عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
نغمه‌های آسمانی
استاد «شحات محمد انور» قاری برجسته مصری 4 بار در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاوت کرد. مقام معظم رهبری درباره تلاوت‌های وی فرمودند: «ما از تلاوت‌هاى آقاى شحات انور خیلى راضى هستیم».

عقیق:صفحه «نغمه‌های بهشتی» ویژه معرفی قاریان برجسته جهان اسلام در khamenei.ir منتشر شده است.

در این صفحه گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره برخی از قاریان جهان اسلام از جمله «عبدالفتاح شعشاعی»، «مصطفی اسماعیل»، «ابوالعینین شعیشع»، «محمد صدیق منشاوی»، «عبدالباسط»، «مصطفی غلوش» و «شحات‌‌انور» آمده است.

 

 

در قسمتی دیگر نیز در کنار بیانات رهبری درباره این قاریان برجسته؛ زندگی‌نامه، تصاویر، صوت و فیلم تلاوت آن‌ها قرار گرفته است که خبرگزاری فارس در بخش نخست به معرفی استاد «شحات محمد انور» می‌پردازد.

 

شیخ شحات محمد انور

 

استاد «شحات محمد انور» قارى مسجد الرفاهى مصر در روز یکم ژوئیه سال 1329 شمسی در روستاى «کفرالوزیر» این کشور چشم به جهان گشود. او در همان دوران کودکی، با حفظ کردن قرآن کریم سعادتى وصف ناشدنى یافت و به خاطر صدای زیبا و ادای لحنی که به قاریان بزرگ مصری می‌ماند، مراحل ترقی را یک به یک گذراند.

با دو سال تحصیلی در «معهد الموسیقی» با دستگاه‌های موسیقی و حتی نواختن آنها آشنا شد و مانند بسیاری از قراء مصری در رادیوی مصر به تلاوت پرداخت.

 

 

صوت زیبای مرحوم شحات انور باعث شد تا شهرت او در سراسر جهان گسترش یابد. ماه‌های مبارک رمضان، خاطره سفرهای او به قاره‌ها و کشورهای مختلف جهان را یادآوری می‌کند. مرحوم شحات انور بارها به دعوت‌های خصوصیِ میلیون‌ها نفر از دوست‌داران قرآن کریم در خارج از مصر در لندن، لوس‌آنجلس، آرژانتین، اسپانیا، فرانسه، برزیل، کشورهای حاشیه خلیج فارس، نیجریه، زَئیر، کامرون و بسیاری از دولت‌های آسیایی مخصوصاً ایران سفر کرد و نغمه آسمانی قرآن کریم را به گوش مشتاقان وحی رساند.

 

 

استاد شحات محمدانور، چهار سال پایانی عمر نسبتا کوتاه خود را به دلیل نوعی بیماری کبدی با دوری از تلاوت‌های عمومی گذراند و پس از طی چند دوره مداوای ناموفق در تهران، در 23 دی‌ماه سال 1386 هجری شمسی درگذشت.

محبوبیت استاد شحات در ایران به‌اندازه‌ای بود که خبر درگذشت نابهنگام او، تا مدت‌ها علاقه‌مندان به او و قرآن کریم را اندوهگین کرد.

شیخ شحات، چهار بار در حضور رهبر معظم انقلاب تلاوت کرد و آیاتی از سوره‌های «نحل، انشقاق»، «اسرا»، «انعام» و «احزاب، انسان» را خواند.

 

 

ما از تلاوت‌هاى آقاى شحات انور خیلى راضى هستیم

«الحمدللَّه حالا شماها مى‌آیید و ما استفاده مى‌کنیم. من قبلاً چند نوار هم از این آقاى شحات انور - که در رادیو پخش مى‌کردند - شنیده بودم. یکى از آنها، آیه‌یى از سوره‌ى نساء است - «فلا تقعدوا معهم حتّى یخوضوا فى حدیث غیره»- که خیلى هم خوب خوانده شده است.»[بیانات در مراسم تودیع با قاریان قرآن 1369/12/01]

 

 

«ما از سفر قبلى آقاى شحات انور خاطرات خیلى خوبى داریم. تلاوت‌هاى شما را در رادیو و تلویزیون مى‌شنویم و لذت مى‌بریم. ان‌شاءاللَّه امسال هم مردم و جوانان عاشق قرآن ما، استفاده‌ى وافى خواهند برد. اسم جناب آقاى عبدالعال را هم شنیده‌ام، لیکن یادم نیست که نوارهایشان را شنیده باشم. ما از تلاوت‌هاى آقاى شحات انور خیلى راضى هستیم. هرچه در این‌جا براى خواندن مایه بگذارید، در پیشرفت قرآن تأثیر مى‌گذارد… آن چیزى که من در مورد ایشان خوشحال هستم، این است که ایشان بحمداللَّه هنوز جوانند. صداى شما، صداى بسیار قوى و محکمى است و راه براى شما در آینده هنوز هم باز است. من بعضى از این آقایانى که نوارهایشان را سال‌هاى پیش شنیده بودم، بعد دیدم این‌ها پیر و افتاده شده‌اند؛ لیکن ایشان هنوز به طرف بالا دارند مى‌روند؛ این را ایشان باید قدر بدانند.»
[بیانات در دیدار با قاریان 1370/11/03]


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین