عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
آیت‌الله قرهی مطرح کرد؛
مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) تاکید کرد: تشکلهایی در جهان اسلام در باب محوریت مسجد در عالم باید وجود داشته باشد و اساسنامه‌ای در خصوص این موضوع تدوین شود تا مسجد در جهان اسلام تبیین شود.
عقیق: آیت‌الله روح‌الله قرهی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) در مورد روز جهانی مسجد اظهار داشت: یکی از نکات بسیار مهم در خصوص مسجد که از صدر اسلام مورد توجه بوده، مساله اجتماع مردم حول محور امام در این مکان مقدس است؛ بنابراین، ما با امر مهمی به نام نماز جماعت در مساجد مواجه هستیم که در روایات شریفه بر آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: در این راستا روایات تصریح دارند که اگر فردی یک رکعت نماز جماعت در مسجد به جای آورد و در آن نماز جماعت بیش از ۱۰ نفر حضور داشته باشند، اگر تمام دریاها مرکب شده و همه درختان قلم شوند، ثواب آن را ملائکة الله نمی‌توانند بنویسند.

این مهدی‌یاور نمونه اظهار کرد: اما این که چرا تا این اندازه به حضور حداکثری افراد در مساجد تاکید شده است، به نظر می‌رسد به دلیل تبیین بحث امامت و امت برای مردم صورت گرفته است؛ بنابراین به فردی که در نماز جماعت جلو می‌ایستد، امام و به مردمی که پشت سر او به نماز ایستاده و به او اقتدا می کنند، مأموم گفته می‌شود و تا اندازه‌ای این اجتماع مهم است که برای آن احکام خاصی در دین اسلام تعریف شده است.

 این استاد اخلاق توضیح داد: در واقع اجتماع در مسجد و تبعیت از امام تا اندازه‌ای از اهمیت برخوردار است که اگر ماموم سر از رکوع یا سجده برداشت اما هنوز امام در حالت رکوع یا سجده بود، باید مأموم به رکوع یا سجده بازگردد این در حالی است که رکوع و سجود جزو ارکان نماز بوده و کم یا زیاد کردن آن موجب بطلان نماز می‌شود اما این مساله در نماز جماعت تفاوت پیدا می‌کند و نشان از تبعیت محض از امام دارد. بنابراین یکی از نکات مهم اجتماع مسلمین در مسجد است که پنج نوبت از روز، این اجتماع و تبعیت از امام یادآوری می‌شود و جهان اسلام باید این مساله مهم را درک کرده و به سمت آن (اجتماع و وحدت و تبعیت از امام) حرکت کند.

 وی دیگر فایده اجتماع امت و تبعیت از او را در مسجد، بیان و رفع مشکلات جامعه مطرح کرد و گفت: در این راستا برای مسائل موجود در مسجد برنامه ریزی خواهد شد، بنابراین محور بودن مسجد در نظام اسلامی و جهان اسلام باید مورد توجه قرار گیرد همان طور که تاریخ نشان می‌دهد قیام‌های متعدد در مقابل مستکبران، از مساجد به وجود آمده و اگر این محوریت از بین رود و جای آن را دیگر مراکز بگیرند، هدف از تاسیس مسجد در اسلام از بین می‌رود.

مدیر حوزه علمیه حضرت مهدی (عج) در پایان سخنانش بیان کرد: مساجد در صدر اسلام پایگاهی برای بیان و رفع مشکلات مختلف بوده و محلی برای اعزام به جبهه‌ها برای مقابله دشمن؛ امروز نیز مسجد باید محلی برای رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... باشد و حتی در این مکان‌های مقدس، تعاونی تشکیل شود.

 آیت‌الله قرهی در پایان خاطرنشان کرد: مسجد کانون اصلی اجتماع است بنابراین اولا این موضوع باید میان مسلمان‌ها به ویژه دانشمندان دینی شناخته و تبیین شود، ثانیا تشکل‌هایی در جهان اسالم در باب محوریت مسجد در عالم باید وجود داشته باشد و اساسنامه‌ای در خصوص این موضوع با حضور کارشناسان علمی تدوین شود تا محوریت مسجد در جهان اسلام تبیین گردد.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین