عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۸
رسول خدا (ص) فرمود: ابليس به گناهان كوچك شما راضى مى ‏شود، و گناهى كه قابل بخشش نيست، آن است‏ كه كسى بگويد: اين كه گناه كوچكى است و به خاطر آن من مؤاخذه نمى‏ شوم!
عقیق:رسول خدا(ص) فرمود: كسى كه نسبت به مسلمان تقلّب كند، يا درباره او حيله و فريب بكار گيرد، يا او را گول بزند، ملعون و منفور است.
رسول خدا(ص) فرمود: هر كس بيعتى را بشكند، يا پرچم گمراهى اى را بلند كند، يا علم و حقيقتى را پنهان دارد، يا مالى را از روى ظلم تصرف كند، يا به ظالمى در ظلم او كمك كند، در حالى كه مى ‏داند آن شخص ظالم است، چنين كسى بطور يقين از اسلام بيزارى جسته است.
رسول خدا(ص) فرمود: مردم چشم خود را به چيزى بالا نمى‏ برند، مگر اين كه خدا آن را پايين مى‏ آورد!
رسول خدا(ص) فرمود: خشم و غصب ايمان را فاسد مى ‏كند، همان طور كه سركه عسل را فاسد مى ‏كند، يا همان طور كه «صمغ» يعنى گياه تلخ، عسل را فاسد مى ‏كند.
رسول خدا(ص) فرمود: ابليس به گناهان كوچك شما راضى مى ‏شود، و گناهى كه قابل بخشش نيست، آن است‏ كه كسى بگويد: اين كه گناه كوچكى است و به خاطر آن من مؤاخذه نمى‏ شوم!
رسول خدا(ص) فرمود: وقتى خداوند «بهشت عدن» را آفريد، خشت آن را از طلاى درخشان و مشك خوشبو قرار داد، سپس دستور داد به حركت در آيد، بهشت پس از لرزشى سخن گفت و بيان داشت: تو خداى حىّ و قيّومى هستى كه غير از تو خدايى وجود ندارد، خوشا به حال كسى كه توانايى وارد شدن به من را داشته باشد.
خداوند متعال فرمود: به عزّت و جلال و مقام بلند خودم سوگند، مى‏ گسار، و اصراركننده به «ربا خوارى»، فتنه‏ گر و سخن چين، كسى كه نسبت به انحراف همسر خويش در خانه. غيرت به خرج نمى‏ دهد، سخن چين عليه مردم نزد سلطان براى كشتن آنها، نبّاش و كفن دزد، و كسى كه به «عهد و پيمان» و قول و قرار خود عمل نمى‏ كند، داخل بهشت نخواهند شد.
رسول خدا(ص) فرمود: قيامت به پا نمى‏ شود، تا اين كه حيا از كودكان و زنان برود، و تا اين كه ميوه دستنبو خورده مى ‏شود، به همان راحتى كه مردم «سبزى» را مى ‏خورند.
رسول خدا(ص) فرمود: مخوفترين چيزى كه بعد از خود براى امّت خود، از آن بيمناكم، كسبهاى حرام، شهوتهاى پنهان، و ربا خوارى مى ‏باشد.
رسول خدا(ص) فرمود: از «مشاحن» توبه و عمل عادلانه ‏اى قبول نمى ‏شود! سؤال شد: مشاحن كيست؟ فرمود: كسى كه كينه و عداوت به دل دارد، و با طعنه و سرزنش خود، پيروان مرا آزار و صدمه مى‏ رساند.
على(ع) فرموده: از رسول خدا(ص) سؤال شد: اى رسول خدا(ص) ! «جماعت امّت» تو چه كسانى هستند؟
فرمود: كسانى كه بر حق باشند، اگر چه تعداد آنها به ده نفر برسد.
رسول خدا(ص) فرمود: آنهايى كه از رحمت خدا مأيوس گرديده ‏اند، روز قيامت در حالى مبعوث مى‏ شوند، كه صورتهاى آنها وارونه است، يعنى سياهى، سفيدى صورت آنها را فرا گرفته، و به آنان اشاره مى‏ شود: اينان افرادى هستند، كه از رحمت خداوند متعال نااميد شده‏ اند!
رسول خدا(ص) فرمود: هر عملى كه بر اساس «بدعت» و پيروى شيطان و بر خلاف اطاعت خداوند صورت گيرد، اگر چه در آن خشوع و گريه هم باشد، خداوند آن عمل‏ را قبول نمى ‏كند، همان طور كه توبه شخص داراى «سوء خلق» را نمى ‏پذيرد.
سؤال شد: اى رسول خدا(ص)! چرا چنين است؟
فرمود: اما «بدعتگزار» قلب او اسير محبّت شديدى به عمل خود شده، كه به سادگى نمى‏ تواند، از آن دل بركند. اما كسى كه گرفتار «سوء خلق» است، هر گاه از گناهى توبه كند، در گناه ديگرى مى ‏افتد كه از گناهى كه توبه كرده، بزرگتر خواهد بود.

پی نوشت:
النوادر( للراوندي ) / ترجمه صادقى اردستانى، ص202تا205.
منبع:افکار
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین