عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
استاديار فلسفه دانشگاه تهران، سنايي را بنيان‌گذار اشعار عرفاني و تحقيق دانست و افزود: از جمله كساني كه در راستاي مناسك حج و آيين آن اشعار زيادي گفته مرحوم سنايي است.
عقیق:علي حيدري يساولي، استاديار فلسفه دانشگاه تهران در نشست علمي حج در ادبيات كهن با نگاهي انتقادي به آثار معاصر، كه روز چهارشنبه ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۴ با حضور جمعي از پژوهشگران حوزه و دانشگاه در پژوهشكده حج و زيارت در قم برگزار شد با بيان اين‌كه زبان فارسي ميراث ماندگار كشور است، ابراز داشت: زبان فارسي از دير باز حافظ بسياري از معارف و معاني انساني و اسلامي بوده است و ديگر زبان‌ها مديون اين زبان هستند.
وي اظهار داشت: زبان فارسي دري از آن روزي كه خود را شناخته و از آن وقتي كه ما آن را مي‌شناسيم و مي‌خوانيم حامل بسياري از معاني اسلامي مانند مناسك حج بوده است.
حيدري با اشاره به اين‌كه دو ورطه در ادبيات فارسي وجود دارد، تصريح كرد: اين دو ورطه را ادبيات تعليمي و عرفاني مي‌نامند و از سويي ديگر ادبياتي هم به نام ادبيات صوفيه داريم كه يكي از اركان ادبيات است.
استاديار فلسفه دانشگاه تهران، سنايي را بنيان‌گذار اشعار عرفاني و تحقيق دانست و افزود: از جمله كساني كه در راستاي مناسك حج و آيين آن اشعار زيادي گفته مرحوم سنايي است.
وي با بيان اين‌كه خاقاني يكي از شعراي آذربايجاني است كه طريقت حج را در اشعارش وارد كرده است، ابراز داشت: اشعار خاقاني در اين زمينه از مفاخر اشعار كهن است چرا كه به صورت اختصاصي به اين مسأله پرداخته است.
حيدري با اشاره به اين‌كه نظامي گنجه‌اي در مخزن، الاسرار حج را به زيباترين كلمات و ابيات و با فصاحت و بلاغت كامل درآورده است، گفت: ايشان در اشعار خود حج را با چند رمز از رموز الهي تشبيه كرده است كه بسيار زيبا و دلنشين است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: حج ركني است كه در طريقت معنا مي‌شود و در حقيقت جا دارد و بايد مقدمه همه عرفان‌هاي الهي باشد.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین