عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
نائب رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم با بیان اینکه تکریم مسجد به معنای حضور متعهدانه و مومنانه در مسجد است،گفت: ائمه جماعات باید با برنامه ریزی و مهندسی فرهنگی برای خانواده ها به ویژه جوانان برنامه ریزی علمی، فرهنگی و معنوی داشته باشد.

عقیق:حجت الاسلام «سید جلال رضوی مهر»، نائب رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم با اشاره به نقش مسجد در ترویج سبک زندگی اسلامی، گفت: توجه به مساجد از لوازم ایمان مومنان است و سبب می شود تا زندگی آنان بر پایه معارف دین باشد.

وی ادامه داد: مساجد مکان مقدسی هستند که آسایش و آرامش معنوی مومنین را به همراه دارند و نفس حضور در مسجد به خودی خود تاثیرات بسیاری را در روحیه معنوی فرد دارد که این مسئله به ویژه در برخی ایام سال مانند ماه مبارک رمضان بروز بیشتری می یابد.

حجت الاسلام رضوی مهر با اشاره به فرارسیدن دهه تکریم و غبارروبی مساجد اظهار کرد: غبارروبی از مساجد صرفا غبارروبی ظاهری از گرد و خاک مساجد، تمیز کردن کتاب و کتابخانه، جاروب زدن صحن و سرای مسجد، تمیز و پاکسازی کردن در و دیوار مسجد و همچنین تعمیرات و مسایلی این چنین نیست بلکه علاوه بر این باید غبار غربت را از مساجد گرفت.

این استاد حوزه گفت: زدودن غبار غربت از مساجد زمینه سازی حضور نوجوانان و جوانان در مسجد است و محلات را مسجد محور می کند، مسجد محل اجتماع مسلمین است همان طور که از دیرباز بوده است و پایگاه میثاق با توحید و آموزه های وحیانی است، سبک زندگی اسلامی مقوله حقیقتی است که امروز نیاز یک مسلمان واقعی است و این نیاز با حضور در مساجد برطرف خواهد شد.

رضوی مهر با بیان اینکه مساجد فضای عطرآگینی از معنویت هستند که بوی عطر بندگی را برای نمازگزاران به ارمغان می آورند، تصریح کرد: اما در این میان امام جماعت که روح فضای جماعت اهل مسجد است باید با برنامه ریزی و مهندسی فرهنگی برای خانواده و برای جوان و نوجوان و سطوح مختلف برنامه ریزی علمی و فرهنگی و معنوی داشته باشد.

وی گفت: مساجد باید محل تصمیم گیری برای رفع و رجوع و حل فصل مشکلات باشند و در زندگی مردم حضور داشته باشند، همین امر زمینه ساز ترویج مضاعف سبک زندگی اسلامی است، ضمن اینکه برنامه های معمول دیگر نظیر جلسات اخلاق و احکام نیز باید مستمر در مساجد برقرار باشد.

نائب رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی باید با تببین تاریخ اسلام و سیره زندگی اهل بیت (علیهم السلام) برای نمازگزاران بازخوانی شود و سخنرانی هایی با موضوع مباحث قرآنی می تواند آلودگی های اخلاقی را از جامعه بزداید و فطرت های خاموش را بیدار سازد، نباید فراموش کنیم که حضور رسول گرامی اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) در مساجد در واقع یک سیره عملی برای ماست و حضور آنان در مسجد حضوری استراتژیک و راهبردی و حلقه ای برای دیدار مومنان با یکدیگر بوده است.

وی ادامه داد: آنچه که امروز باید بیش از پیش در مورد مساجد قبل از تزئین ظاهری مساجد و رسیدگی به ظاهر مساجد مورد توجه باشد این است که با توجه به ابزارهای نوین و نیازهای روز و با بیانی کارشناسی و دلسوزانه مردم و به ویژه جوانان را به مسجد جذب کنیم که در این راستا تعامل و همکاری هیات امنا و ائمه جماعات و بسیج مساجد می تواند تاثیر چشم گیری در حضور حداکثری خانواده ها در مساجد داشته باشد.

حجت الاسلام رضوی مهر در پایان گفت: حضور در مساجد اجازه نمی دهد اسلام منزوی، اسلام آمریکایی، اسلام سکولار و اسلام تحجر جایگزین اسلام ناب محمدی شود. مساجد محل تببین و ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی هستند و این حضور در مساجد است که همدردی با مسلمین جهان را رقم می زند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین