عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
«وَ فِي السَّمَاء رِزْقُكُمْ وَ مَا تُوعَدُونَ» / و روزىِ شما و آنچه وعده داده می شوید در آسمان است / سورۀ مبارکۀ ذاریات/ آیۀ22
عقیق:«زمین» نماد دنیاست و «آسمان» نماد آخرت. ما آدم‌ها هنگام دعاکردن و آنگاه که از خداوند چیزی می‌خواهیم، دست‌هایمان را به سمت آسمان می‌بریم و به بالا نگاه می‌کنیم. انسان‌ها به میزانی‌که به زمین و آسمان اعتقاد دارند، میزان عمل خویش را پایین و بالا می‌کنند. عدۀ بیشتری تنها به زمین اعتقاد دارند و همه‌چیز را در زمین جستجو می‌کنند؛ از رزق و روزی گرفته تا خوشبختی و سعادت برایشان در زمین خلاصه می‌شود. این آدم‌ها معمولاً طرفداران مکاتب مادی و اومانیستی هستند که اصولاً اعتقادی به آسمان و آخرت و حساب و کتاب ندارند. آن‌ها حتی به واقعیت‌های نمادینی مانند بارش باران و آب از آسمان به‌عنوان مایۀ حیات هم نگاه عمیقی ندارند؛ گو اینکه مفسران، یکی از معانی مورد اشاره در آیۀ مورد بحثِ ما را «باران» دانسته‌اند که حیات موجودات مادی به آن وابسته است.
بسیاری از زمینیان نیز با اینکه به‌ظاهر دیندار و حتی مسلمان هستند، امّا بازهم همۀ شؤونات زندگی‌شان را در زمین خلاصه می‌کنند و نگاهی به سمت آسمان ندارند، مگر آن‌هنگام‌که مجبور شوند و در خطر و سختی قرار بگیرند. قرآن‌کریم به هردو دستۀ این آدم‌ها گوشزد می‌کند که «رزق و روزی» شما در آسمان است! در زمین دنبال چه می‌گردید؟ چرا راه را اشتباه می‌روید؟ چرا آسمان و درواقع خدای آسمان و زمین را فراموش کرده‌اید و به خوشی‌های زودگذر و موقّتیِ زمینی دل بسته‌اید؟
البته روشن است که خداوند متعال، منزّه از آن است که در آسمان یا زمین باشد و اصولاً او همه‌جا هست و محیط بر همه‌چیز. امّا در آسمان، دنیای دیگری هست که ما به آن عالم ملکوت می‌گوییم و آنجا، جایی است که مقدّرات ما، روزیِ ما و حرکت‌های ما و تمام موجودات ناسوتی و مادی، تقدیر و تنظیم می‌شود. کسانی‌که به «تدبیر الهی» و خالقیّت، رزاقیّت و رحمانیّتِ او اعتقاد دارند، نگاهشان به آسمان است نه زمین!
کسانی‌که خداییِ خداوند را باور دارند و بندۀ او هستند، سرشان را بالا می‌گیرند و به ملکوت آسمان می‌نگرند و رزق و روزی خود را از خداوند درخواست می‌کنند. این روزی به‌گفتۀ مفسران، تنها خورد و خوراک نیست، بلکه شامل چیزهای مهم‌تری مانند معرفت، توفیق، استجابت و دیگر رزق‌های معنوی نیز می‌شود. درواقع، انسان‌های بامعرفت، تمامیِ نیازهای خود را، کوچک و بزرگ از خداوند درخواست می‌کنند و همواره نگاهشان به سمت آسمان و آسمانیان است، نه زمین و زمینیان!
در پایانِ آیه نیز تأکید می‌شود که آنچه به آن وعده داده شده‌اید نیز در آسمان است، که مفسران از آن به بهشتی یاد کرده‌اند که برترین رزق خداوند برای بندگان صالح است.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین