عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
آیت‌ا... محمدجواد فاضل لنکرانی تأکید کردند؛
سید محمد مهدی موسوی: آیت‌ا... محمدجواد فاضل لنکرانی عمل به کلام و فرمایشات گهربار امام صادق(ع) را نسخه شفابخش گرفتاری‌هایی دانست که بشر امروز بدان‌ها دچار است.

عقیق:رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام جعفر صادق(ع) با تأکید بر اینکه عصر حیات جعفر بن محمد(ع) دوره پویایی و شکوفایی فقه اسلامی است، اظهار داشت: به برکت احادیث و روایات ائمه معصومین(ع)، بویژه شخص امام صادق(ع) مفاهیم ناب و انسان ساز دینی در اختیار ما قرار دارد که باید با عمل متعهدانه و صادقانه به آنها، زمینه سعادتمندی خود در دنیا و آخرت را فراهم نماییم. وی همچنین با تأکید بر لزوم شناخت بهتر و کامل‌تر شخصیت و سیره زندگی نورانی این امام همام گفت: امروز کتابهای دینی ما، چه کتابهای حدیثی، چه کتابهای فقهی و اخلاقی و چه تفسیری و...، مملو از فرمایشات گهربار صادق آل محمد(ص) است و در حقیقت باید بگوییم که ما امروز گنجینه دینی و معنوی شیعه را بیش از هر کس دیگری مدیون تلاشهای امام صادق(ع) هستیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بی‌تردید دقت در فرمایشات ایشان و بویژه تلاش در مسیر عمل به آنها، بهترین الگوی سبک زندگی دینی است که آرامش و آسایش مادی و معنوی را برای ما به ارمغان می‌آورد.

 زمانه شکوفایی و تحول فقه شیعی و اسلامی

وی با بیان اینکه امام ششم(ع) در حقیقت احیاکننده اسلام راستین بودند، گفت: در زمان حیات امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، احکام شیعه شکوفا و بیان شد و این مسأله نه فقط در مسایل فقهی، بلکه شامل همه ابعاد توحیدی، اعتقادی، اخلاقی ،اقتصادی و اجتماعی می‌شد. وی با اشاره به جایگاه بسیار ویژه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در بسط و تقویت مکتب تشیع در زمان حیات نورانی شان بیان داشت: تا زمان این دو امام بزرگوار، بنی امیه و حکومتهای غاصب و ظالم چنان جو خفقانی شکل داده بودند که امامان پیش از ایشان چندان مجالی نمی‌یافتند تا علوم و معارف حقه شیعه را برای مردم تبیین کنند، چنانکه به عنوان مثال ما از امیرالمومنین علی(ع) و سیدالشهدا(ع) بیشتر از چند روایت در مسایل فقهی نداریم، اما بسیاری از مسایل فقهی و احادیث اخلاقی و اجتماعی و تفسیری مربوط به زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است. به همین دلیل مذهب شیعه را مذهب جعفری می‌نامند؛ چون احکام واقعی اسلام به دست امام صادق(ع) و امام باقر(ع) انتشار یافته و این تعبیر عینی همان فرمایش گهربار پیغمبر اکرم(ص) است که فرمودند: «پس از من امت اسلامی به هفتاد و چند فرقه منشعب می‌شوند و تنها یکی از آنها نجات دهنده است که همین مذهب جعفری است؛ مذهبی که در رأس آن امام صادق(ع) است.»

 مجاهدت فرهنگی امام صادق(ع)؛ حافظ هویت تشیع

آیت‌ا... فاضل لنکرانی تأکید کرد: امام صادق(ع) در زمان حیات پربرکت خود با راه اندازی یک نهضت فراگیر علمی و فرهنگی در پی آن بود که هویت دینی و علمی شیعه را محکم کند و بنا بر این امروز اگر شیعه باقی مانده، به برکات تلاشهای مجاهدانه ایشان است که با همه سختی‌ها و فشارها به تربیت و پرورش شاگردان بزرگی پرداختند. وی افزود: پس از شهادت امام صادق(ع)، شاگردان ایشان هر کدام در هر شهری که رفتند، مدرسه‌ای بنا کردند. البته آن موقع مدارس و محافل علمی به عظمت امروز نبوده، بلکه اینها یا می‌رفتند در مسجد یا در منزلی، کلمات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را می‌گفتند تا به امروز که این گنجینه عظیم از معارف حقه اهل بیت(ع) به دست ما رسیده است و از این سفره پرتنعم علمی و معنوی بهره‌مند می‌شویم.

 استمراربخش خط علمی امام صادق(ع)

وی تأکید کرد: امروز حوزه علمیه نجف، حوزه علمیه با عظمت قم، استمرار خط علمی امام صادق(ع) و امام باقر(ع) و حاصل سالها تلاش و مجاهدتهای علمی شاگردان بزرگ مکتب این دو امام عزیز است؛ شاگردانی چون شیخ طوسی‌ها، شیخ انصاری‌ها، شیخ مفیدها ، سید رضی‌ها و سید مرتضی‌ها تا زمانه کنونی که مراجع عظام تقلید، حافظ و پاسدار حریم تشیع و مکتب اهل بیت(ع) هستند. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین با تأکید بر اینکه همه ما باید قدردان میراث عظیم برجا مانده از امام صادق(ع) باشیم، ابراز داشت: همین انقلاب بزرگ اسلامی ایران- که در حقیقت تحولی در دنیای امروز پدید آورده و نظام سلطه جهانی را به چالشی جدی کشیده- نتیجه قیام یکی از شاگردان بزرگ مکتب امام صادق(ع) یعنی حضرت امام خمینی(ره) است که با احساس تکلیف و مخلصانه در راه خدا با همراهی مردم مسلمان و غیور ایران، این انقلاب را به پیروزی رساند و امروز خلف صالح ایشان حضرت 
آیت ا... العظمی خامنه‌ای پرچمدار این راه مقدس و نورانی است.


منبع:قدس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین