عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم
استکبار امروز به شدت به این مسئله پی برده و خطر اسلام را نسبت به فرهنگ و منافع خود درک کرده، بنابراین توطئه های خود را بیشتر و تقابل با اسلام و فرهنگ مذهبی را مضاعف می کند.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین همتیان در مقایسه حوزه امروزی نسبت به گذشته اظهارداشت: وقتی حوزه امروز را با حوزه 50 سال پیش، مقایسه می کنیم، تفاوت هایی را نسبت به امروز مشاهده می کنیم، حوزه گذشته بسیار محدود بود و بزرگان و فضلای حوزه کار اساسی و مهم‌شان حوزه بود و برای حضور در دیگر کارهای اجتماعی محدودیت های زیادی داشتند.
وی افزود: در حال حاضر حوزه های علمیه توسعه و گسترش فراوانی دارد که ما وقتی دقت کنیم در گذشته بسیاری از استان ها و شهرستان های بزرگ حوزه نداشتند و امروز اکثر نقاط کشور دارای حوزه هستند و قم با 70 هزار طلبه، مهم ترین مرکز علمی و دینی و اخلاقی است.
معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با تأکید بر این که اخلاق، محور اصلی فعالیت های حوزه در گذشته و امروز است، گفت: اینطور نیست که ما بگوییم حوزه و دست اندرکاران حوزه مثل گذشته نیستند و اخلاق در حوزه افول داشته است، بلکه گستردگی حوزه نسبت به گذشته تفاوت های فراوانی دارد.
وی با بیان این که 50 سال گذشته ارتباطات و امکانات اطلاع رسانی بسیار محدود بود و منحصر به رادیو شده بود و اکثریت خانواده ها این امکانات را هم نداشتند؛ ولی امروزه خدمات رادیو و تلویزیون در سراسر کشور وجود دارد، تصریح کرد: امروزه برنامه های رادیوئی و تلویزیونی فراوانی در عرصه نشر معارف دینی از جمله درس اخلاق و تفسیر  و... در سراسر کشور و جهان پخش می شود که از برکات خدمات حوزه و حوزویان است.
حجت الاسلام والمسلمین همتیان ادامه داد: باید بدانیم که در کنار فرصت به وجود آمده، در گذشته توطئه ها و اسبابی که در اختیار فرهنگ بیگانه قرار داشت، محدود بود، ولی امروز این ها وحشتناک است و هر لحظه تمامی اخبار جهان در اختیار همگان قرار می گیرد که همین مسئله وظیفه طلاب را بسیار سنگین تر از گذشته می کند.
وی با بیان این که در50 سال گذشته دشمنان اسلام و حوزه و روحانیت خیلی خطر اسلام و روحانیت را احساس نکرده بودند از این رو اهمیت زیادی برای تخریب یا محدود کردن آن انجام نمی دادند، گفت: استکبار امروز به شدت به این مسئله پی برده و خطر اسلام را نسبت به فرهنگ و منافع خود درک کرده است. همین احساس خطری که دشمن کرده است، طبیعی است که توطئه های خود را بیشتر و تقابل با اسلام و فرهنگ مذهبی را مضاعف کند.
معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با تأکید بر این که در عین توسعه گسترده و خطیر نیازها و رسالت حوزویان و از طرف دیگر تهاجم همه جانبه دشمنان اسلامی برای نابودی دین، بهترین و پاک ترین قشر جهان را روحانیت و حوزویان تشکیل می دهند، گفت: البته نباید یک سری واقعیت ها را نیز فراموش کنیم این حوزه گستردگی و نیازهای فراوان آن و توطئه های دشمنان امری واقعی است و باید به موازات آن نیز ما و حوزویان و دلسوزان حوزه، خدمات خود را در بحث اخلاق و تهذیب بیشتر کنیم.
وی در ادامه به برنامه های حوزه در راستای تقویت هرچه بیشتر آموزه های اخلاقی جاری در زندگی طلاب اشاره کرد و گفت: درست است که اقدامات ارزشمندی پذیرفته است، ولی این فعالیت با توجه به نیازها و اقتضائات، کافی نیست و باید بیشتر شود.
حجت الاسلام والمسلمین همتیان به برگزاری درس های اخلاق فراوان از سوی مراجع و بزرگان حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه بسیاری از مواد درسی که در گذشته به صورت رسمی کمتر جزو مواد درسی حوزه قرار می گرفت، جزو دروس اصلی حوزه شده و بزرگان و دست اندرکاران حوزه نیز به شدت دغدغه اخلاق و تهذیب را دارند و در هر نشست و جلسه و برنامه ای که کمترین مناسبتی داشته باشند، نگرانی و دغدغه خود را نسبت به مسائل اخلاقی مطرح می کنند و توصیه می کنند که به اخلاق توجه جدی شود.
وی افزود: فعالیت های اخلاقی حوزه به خوبی ا نجام می شود که از جمله آنها، فعالیت مرکز تخصصی اخلاق و تربیت است؛ همچنین جلسات اخلاقی فراوانی در حوزه در حال برگزاری است که به صورت منظم، با حضور جمعیت فراوانی از طلاب حوزه برگزار می شود.


منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین