عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
تعدادي از نويسندگان و شاعراني كه طي برنامه‌اي در عتبات عاليات حضور پيدا كرده بودند، از اين سفر گفتند.
عقیق: ۲۰ خردادماه نشستي در بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان با موضوع حضور گروهي از شاعران و نويسندگان در عتبات عاليات برگزار شد كه در اين نشست مجيد قيصري (نويسنده)، مصطفي محدثي خراساني (شاعر)، ابراهيم زاهدي مطلق (معاون داستان بنياد ادبيات داستاني) و حجت‌الاسلام حسين سيدي (نويسنده و مترجم) حضور داشتند و به برخي از وجوه سفر خود به عتبات عاليات و تجربيات‌شان در اين زمينه اشاره كردند.
در ابتداي اين نشست مهدي قزلي – مديرعامل بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان - درباره اين برنامه توضيح داد: منظور ما از اين كار اين بود تا بتوانيم ادبيات كاربردي را زنده كنيم؛ ادبياتي كه نويسنده را از ميز كارش جدا كند و باعث ايجاد ارتباط بيشتر ميان او و مردم شود.
او در ادامه درباره دليل حضور نويسندگان و شاعران در عتبات عاليات اظهار كرد: مسوولان عتبات عاليات به ما اعلام كردند كه مي‌خواهند اسنادي در رابطه با كارها و فعاليت‌هايي كه ايرانيان در عتبات عاليات انجام داده‌اند در اختيار ما قرار بدهند تا نويسندگان و شاعران با نگاه به آن‌ها آثارشان را خلق كنند. اما ما به آن‌ها اعلام كرديم كه نيازي به اسناد نداريم بلكه اجازه بدهيد نويسندگان و شاعران ما خود به آن‌جا بيايند و با كشف و شهود دست به خلق اثر بزنند. در ادامه ستاد بازسازي عتبات عاليات پيش‌قدم و باعث شد كه ۱۱ نويسنده و شاعر به آن‌جا بروند.
قزلي همچنين گفت: ما اميدواريم اين اتفاق كه درباره عتبات عاليات رخ داده است، درباره ديگر سازمان‌ها و نهادها هم رخ بدهد و آن‌ها هم تدابيري بينديشند تا شاعران و نويسندگان در مراكزي كه آن‌ها فعاليت‌هاي قابل توجهي دارند حضور پيدا كنند و بتوانند به نحوي اين فعاليت‌ها را در آثار هنري‌شان منعكس كنند.
او گفت: در همين زمينه ما مذاكراتي با تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي داشته‌ايم تا جلسه‌اي با حضور نويسندگان و شاعران با آن‌ها داشته باشيم و نويسندگان و شاعران با فعاليت‌هاي آن‌ها آشنا شوند.
در ادامه اين نشست مصطفي محدثي خراساني درباره حضورش در سفر به عبتات عاليات در هيات تيم شاعران و نويسندگان اظهار كرد: قرار دادن اهل قلم در معرض دغدغه‌هايي كه به يك ملت ربط پيدا مي‌كند كار ارزشمندي است و اتفاقا يكي از وجوه ادبيات انقلاب اين است كه اصلي‌ترين مخاطبانش را مردم مي‌داند و چه دغدغه‌اي بهتر از عتبات عاليات كه ريشه در دل مردم دارد و با هستي‌شان گره خورده است؟
اين شاعر گفت: سفر به عتبات عاليات براي ما گشودن گره‌هايي بود كه تجربه‌شان با چيزهاي ديگر ميسر نبود به طوري كه قرار گرفتن خود من در مركز ثقل ارادت به اهل بيت (ع) باعث تحول شد.
او اضافه كرد: در طول تاريخ ايرانيان زيادي به عتبات عاليات رفته‌اند و تلاش‌هايي كرده‌اند و اقداماتي در جهت بازسازي اين اماكن مقدس انجام داده‌اند؛ از جمله اين افراد ناصرالدين شاه قاجار است. وجه تمايز كاري كه در آن‌جا انجام مي‌شود با بقيه كارها اين احساس است كه الان تمام مردم ايران در عتبات عاليات هستند و تك تك آجرهاي عتبات كه در حال ساخته شدن است با ملات محبت مردم ايران ساخته مي‌شود. در آن‌جا اين مساله براي من خيلي چشم‌گير بود و فكر مي‌كنم حاصلي كه در آن‌جا به چشم مي‌خورد واقعه‌اي را رقم خواهد زد كه براي ما اتفاق خجسته و بي‌سابقه‌اي خواهد بود.
او در همين زمينه درباره تاثيرات آني حضور خود در اين اماكن مقدس شيعيان و محبان اهل بيت (ع) گفت: گزارشي از اتفاقاتي كه در آن‌جا در حال رخ دادن است با نگاهي تاريخي، فرهنگي، مذهبي، ملي، در قالب شعر نوشته و آن را با موسيقي طراحي كرده‌ام و سعي دارم به صورت يك نماآهنگ براي مخاطبان جهان اسلام و محبان اهل بيت (ع) طراحي كنم. اين كار را به جايي رسانده‌ام و اميدوارم بتوانم آن را تكميل كنم.
در بخش ديگري از اين نشست مجيد قيصري درباره حضورش در اين سفر گفت: ابتدا بايد بگويم كه وارد شدن ما در آن‌جا و ديدن حجم اتفاقاتي كه در عتبات عاليات توسط ايرانيان در حال انجام است، براي‌مان شوك‌آور بود. حركت آن‌قدر گسترده است كه باعث شد ما انتقاد كنيم كه چرا با توجه به اين‌كه سال‌هاست اين فعاليت‌ها با اين گستردگي در عتبات عاليات در حال انجام است، اما براي ثبت و آگاهي‌بخشي نسبت به آن‌ها به مردم اين‌قدر دير اقدام كرده‌ايد.
اين نويسنده ادامه داد: ما در قرن بيست و يكم زندگي مي‌كنيم و خوب است اتفاقات مهم را ثبت كنيم. به هر حال دوستان در عتبات عاليات اين را احساس كردند و به هر حال ماهي را هر وقت از آب بگيري تازه است.
او سپس به رابطه معنوي ما ايرانيان با عتبات عاليات اشاره كرد و گفت: آماري كه در خصوص هزينه‌كرد ايرانيان در آن‌جا شنيدم بسيار بزرگ است اما ما در آن‌جا از منظر يك نويسنده ايراني به قضايا نگاه كرده‌ايم. وقتي در آن‌جا قدم مي‌زدم هر نقطه‌اي از حرم را كه نگاه مي‌كردم از قبل از صفويه تا به حال ردي از حضور نگاه هنري ايرانيان در آن‌جا مي‌ديدم كه كاربرد اين هنرهاي مختلف ايراني در آن‌جا برايم حس غرور ايجاد مي‌كرد.
او اظهار كرد: چيزي كه ما در آن‌جا ديديم اين است كه گويي تمام كشور و هنر ايرانيان در عتبات عاليات درگير هستند. اما اين موضوع متاسفانه خيلي منعكس نمي‌شود. حضور جمعي از نويسندگان و شاعران در آن‌جا حركت خوبي بود و من اميدوارم باعث اتفاقات خيري بشود و اميدواريم در نوشته‌هاي ما هم تاثير بگذارد.
به گزارش ايسنا، مجيد قيصري درباره اين‌كه آيا حضور نويسندگان و شاعران در عتبات عاليات در راستاي سفارشي‌نويسي محسوب نمي‌شود و آيا اين مساله مي‌تواند مفيد باشد، اظهار كرد: سفارشي نوشتن كار بدي نيست منتها اين‌كه چه كسي اين كار را انجام مي‌دهد مهم است. كسي كه دست به چنين اقدامي مي‌زند بايد به كاري كه مي‌كند باور داشته باشد بنابراين بايد به خروجي كار نگاه كرد.
او اضافه كرد: كارهاي زيادي سفارشي بودند از جمله برخي آثار معروف استاد فرشچيان اما چون خود او به اين كار باور داشته است، همگان آن كار را تحسين مي‌كنند. به طور كلي هنر در ناخودآگاه شكل مي‌گيرد نه خودآگاه. بر همين مبنا اگر كسي بدون اين‌كه به كاري باور داشته باشد دست به خلق اثري در اين زمينه بزند نتيجه‌اش كاري دم دستي خواهد شد.
او در ادامه گفت: مطمئنا اين سفر نگاه ما را به يك‌سري از مسائل تغيير داد.
دربخش ديگري از اين نشست ابراهيم زاهدي مطلق - معاون داستان بنياد ادبيات داستاني - توضيحاتي درباره دلايل شكل‌گيري ايده حضور نويسندگان و شاعران در عتبات عاليات ارائه كرد.
اين نويسنده همچنين گفت: در راستاي اقدام بعدي ما در حوزه ورود نويسندگان و شاعران به اتفاقات مهمي كه در كشور در حال رخ دادن است، در تلاش هستيم تا جلسه‌اي را با حضور نويسندگان و شاعران و اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي برگزار كنيم.
در بخش ديگري از اين نشست حجت‌الاسلام حسين سيدي نويسنده و مترجم كه در اين سفر حضور داشته نيز گفت: در هميشه تاريخ و در همه جاي دنيا اوج هنر به مقدس‌ترين وجوه تقديم شده است كه اوج آن‌ها در كليساها و مساجد بوده است.
او همچنين به حضور خود در اين سفر اشاره كرد و گفت: اگر از اتمسفر آرامش‌بخش و مثبت عتبات عاليات بگذريم در آن‌جا زيبايي‌انديشي‌ها و نازك‌انديشي‌هايي به سراغ هنرمند مي‌آيد كه قابل توجه هستند و قابليت ثبت دارند.
او اضافه كرد: به نظرم درباره فعاليت‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات ما نبايد مباحث را با هم قاطي كنيم. چون معمولا گفته مي‌شود كاري كه براي خدا انجام مي‌دهيم نبايد آن را بيان كنيم و بايد گمنام آن را انجام دهيم، در صورتي كه گفتن از حجم تلاش‌ها و زحمت‌هايي كه در عتبات عاليات توسط ايرانيان انجام مي‌شود، منافاتي با نيت خداپسندانه كساني كه اين تلاش‌ها را انجام مي‌دهند ندارد.



منبع:حج
211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین