عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۴۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
کتاب «وضوی پیامبر(ص)، بحث تاریخی» نوشته «سیدعلی شهرستانی» با ترجمه «سیدهادی حسینی» منتشر و روانه بازار کتاب شد.

عقیق: مسئله وضو از جمله مسائل اختلافی کلامی است که در جریان بعد از رحلت پیامبر اسلام از تغییر مصون نمانده و هم‌اکنون چند وضوی متفاوت در جوامع اسلامی مشاهده می شود.

نویسنده کتاب پژوهش خود در این زمینه را در چهار بُعد «تاریخی»، «روایی»، «قرآنی و لغوی»، «فقهی و لغوی» به تفصیل بیان داشته است.

کتاب «وضوی پیامبر (ص)، بحث تاریخی» به جنبه تاریخی این موضوع پرداخته و در این بُعد با وارسی تاریخ اختلاف مسلمانان در وضو از عهد پیامبر (ص) تا پایان دوره عباسی اول (232هـ ق) زمان اختلاف و انگیزه‌های آن را مشخص کرده و در بیان مطالب، به مسائل پشت پرده آن نیز اشاره کرده است.

بخش اول کتاب با موضوع «وضو در عهد پیامبر (ص) و خلفا» آغاز شده و سپس «پیدا شدن اختلاف در وضو از عصر عثمان و بدعت‌های دوره عثمان» پیگیری می‌شود.

در پایان این بخش، موضوع «دوران خلافت امام علی (ع) و موضع آن حضرت در مورد وضو» مطرح گشته است؛ بخش دوم کتاب مبحث «وضو در دوران امویان و عباسیان» را بیان می‌کند که از جمله موضوعات می‌توان به «توجه امویان به فقه عثمانی»، «اختلاف مردم با دولت در وضو»، «نظریه سازی»، «نظرات صحابه در وضو‌های مختلف»، «وضوی بعضی از تابعان و اهل بیت (ع)» و «وحدت فقهی علویان»، اشاره کرد.

بخش دوم کتاب «وضوی پیامبر (ص)، بحث تاریخی» با پژوهشی در تاریخ دوران عباسی اول در موضوعاتی نظیر «نقش حاکمان در فقه و تغییر مفاهیم روایی و دیدگاه حاکمان»، «عباسیان و پایه‌گذاری مذاهب اربعه»، «وضوی ثُلاثی غَسْلی و ثُنایی مَسْحی در دوره عباسیان» و بیان «مسائل اختلافی در دوره اموی و عباسی» ادامه می‌یابد.

روش نویسنده بیان باورها و دلیل‌های مکتب اهل بیت (ع) است و این که دیگران نیز بتوانند نظرات مختلف در وضو را در کتاب به شیوه‌ای واقع گرایانه وارسی کنند زیرا کتاب «وضوی پیامبر (ص)، بحث تاریخی» جستاری علمی با روشی نو و قابل عرضه در مراکز علمی است و نتیجه آن رسیدن به حقیقت فقه اسلامی خواهد بود.

انتشارات «دلیل ما» کتاب «وضوی پیامبر (ص)، بحث تاریخی» را در 640 صفحه منتشر و روانه بازار نشر کرده است.


منبع: خبرگزاری فارس
211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین