۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۵ : ۰۶
عقیق: «رقیه درویشی» مدرس حوزه علمیه خواهران قم، به مناسبت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س)، گفت: حضرت معصومه(س) دارای مقام شفاعت هستند و دلیل سعادت ایشان، پیروی از ولایت بود.
درویشی اظهار داشت: انسان به دو علت از دیگران الگو میگیرد: یکی؛ اشتیاق و دیگری؛ احتیاج. انسان فطرتاً به خوبیها و فضایل شوق دارد و برای کسب خوبیها تلاش میکند و این باعث میشود که او به سمت انسانهایی که صاحب زیباییها و فضایل هستند سوق پیدا کند، همچنین برای برطرف کردن نیازهای فردی و اجتماعی به الگوهای الهی مانند ائمه احتیاج دارد.
فاطمه معصومه (س) کریمه اهل بیت (ع) است
رقیه درویشی بیان داشت: در دیدگاه علامه طباطبایی درباره آیه شریفه قرآن که میفرماید «ولَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ» کرمنا از خانواده کرم و کریم و کرامت است و این کرامت که در آیه شریفه مطرح شده یعنی ویژگی خاص، ویژگی خاصی که برای انسان قدرت تفکر و اندیشه است، حضرت معصومه (س) هم دارای ویژگی خاصی هستند که آن کرامت ایشان است.
وی با بیان روایتی گفت: خداوند حرمی دارد که مکه است، حضرت رسول (ص) حرمی دارد که مدینه است، امیرالمومنین حرمی دارم که کوفه (نجف) است و اما حرم همه ما ائمه جوار فاطمه معصومه (س) است و گویا زیارت حضرت معصومه زیارت چهارده معصوم است.
وجه تشابه حضرت معصومه با حضرت فاطمه زهرا(س)
مدرس حوزه علمیه درباره مقام علمی حضرت معصومه (س) گفت: در جایی نقل شده که عدهای از مردم قم به قصد گرفتن پاسخ سؤالاتشان به منزل امام موسی کاظم (ع) رفتند که امام در منزل حضور نداشتند و حضرت معصومه با توجه به اینکه سنی نداشتند ولی سؤالات را گرفتند و پاسخهای صحیح را مرقوم فرمودند، آنها در هنگام برگشت امام کاظم (ع) را در راه دیدند و جریان را عرض کردند، امام پاسخها را کنترل کردند و دیدند که همه سوالات را حضرت فاطمه معصومه (س) درست جواب دادهاند.
درویشی افزود: همان طور که پیامبر در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) فرمودند: «فداها ابوها» (پدرش به فدایش)، امام موسی کاظم (ع) در مورد یک شخصیت فاطمه معصومه هم فرمودند:«فداها ابوها» و این نشانگر آن است که ایشان ویژگی خاصی نسبت به برادران و خواهرانشان داشتند.
این مدرس حوزه علمیه ابراز داشت: در زمانی که حضرت محمد (ص) به پیامبری مبعوث شدند حضرت خدیجه به عنوان یک زن، پشتیبان ایشان بود و حضرت علی (ع) نیز بعد از پیامبر از همراهی حضرت زهرا (س) برخوردار بودند، حضرت زینب در کربلا و در ظهر عاشورا همواره همراه اباعبدالله الحسین (ع) بودند و در اینجا نیز میبینیم حضرت معصومه (س) بهترین و بزرگترین مدافع و پشتیبان ولایت و امامت امام رضا (ع) بود.
انتقال فرهنگ تشیع از عرب به عجم در زمان امام رضا (ع)
رقیه درویشی خاطر نشان کرد: بعضی معتقدند در زمانی که امام رضا (ع) امامت را به عهده داشتند بهترین موقعیت زمانی بود که تشیع به صورت گسترده از عالم عرب به عجم منتقل شود.
وی بیان داشت: زمانی که امام رضا (ع) به خراسان تشریف آوردند، نامهای به حضرت معصومه (س) نوشتند و حضرت فاطمه معصومه که سراپای وجودشان تسلیم امر امام زمانشان بود، با افراد زیادی به طرف ایران تشریف آوردند. پس از آمدن این دو بزرگوار به ایران امامزادههای زیادی به ایران آمدند.
این مدرس علوم اسلامی گفت: به برکت امام زادههاست که تشیع در ایران رشد زیادی داشته، به عنوان مثال، اکنون چهارصد امامزاده تایید شده مدفون در قم داریم.
وی با استناد به روایتی از ظهور حضرت مهدی (عج) بیان کرد: بیشتر یاران آن حضرت از عجم هستند که ما نیز به برکت وجود امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) توفیق داریم از مکتب علوی بهرهمند شده و ان شاء الله از یاران ایشان باشیم.
طلب شفاعت واقعی از حضرت معصومه (ع)
درویشی گفت: در زیارتنامه حضرت معصومه میخوانیم: «یا فاطِمةُ اشْفَعى لى فِى الْجَنَةِ» البته طلب شفاعت ظاهری ما را به جایی نمیرساند بلکه باید اعمال شایسته و درست داشته باشیم تا زمینه شفاعت برایمان پیدا شود.
وی افزود: نقل شده از میرزای قمی که از بزرگان علمای شیعه است سوال کردند که آیا حضرت معصومه ما را شفاعت میکند؟ میرزای قمی پاسخ داد: من میتوانم شفاعت کنم! آیا حضرت معصومه نمیتواند؟
مدرس حوزه علمیه خواهران قم درباره فرازی از زیارتنامه حضرت معصومه (س) گفت: در فرازی از زیارتنامه ایشان آمده «اَللهُمَ اِنى اَسْئَلُکَ اَنْ تَخْتِمَ لى بِالسَعادةِ؛ خدایا من از تو در خواست میکنم که عاقبت مرا به سعادت ختم کنی». امام صادق (ع) هم فرمودند: همینطور که برای فرج دعا میکنید برای این هم دعا کنید که با عاقبت به خیری از دنیا بروید. امیدوارم به برکت دعا و عنایت حضرت معصومه (س) عاقبت به خیر شویم.
منبع: فارس
211001