عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۳۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابيان اين‌كه تابعيت مأموم از امام جماعت حكم اذان و اقامه را از دوش مأموم ساقط مي‌كند، گفت: در پنج جا لازم نيست كه اذان و اقامه كه بر آن تأكيد زيادي شده است قرائت شود.
عقیق:حجت‌الاسلام سيد جعفر رباني، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، در بيان احكام ميان نماز ظهر و عصر در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با بيان اين‌كه تابعيت مأموم از امام جماعت حكم بيان اذان و اقامه را از دوش او ساقط مي‌كند، گفت: در پنج جا لازم نيست كه اذان و اقامه كه بر آن تأكيد زيادي شده است قرائت شود.

وي افزود: بر قرائت اذان و اقامه در نماز تأكيد زيادي شده و به انسان سفارش شده است قبل از شروع نماز اذان و اقامه را قرائت كند اما در پنج جا قرائت نماز و اقامه از دوش انسان ساقط مي‌شود.

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تصريح كرد: همان‌طور كه گفته شد اضافه بر نماز جماعت كه لازم نيست اذان و اقامه ذكر شود در مواقعي كه وارد مسجد مي‌شويم و مي‌بينيم نماز جماعت تمام‌شده ولي صف‌ها به هم نخورده است براي اقامه نماز خود لازم نيست اذان و اقامه را تكرار كنيم.

حجت‌الاسلام رباني ادامه داد: همچنين در نمازهاي مستحبي لازم نيست اذان و اقامه براي نماز ذكر شود.

وي بابيان اين‌كه براي نماز ميت هم ذكر اذان و اقامه لازم نيست، گفت: در نمازهاي واجبي كه يوميه نيستند مانند نماز آيات و نماز طواف هم ذكر اذان و اقامه لازم نيست.

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) افزود: وقتي‌كه نماز ما در آستانه قضا شدن است و براي اذان و اقامه فرصت نداريم ذكر اذان و اقامه لازم نيست.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به اين‌كه خداوند تمامي دستورات دين را براي صلاح انسان برقرار كرده است، ادامه داد: خداوند با ذكر اذان و اقامه در نماز مي‌خواهد فلسفه آفرينش انسان را به او يادآوري كند تا اگر انسان در اثر غفلت دچار فراموشي شد به ياد آورد كه براي چه به اين جهان آمده و در اين جهان چه وظيفه‌اي دارد.

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به اين‌كه والدين بايد در خانه اذان و اقامه را با صداي بلند براي فرزندان خود يادآوري كنند، ادامه داد: خانه‌اي كه در آن اذان و اقامه ذكر شود بهترين مكان براي به يادآوردن نعمت بندگي خداوند است.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین