عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
با حضور جمعی از مداحان و شعرای آئینی
حضور روحاني و مداح در اين كاروان ها ضرورت دارد. هرچند كه فعاليت اين دو مكمل يكديگر است و در عين حال لازم است افرادي توانا و داراي ويژگي هاي موردنظر انتخاب شوند...
گزارش تصویری



عقیق: نشست فصلي مسئولين كانون مداحان و شعراي آئيني استان ها با حضور حجت الاسلام روحانی نژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمين سيد جواد مظلومي معاون امور فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري، محمود عاطفی ریيس مرکز بسیج رسانه ملی و تعدادي از مداحان و شعرای برجسته كشور در سالن كنفرانس سازمان تبليغات اسلامي برگزار شد.

در اين نشست مداحان و ذاكران اهل بيت عليهم السلام و همچنين تعدادي از شعراي آييني به بيان دیدگاه ها و  دغدغه هاي جامعه مداحان و شعراي آييني پرداختند.

معاون امور فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري:

پيشنهادهاي كانون مداحان در زمينه انتخاب مداحان به عتبات را بررسي خواهيم كرد

در این نشست،‌ حجت الاسلام والمسلمين سيد جواد مظلومي، معاون امور فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري ،‌ با اشاره به اهميت نقش مداحان و ذاكران اهل بيت عليهم السلام كه به همراه كاروان هاي زيارتي به عتبات عاليات مشرف مي شوند گفت: بخشي از نيازهاي زائران عتبات عاليات به امور عاطفي و معنوي مربوط مي شود و به همين دليل لازم است مداحاني كه همراه كاروان ها اعزام مي شوند در ذكر مصيبت و همچنين ادعيه خواني توانا باشند. به همين دليل است كه حضور مادحين ضرورت دارد .

حجت الاسلام والمسلمين مظلومي با بيان اينكه هرچند كه ‌بسياري از روحانيون در حج تمتع و عمره حاضر نمي شوند كه به عنوان روحاني كاروان عتبات عازم شوند، ‌به اين دليل كه اذعان مي كنند قدرت نداشتن بر ذكر مصيبت باعث مي شود حق زائران برآورده نشود، يادآوري كرد: اين مسئله درمورد مداحان و ذاكران اهل بيت عليهم السلام هم صدق پيدا مي كند و بنابراين لازم است براي انتخاب و اعزام مداحان دقت زيادي اعمال شود.


معاون امور فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري اعزام كاروان هاي تركيبي به عتبات عاليات را ضرورتي بر عهده سازمان حج و زيارت دانست و ادامه داد: حضور روحاني و مداح در اين كاروان ها ضرورت دارد. هرچند كه فعاليت اين دو مكمل يكديگر است و در عين حال لازم است افرادي توانا و داراي ويژگي هاي موردنظر انتخاب شوند. اگر اين موضوع عملياتي شود بسياري از مشكلات حل خواهد شد.

به گفته معاون امور فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري، ‌سازمان حج و زيارت در مقطعي اقدام به جذب مداحان براي اعزام همراه كاروان هاي زيارتي به عتبات عاليات كرد و اين افراد از ميان مادحين توانا و مجرب و همچنين قشر جوان ذاكران انتخاب شدند. هرچند كه بسياري از مداحان در حال حاضر بدون انجام مصاحبه وارد كاروان هاي زيارتي شدند ، هرچند كه تعدادي از آن ها از مادحين برجسته و تواناي كشور هستند.

حجت الاسلام والمسلمين مظلومي يادآوري كرد: كثرت مداحان و ذاكران اهل بيت عليهم السلام به اندازه اي است كه امكان اعزام چند باره يك مداح به عتبات عاليات وجود ندارد، هرچند مداحي كه گاهي ده بار در طول سال به عتبات اعزام مي شود. اين مسئله نشان يم دهد كه هم در سيستم توزيع مشكل وجود دارد و هم در مرحله ورود مداحان مشكلاتي وجود دارد. البته مداحي شرايط متعددي نياز دارد كه بايد در مورد مداحان اعزامي توان و امكان همراهي هفت يا هشت روزه با كاروان را هم اضافه كرد؛‌به اين مفهوم كه مداح بتواند در تمام مدت شبانه روز امكان ارائه مطلب، ‌دعاخواني و ذكر مصيبت به زائران را داشته باشد.

با بيان اينكه براي تعيين شاخصه هاي مداحان مجموعه سخنان مقام معظم رهبري در بازخواني كرده و خطوط كلي را تعيين كرديم،‌ گفت: در عين حال از جمع زيادي از بزرگان عرصه مداحي از جمله كانون مداحان و تشكل هاي ديگر نظرخواهي كرديم و تنها به آزمون كتبي اكتفا نداشتيم، تا مطودن باشيم مداحان با فن ذاكري آشنا هستند. بعضي از تشكل ها هم اعلام كردند چون مداح مورد نظر عضو تشكل ما نيست نمي توانيم او را تاييد كنيم. به همين دليل تصميم گرفتيم در هر شهر و استاني چند مداح مشهور،‌ مداح مورد نظر را تاييد كنند تا به اين طريق وارد گروه مداحان اعزامي به عتبات عاليات شوند.

او با بيان اينكه وقتي روحاني به سن 65 سال رسيد نمي تواند به عنوان مبلغ كاروان ها اعزام شود، گفت:‌ اين مورد بايد در مورد مداحان هم اعمال شود. چراكه اين افراد تجارب بسياري بالايي دارند و بهتر است به جاي اعزام به سفرهاي زيارتي كه توان زيادي مي طلبد ،‌ از اين افراد در كارهاي مشورتي و يا هيئت ها و مجالس ديني در داخل كشور استفاده كرده و راهنمايي بگيريم.

او در پايان اظهار داشت: در سطح استان ها هيئت هايي تشكيل شده و در آنها از مداحان تواناي آن استان استفاده شود تا خود را معرفي كنند. از چند ارگان خواستيم چند مداح را معرفي كنند و بعد از گزينش اين افراد،‌ دو نفر از مداحان برجسته را تعيين كرديم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی:

كانون مداحان بايد مداحان اعزامي به عتبات عاليات را تاييد كند

در ادامه برنامه حجت الاسلام روحانی نژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی طي سخناني اظهار داشت: به غير از استان تهران،‌ در ساير مراكز استان ها گروه قانوني در زمينه مداحي اهل بيت عليهم السلام به جز كانون مداحان وجود ندارد و بسيج مداحان هم متصدي حوزه مداحان و شعراي آييني نيستند. تشكل بسيجي است كه دوستان ما مجموعه اي را راه انداختند و فعاليت مي كنند.

سازمان تبليغات اسلامي هم نهاد حاكميتي است و بنابراين مجاز نيستيم كه اطلاعات جامعه مداحان را به وزارتخانه ها و بخش هاي گوناگون دولتي اعلام كنيم. چون جزء شئون ولي فقيه است  و مداحان بايد در اين حوزه فعاليت كرده و بمانند.

با اشاره به اينكه در تهران تشكل هاي ديگري تحت عنوان جامعه مداحان وجود دارد كه هم پيشكسوت بوده و هم با كانون مداحان در تعامل هستند،‌ گفت: دريافت نظر سازمان حج و زيارت از اين گروه ها براي تعيين و اعزام مداح به عتبات عاليات در تهران صحيح است اما در استان هاي ديگر كانون هاي ديگر فعاليت قانوني ندارند كه بتوان از آن ها دريافت نظر در مورد تعيين مداح كرد.

او تصريح كرد: در استان هاي ديگر، كانون مداحان با راي و نظر مداحان همان استان انتخاب شدند و اگر كسي نام آور و نامدار است حتما در كانون مداحان حضور دارد. به همين دليل دريافت نظر از اين افراد براي تعيين مداح ضرورت دارد.

در ادامه نشست فصلي مسئولين كانون مداحان و شعراي آئيني استان ها، روئسای  كانون مداحان از استان هاي مختلف به بيان و تعامل نظرات با يكديگر پرداختند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین