهنگ و تمدن خود جلب کند.
وی افزود: موسسه در نظر داشت روند ساخت حرم امام رضا (ع) پس از شهادت ایشان را در قالب یک رمان به نگارش درآورد که زحمت نگارش آن را سعید تشکری بر عهده گرفت همچنین رمان ابراهیم سلطان را نیز آقای تشکری در دست نگارش دارند. ابراهیم سلطان که دوره‌ای حاکم فارس بوده قرآنی را کتابت کرده و آن قرآن اکنون در موزه امام رضا (ع) است و به تازگی منتشر شده و از این رو نام ابراهیم سلطان بر سر زبان‌ها افتاده است.


منبع: فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین