۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ۱۱ ذی الحجه ۱۴۴۵ - ۴۰ : ۱۹
علاوه بر تصریح حرمت مشروبات الکلی در آیات و روایات از نظر علمى نیز مضرات مصرف مواد الکلى به اثبات رسیده است.
![](http://media.qudsonline.ir/larg/1394/04/19/IMG15503533.jpg)
در این باره روایت شده است که روزی امام صادق (ع) از مردی پرسید: خداوند تو را به صلاح درآورد، آیا نوشیدن شراب بدتر است یا ترک نماز؟ مرد گفت: نوشیدن شراب. حضرت فرمود: از کجا دانستی؟ مرد گفت: نمی دانم. فرمود: «به خاطر آنکه آن باعث می شود حال چنان شود که در آن حال خدایش را نشناسد».
همچنین از ائمه اطهار (ع) روایت شده است: بدرستی که خداوند برای گناه خانه ای و برای آن دری و برای آن در قفلی و برای قفل کلیدی قرار داده که آن کلید گناهان شراب است؛ و نیز رسول خدا (ص) که فرموده اند: بدرستی که شراب سر (آغاز) همه گناهان است.
علاوه بر این امام صادق (ع) بیان داشته اند: شراب کلید همه بدی است و شراب راس همه گناهان است و نوشنده اش مکذب (دروغ شمار) کتاب خدا است؛ و نیز امیرالمؤمنین علی (ع) در جمعی فرمودند: همانا نوشیدن شراب از دزدی و زنا بدتر است. چون نوشنده شراب چون شراب می نوشد هم زنا می کند هم سرقت و هم می کشد کسی را که خدا کشتن او را حرام کرده و نمازش را ترک می کند.
همچنین روایت شده است که روزی زندیقی از امام صادق (ع) پرسید: چرا خدا شراب را حرام کرده است، در حالیکه لذتی بالاتر از آن نیست؟ حضرت فرمودند: «حرام کرد آن را چون آن مادر همه بدی هاست و راس همه شرهاست و بر سر نوشنده اش لحظه ای می رسد که خرد ندارد و خدایش را نمی شناسد و گناه را ترک نمی کند مگر آنکه بر آن سوار شود و حرامی را نمی شمارد جز آنکه انجام دهد و نه خویشی و نزدیکی را مگر آنکه قطع می کند از وی و نه فحشایی مگر آنکه وی را مرتکب می شود و افسار مست در دست شیطان است که اگر به وی امر کند به بتان سجده کن، سجده می کند و می کشاند وی را به هر جایی که بخواهد».
پی نوشت ها:
1-کلینی، فروع کافی، ج6: 403.
2-برقی، المحاسن: 125.
3-طبرسی، احتجاج: 190.
3-محمد حسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد 16-17 وسایل الشیعه): 213-216.
منبع:قدس
211008