عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
مکیال المکارم. . .
شعیب قوم خود را به سوی خدا دعوت کرد تا اینکه عمرش طولانی شد سپس از نظرشان غایب گشت و دوباره به صورت جوانی به آنها بازگشت. قائم نیز با وجود طول عمر به صورت جوانی ظاهر می شود که کمتر از ۴۰ سال دارد.
عقیق:"مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏ شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.

اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:

"چون ما نمی ‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، می ‏باشد."

 

شباهت به شعیب پیامبر

شعیب قوم خود را به سوی خدا دعوت کرد تا اینکه عمرش طولانی و استخوان هایش کوفته شد. سپس از نظرشان غایب گشت تا آنجا که خدا خواسته بود و دوباره به صورت جوانی به آنها بازگشت.

قائم نیز با وجود طول عمر به صورت جوانی ظاهر می شود که کمتر از چهل سال دارد، امام صادق(ع) می فرماید: آنکه از چهل سال بیشتر داشته باشد صاحب این امر نیست.

شعیب چنانکه در حدیث نبوی آمده از محبت خداوند آنقدر گریست تا دیدگانش از بین رفت، خدای عزوجل چشمانش را باز گرداند، دوباره گریست تا آنکه نابینا شد، باز خداوند دیدگانش را بینا کرد باز هم گریست تا کور شد تا اینکه بار دیگر خداوند بینایی را به او بازگرداند.

قائم نیز در زیارت ناحیه مقدسه خطاب به جدش امام حسین(ع) چنین گفته است: و به جای اشک بر تو خون می گریم.

شعیب در قوم خود گفت: آنچه خداوند باقی گذارده برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید. قائم نیز در کمال الدین آمده که حضرت امام باقر(ع) فرمود: هنگامی که قائم خروج کند به مکه تکیه می زند و 313 مرد نزدش حاضر می شوند پس اولین سخنی که به زبان می آورد این است که من بقیه الله در زمین و خلیفه خدا و حجت او بر شمایم پس هیچ مسلمانی بر او سلام نمی کند مگر اینکه چنین می گوید سلام علیکم یا باقی مانده خدا در روی زمین....

شعیب نیز تکذیب کنندگانش به آتشی که از ابری که بر آنها سایه افکنده بود بیرون آمد، سوختند چنانکه خدای متعال می فرماید: پس او را تکذیب کردند و آنگاه عذاب روز سایبان ابر صاعقه خیز آنان را فرو گرفت که همانا آن عذاب روز بزرگی بود.

قائم نیز تمام بت ها و معبودهای غیر خدا در زمان ظهورش خواهد سوخت.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین