عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰
آیت‌الله نوری همدانی در دیدار اعضای ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام گفت: خواندن روضه‌های زمان سلطان حسین صفوی جایگاهی در جامعه امروزی ندارد، باید روضه‌ها و مرثیه‌هایی متناسب با زمان حال خوانده شود.

عقیق: آیین اختتامیه هفتمین سوگواره نواها و اشعار آیینی عصر روز گذشته با حضور علی دارابی معاون سازمان صدا و سیما، علی آهی، یدالله بهتاش و علی‌اکبر مداحی مدیر ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام و با حضور جمعی از شاعران و مداحان کشور در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

  تفقه یعنی فهم عمیق تمام ابعاد دین/ مداحان به روز باشند

در ابتدای این مراسم، نوار تصویری دیدار اعضای ستاد هفتمین سوگواره نواها و اشعار آیینی با آیت‌الله نوری همدانی برای حضار پخش شد.

آیت‌الله نوری همدانی اظهار داشت: عمل هر فردی تابع عقیده، جهان‌بینی و فرهنگ اوست و کار مداحان، کاری فرهنگی و ساختن جامعه است که برای این موضوع چند مقدمه نیاز داریم.

وی کسب علم و دانش را اولین گام برای تأثیرگذاری دانست و گفت: انسان کم‌سواد هیچ گاه نمی‌تواند در جامعه کار مثبتی را انجام دهد و تا تفقه در دین نباشد این مسئله محقق نخواهد شد و تفقه به معنای فهم عمیق است و زمانی که فرد بتواند تمام ابعاد اسلام را درک کند در واقع مداحی خوبی خواهد بود و در این زمینه فقط آواز، ملاک نیست.

این مرجع تقلید افزود: داشتن اخلاق خوب و نیکو از دیگر ویژگی‌های یک مداح است، مردم صرفاً نمی‌خواهند مصیبت بشنوند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان  اینکه دشمن به جنگ نرم روی آورده است، تصریح کرد: خواندن روضه‌های زمان سلطان حسین صفوی جایگاهی در جامعه امروزی جایی ندارد، باید روضه‌ها و مرثیه‌هایی متناسب با زمان حال خوانده شود و باید افراد را به این سمت تشویق کنیم و اگر مداحان و شعرای ما در این راستا گام برداشتند موفق و تأثیرگذار خواهند بود.

فرهنگ دعا و مناجات در میان جوانان و نوجوانان نهادینه شود

- در ادامه مراسم، علی‌اکبر مداحی مدیر ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام به ارائه گزارش عملکرد هفتمین سوگواره نواها و اشعار آیینی پرداخت و گفت: از میان 500 اثری که برای ما ارسال شده بود 50 نفر به مرحله نهایی راه یافتند که منتخبان در پنج گروه سنی 12 تا 30 سال انتخاب شدند.

وی عنوان کرد: همان طور که امسال، بخش شعر از این سوگواره مجزا شد و به صورت جداگانه برگزار شد تلاش ما بر آن است که درباره دعا و مناجات نیز چنین اقدامی را انجام دهیم و داوران این دوره از سوگواره نواها و اشعار آیینی تأکید داشتند که فرهنگ دعا و مناجات در میان جوانان و نوجوانان جا بیافتد.

مداحی تصریح کرد: از 50 نفری که به بخش نهایی راه یافتند فقط هشت نفر با هم در بخش دعا و مناجات رقابت کردند و یک هشتم آثار ارسالی به این بخش اختصاص داشت از این رو  علاوه بر اینکه یک مداح باید نسبت به قرائت و معارف قرآن مهارت داشته باشد شایسته است به ادعیه شریفه وارده از معصومان توجه داشته و در مسابقات دعا و مناجات نیز شرکت کنند.

-در بخش دیگری از مراسم اختتامیه هفتمین سوگواره نواها و اشعار آیینی، اسماعیل حکاک از شاعران آیینی عرب‌زبان کشور عراق به خواندن اشعاری در وصف امام حسین(ع) و واقعه کربلا پرداخت.

- در فواصل برنامه افراد منتخب هر رشته به اجرای برنامه پرداختند و فضای معنوی در سالن حاکم شد و اشک از دیدگان حضار در جلسه جاری شد.

- در پایان مراسم به برگزیدگان لوح تقدیر به همراه مبالغ نقدی اهدا شد.


منبع: فارس

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین