عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵
حجت‌الاسلام رياضت درجمع هیئت دانشجويي دانشگاه امير كبير؛
حجت الاسلام رياضت درجمع هیئت دانشجويي دانشگاه امير كبير كه دوشنبه شب ها برگزار مي شود به بيان نشانه هاي سعادتمندي و شقاوت افراد از نگاه حضرت رسول (ص) پرداخته و گفت : بعد از اسلام و ايمان بايد شاخصه هاي خوشبختي در ما ظهور كند .

عقیق: حجت الاسلام رياضت در همين زمينه به بيان حضرت رسول (ص) به نقل از امام هشتم (ع) درباره شقاوت و خوشبختي پرداخته وافزود : پيامبر مي فرمايد كه جاري شد قلم از جانب خداوند كه خوشبختي براي كسي است كه ايمان و تقوا داشته باشد و شقاوت براي آن فردي است كه دروغ مي گويد و عصيان مي كند .

وي سخنان خود را در دو بخش پي گرفت.  در بخش اول به نشانه هاي سعادتمندي و خوشبختي و در بخش دوم به نشانه هاي شقاوت و بدبختي از ديد حضرت رسول (ص) و به بيان امام رضا (ع) پرداخت .

حجت الاسلام رياضت گفت : امام رضا (ع) از قول رسول اكرم (ص) نشانه هاي سعادتمندي را در 4 چيز و نشانه هاي شقاوت و بدبختي را نيز در 4 چيز دانست است .

وي، به ياد گناهان و خطاهاي گذشته بودن را اولين نشانه از افراد خوشبخت و مومن دانسته و افزود : در متن حديث داريم كه "ذكر ذنوب الماضيه". اين بدان معني است كه انسان نبايد هيچ وقت خطاها و گناهان خود را از ياد ببرد و اين كار با توجه به ستاريت خداوند كار سختي است . زيرا خداوند طوري خطاها و گناهان انسان را مي پوشاند كه فرد فراموش مي كند كه فلان خطا هم از او سر زده است .

حجت الاسلام رياضت با بيان راهكاري در اين باره افزود : براي اينكه خطاها و گناهان خود را فراموش نكنيم، بايد در دفترچه اي حساب و كتاب داشته باشيم و طبق آن براي كارهاي خود برنامه ريزي كنيم .

يكسال روزه، جريمه عصبانيت آيت الله

حجت الاسلام رياضت در همين زمينه به داستاني از آيت الله العظمي بروجردي (ره) اشاره كرده و گفت : ايشان كارهاي خطاي خود را (ترك اولي و مكروه ها مد نظر است) فهرست مي كردند و قبل از اينكه از اين دنيا بروند، خودشان را بابت آن فعل و عمل جريمه مي كردند . براي مثال ايشان با خود عهد بسته بودند كه اگر يك بار ديگر عصباني شدند، يكسال را روزه بگيرند و روزي در بحث كلاس با يك طلبه عصباني شده و يكسال را روزه گرفتند .

وي فراموش كردن كارهاي خيري كه خود فرد انجام داده را دومين نشانه از افراد سعادتمند در بيان حضرت رسول (ص) دانسته و با اشاره به داستان حضرت حر گفت : حر از اين جهت عاقبت به خير شد كه كارهاي مفيدي كه در گذشته داشت را فراموش كرده و بدون هيچ ادعايي به محضر سيدالشهدا (ع) رسيد و همين امر باعث خوشبختي او شد .

هم سلمان و ابوذر بهشت بروند و هم ما؟ 

حجت الاسلام رياضت در ادامه سومين نشانه از افراد سعادتمند را توجه به بالاتر از خود در امور ديني و معنوي دانسته و با بيان خاطره اي از آيت الله مجتهدي  تهراني (ره) افزود :  طلبه اي نزد ايشان رفت و گفت كه حضرت آقا، آيا اين درست است كه هم شمر به جهنم برود و هم ما ؟ آيت الله مجتهدي در جواب به آن طلبه گفت كه بايد از آن طرف نگاه كرد، يعني بگوييم كه آيا درست است كه هم سلمان و ابوذر بهشت بروند و هم ما؟

وي در همين زمينه افزود : نگاه به بالاتر و بهتر از خود در امور ديني يعني همين كاري كه آيت الله مجتهدي در پاسخ به سوال آن طلبه انجام داده است .

حجت الاسلام رياضت آخرين نشانه از افراد خوشبخت و سعادتمند را توجه و نظر بر افراد پايين دست از خود در مسائل و امور مادي دانسته و افزود : اگر انسان در امور دنيوي به پايين دست خود نگاه نكند، به واسطه خصلت حريص بودن خود هيچ وقت سير نشده و راضي نمي گردد .

ماديات نبايد هدف قرار گيرند

حجت الاسلام رياضت در همين زمينه با اشاره به حديثي از حضرت سيدالشهدا (ع) كه مي فرمايد انسان حريص را هيچ چيز سير نمي كند الا خاك گور تاكيد كرد : منظور از نگاه كردن به پايين تر از خود در امور مادي و دنيوي به معناي رهبانيت و پشت پا زدن به توسعه و موفقيت نيست ، بلكه منظور اين است كه ماديات نبايد هدف قرار گيرند .

وي در بخش دوم سخنان خود به چهار نشانه از افراد شقي و بدبخت اشاره كرده و گفت : اولين نشانه افراد شقي اين است كه دائم "ذكر حسنات الماضيه" مي كنند، يعني بطور مكرر و پيوسته از كارهاي نيك و خيري كه در گذشته انجام داده اند ياد مي كنند .

خدايا آنگونه كه شايسته توست، نتوانستم عبادت كنم

حجت الاسلام رياضت فراموش كردن گناه هاي گذشته را از ديگر نشانه هاي افراد شقي دانسته و با ذكر قطعه اي از تاريخ گفت : اندر احوالات شمر (لعنت الله عليه) ذكر شده است كه بعد از وقايع عاشورا در مسجد كوفه مينشسته و به خدا مي گفته است كه خدايا، تو شريفي، من هم شريفم ! ، تو بزرگي، من هم بزرگم ! و اين سخنان در حالي بود كه گويي اصلا اين فرد هيچ كار بدي در گذشته انجام نداده است . اما از آن طرف ما حضرت امير المومنين علي (ع) با آن همه عظمت و بندگي خالصانه را داريم كه مي فرموده: خدايا آنگونه كه شايسته توست، نتوانستم تو را عبادت كنم .

وي نگاه به بالا دست در امور دنيوي و مادي را سومين نشانه از افراد بدبخت و شقي دانسته و اظهار داشت : كسي كه در امور مادي به بالاتر از خود مي نگرد، هيچ وقت سير نخواهد شد . بر همين اساس اين فرد نه راضي مي شود و نه شاكر .

حجت الاسلام رياضت در همين زمينه افزود : اگر قرار باشد در امور مادي نظر به زير دستان باشد ، مي شود حضرت امام حسين (ع) كه در دعاي عرفه مي فرمايد، خدايا نيمه پر ليوانت آنقدر پر و زيباست كه نيمه خالي آن را نمي توانم نظاره كنم .

وي آخرين نشانه از افراد شقي و بدبخت را نگاه به زير دستان در امور ديني دانسته و افزود : برخي در حال فضيلت ساختن براي خلفا هستند و با اين كار بدعت هايي در دين خداوند وارد مي كنند .

حجت الاسلام رياضت در پايان نصب العين قرار دادن اين نشانه ها را به دور از هياهوي دنيا و در آرامش راه رسيدن به خوشبختي دانسته و گفت : در آخر كلام هم دوباره بر مي گرديم به زبان و اينكه زبانمان را نگه داريم .

وي  افزود : آيت الله مجتبي تهراني (ره) نيز مي فرمود كه همه كار ها درست مي شود، اگر زبانمان درست شود .

هیئت دانشجويي دانشگاه امير كبير هر هفته دوشنبه شب ها، ساعت 19:30 به آدرس ميدان فردوسي، خيابان ايرانشهر، انتهاي  كوچه، ستاد كل راهيان نور كشور پذيراي دوستداران اهل بيت (ع) است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین