عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۷۹۵
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
هشت سال از تخريب حرمين عسكريين در سامرا مي‌گذرد؛ اما اكنون بازسازي اين حرم توسط هنرمندان ايراني آن هم زير حملات داعش ادامه دارد.
عقیق:اسفندماه سال 1384 نخستين حمله به حرمين عسكريين اتفاق افتاد و گنبد اين حرم فرو ريخت. دو سال بعد، در خردادماه 86 حمله‌ي ديگري صورت گرفت و بخش‌هاي بيشتري از آرامگاه امامان علي نقي (ع) و حسن عسكري (ع) تخريب شد.
عمليات بازسازي اين حرم به دليل مخالفت‌هايي كه از سوي برخي جناح‌هاي شبه نظامي سني وجود داشت، با تاخير آغاز شد. ايران براي بازسازي اين حرم اعلام آمادگي كرد، اما قرار بر اين شد كه بازسازي حرم تخريب شده توسط كارشناسان اروپايي و زير نظر يونسكو انجام شود؛ اما عمليات بازسازي به كندي صورت گرفت و سرانجام دولت عراق اين مسووليت را به ستاد بازسازي عتبات عاليات در ايران محول كرد.
اكنون مقاوم‌سازي و طلاكاري گنبد حرمين عسكريين رو به پايان است و مراحل بازسازي، زيرسازي و تعويض سنگ كف و ديواره حرم توسط هنرمندان ايراني ادامه دارد.
دو سال پيش رييس شوراي استان صلاح‌الدين استان عراق از حذف نام حرم عسكريين سامرا از فهرست ميراث جهاني يونسكو به خاطر رعايت نكردن معيارهاي بازسازي آثار تاريخي جهاني خبر داد و مدير آثار سامرا هم گفت كه «يونسكو كتابي را به نخست وزير عراق فرستاده كه بازسازي اين حرم بدون بررسي ساختاري عميق و بدون اطلاع سازمان يونسكو انجام مي‌شود.»
اما بعد مسوول اداره ارتباطات و رسانه‌ها در حرمين عسكريين اين خبر را تكذيب كرد و گفت كه «بازسازي حرمين شريفين مطابق مشخصات ميراث جهاني است و يونسكو به دقت فرآيند بازسازي را پيگيري مي‌كند.»

















211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یاوران ولایت بیرجند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
0
1
خدا به شما خیر بدهد دل ما رو بردین سامرا
ای امامان غریب
سلام
سلام
سلام
دوستتان دارم و از گوشه خراسان جنوبی - بیرجند بر شما و پدران و مادران و اولاد و اصحاب و محبین تان سلام و دورود میفرستم
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین