عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۲۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
در اختتامیه دومین دوره مسابقه «کتاب و زندگی»
رئیس سابق سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: باز خدا پدرِ نقی معمولیِ پایتخت را بیامرزد که بعضا روابط درست زن و شوهری را به تصویر می‌کشد هر چند گاهی نقی دعوا هم می‌کند.

عقیق:آیین اختتامیه دومین دوره مسابقه «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «خانواده» شامگاه جمعه‌ در صحن اصلی مصلای امام خمینی(ره) تهران و با حضور شماری از شرکت‌کنندگان در این مسابقه و چهره‌های فرهنگی برگزار شد.

*خدا پدر نقی معمولی را بیامرزد

حجت‌الاسلام شهاب مرادی در این مراسم که به طور مستقیم توسط رادیو معارف و شبکه قرآنِ سیما پوشش داده می‌شد، ضمن قدردانی از چنین حرکتی در حوزه کتاب، آن را اقدامی نویدبخش در راستای افزایش نهضت کتابخوانی و مطالعه توصیف کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش‌هایی از سخنان خود با انتقاد از بازنمایی زوجیت و زندگی زن و شوهری در رسانه‌ها گفت: ما در کتاب و فرهنگ و سینما، مفهوم عشق را کم داریم و کم به تصویر کشیده‌ایم. انگار که این موضوع ممنوع است. اکثر قاب‌هایی که از این مفهوم در رسانه‌ها ارائه می‌شود با دعوا و نفرینِ زن و شوهر هم‌نشین شده است.

وی در ادامه با تشکر از دست‌اندرکاران سریال پایتخت افزود: باز خدا پدرِ نقی معمولیِ پایتخت را بیامرزد که بعضا روابط درست زن و شوهری را به تصویر می‌کشد هر چند گاهی نقی دعوا هم می‌کند. من بابت این قضیه به دست‌اندرکاران سریال پایتخت و آقای سیروس مقدم خداقوت می‌گویم.

مُرادی، وضعیت فعلی حوزه نشر را مایه رنج دانست که تیراژ ناشران مختلف از سه هزار جلدِ چند سال قبل به 700 تا 800 جلد رسیده است.

رئیس سابق سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه افزود: مثلا چقدر خوب است که اگر غزل‌سرایی مانند فاضل نظری کتابی را منتشر می‌کند، مردم چند صدهزار نسخه از آن را  بخرند یا اگر رضا امیرخانی، داستانی را منتشر می‌کند بداند 300 هزار نسخه از این کتاب را مردم می‌خرند و مطالعه‌ می‌کنند. این مطالعه‌ها تاثیر دارد و سطح سلیقه و ذائقه را بالا می‌برد. الان بسیاری از مطالعاتی که مردم دارند، مطالعاتی از جنس صفحه حوادث رسانه‌ها و اخبار تلخ سایت‌ها و کودک‌آزاری و امثالهم است که بعضا حتی واقعیت هم ندارد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه کتاب و زندگی با محوریت کتاب خانواده افزود: من سابقا هم مسرت خود را از فروش 180 هزار نسخه‌ای این کتاب اعلام کرده‌ام.

مرادی، تلاقی حوزه فرهنگ و خانواده در کتاب «خانواده» را از ویژگی‌های اصلی این کتاب توصیف کرد و گفت: فرهنگ شفاهی ما هرچند باعث می‌شود در حوزه ارتباطات انسانی میان افراد جامعه، قوی عمل کنیم اما این قوت در عین حال باعث می‌شود که در خصوص مسائل مختلف، فرد به جای رجوع به مختص یا مطالعه کتب مربوط به اظهارنظرها و گزاره‌های شفاهی اطرافیان خود بسنده و از رجوع به متخصص یا مطالعه کتب مقید در آن رابطه خودداری کند. امری که بعضا مایه آسیب‌های خانوادگی و اجتماعی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ناهنجاری‌های اجتماعی گفت: بعضی از این آمارها واقعا وحشتناک است. مثلا 150 هزار طلاق یعنی چند صد هزار دعوا در سال چرا که هر چند دعوا ممکن است به یک طلاق ختم شود. ببنید که چقدر از جامعه ما در یک سال دعوا را تجربه می‌کنند یا مثلا برای یک مراسم نکاح، چند مراسم از عقدکنان تا عروسی و پاتختی و امثالهم برگزار می‌شود در صورتی که نکاح باید با یک مراسم برگزار شود. کتاب خانواده به سهم خود می‌تواند درتلطیف این فضا کمک کند.

مرادی در پایان اظهارات خود با تشکر از مجمع ناشران انقلاب اسلامی، درخواست کرد این مجموعه که به این حرکت به عنوان قدم و گام اول نگاه کنند و از نگاه‌های بخشی خودداری کنند.

*امیدواریم «خانواده» به تیراژ میلیونی برسد

در بخش دیگری از این مراسم، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مسابقه «کتاب و زندگی» گامی برای هم‌افزایی نهادهای مختلف توزیع و ترویج کتاب بوده است، گفت: مجموعه‌های مردمی، موسسات فرهنگی و قرآنی، بچه‌های فرهنگی موسسات و مراکز مختلف و سازمان‌های فرهنگی دست به دست هم دادند تا کتابی مانند «من زنده‌ام» 300 هزار نسخه به فروش برسد و هنوز هم به گواهی خبرگزاری‌های مطرح کشور، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌هاست و الان این کتاب به تیراژ نیم میلیون نسخه رسیده است.

نیلی در ادامه افزود: بعد از این موج، موج کتاب خانواده نیز آغاز شد. این کتاب اکنون موج اول خود را به اتمام رسانده است. امیدواریم این کتاب نیز به تیراژ میلیونی برسد تا بتواند 

این کتاب در بهبود وضعیت خانوادگی و بسیاری از مشکلات این حوزه مثمر ثمر واقع شود.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در انتهای سخنان خود خاطر نشان کرد کتاب «خانواده» در نمایشگاه بین‌اللملی کتاب تهران نیز یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات (صهبا) و بخش عمومی نمایشگاه بوده است.

وی در پایان سخنانش گفت: به زودی نیز کتاب بعدی این مسابقه معرفی خواهد شد.

همچنین بیش از 13 هزار نفر در دومین دوره مسابقه «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «خانواده» شرکت کردند. اسامی برگزیدگان این دوره به زودی در پایگاه اینترنتی این مسابقه به نشانی www.ketabzendegi.ir اعلام می‌شود.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
0
3
سلام. موافقم با فرمایش حاج آقا در مورد سریال پایتخت. واقعا خدا خیرشون بده با این سریالی که محبت و دوستی بینشون اینقدر پررنگه و احترام به پدر پیر و بیمارشون به بهانه ی طنز و شوخی کمرنگ نشده هیچ وقت.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین