عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۰
معاون فرهنگی مسجد جمکران با اظهار تأسف از نبود کتب مهدوی در حوزه نشر کودک و نوجوان گفت: باید راهکارهایی برای ایجاد انگیزه برای هنرمندان و مؤلفان برای فعالیت در این عرصه صورت گیرد.
عقیق: حجت الاسلام مرتضی وافی معاون فرهنگی مسجد جمکران طی نشست خبری به تشریح ویژه برنامه های سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) پدر بزرگوار حضرت ولی عصر امام زمان(عج) پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به افزایش تقوای جمعی در جامعه ایران، گفت: جامعه ما نیازمند فضای آرام توأم با اعتماد در پرتو فرهنگ دینی و اخلاق اسلامی و سعه صدر مسئولان است و یکی از مباحثی که در این امر مؤثر است، توجه ویژه به مسائل اخلاقی و فرهنگی است و یکی از ظرفیتهای فرهنگی- تبلیغی در این زمینه را مسجد جمکران داراست.

حجت الاسلام وافی افزود: برخی از این مطلب که گفته می شود "مسجد جمکران دارای ظرفیت عظیم تبلیغی است"، به اشتباه صرفا تبلیغ سیاسی را برداشت کردند در حالی که اگر رفتار درست دینی داشته باشیم در حقیقت سیاسی هم کار کرده ایم. مسجد جمکران در فعالیت های خود بیش از عرصه های سیاسی، مخاطبان خود را به مسائل فرهنگی و دینی فرا می خواند و توجه به این ظرفیت فرهنگی- تبلیغی این امکان را فراهم می کند تا جامعه به سمت آرامش و همدلی با سرعت بیشتری قدم بردارد.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در کشور ما ظرفیت پایگاه های دینی ناشناخته است، یادآور شد: اگر هویت و کارکردهای این ظرفیت عظیم شناخته شود و جایگاه خود را به عنوان قطبهای فرهنگی پیدا کند، ما دیگر نیاز به راه اندازی فعالیتها و یا ستادهای متعدد فرهنگی نخواهیم بود.

وی تأکید کرد: مسجد جمکران به عنوان یکی از پایگاه های مهم دینی- فرهنگی، امکان بهره‌برداری از این ظرفیت را برای تمام مجموعه های فرهنگی دولتی و غیردولتی دارد. به طور نمونه در نیمه شعبان امسال برای نخستین بار حضور ناشران را در حوزه دینی و مهدویت در این مسجد داشتیم و همچنین در عرصه بین الملل ۵۰ ملیت در نمایشگاه «سفیران آفتاب» حضور داشتند.

معاون فرهنگی مسجد جمکران با اشراره به فرارسیدن سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) گفت: اول اسفند ماه مطابق ۸ ربیع الثانی که ولادت امام حسن عسکری(ع) است، چند برنامه ویژه در مسجد جمکران برگزار می شود؛ از جمله کلنگ زنی ساخت «مجتمع فرهنگی مسجد جمکران» در بعدازظهر روز سه شنبه اول اسفندماه است.

وی افزود: مرکز خدمات فرهنگی حلقه مفقوده بین مؤسسات فرهنگی و مراکز توزیع محصولات فرهنگی است که برای حل این مسئله اولین «مرکز خدمات فرهنگی۳۱۳» که می تواند الگویی برای راه اندازی اینگونه مراکز خدماتی باشد، در این ایام راه اندازی می شود. «مرکز خدمات فرهنگی ۳۱۳» محلی است که فعالیتهای فرهنگی مهدوی را انجام می دهد از جمله برگزاری نشستهایی در حوزه مهدویت با دعوت از صاحبنظران و مؤلفان، همچنین مشاوره های فرهنگی به جوانان علاقمند به فعالیت در حوزه مهدویت از دیگر فعالیتهای این گونه مراکز می تواند به شمار آید.

وافی از فعالیت رسمی «مرکز توسعه فعالیتهای مهدوی(عج)» در سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) خبر داد و افزود: با راه اندازی این مرکز سال آینده را سال جهش فرهنگی در حوزه های فرهنگ مهدویت گذاشته ایم و ۳ اصل را برای این مرکز تعریف کرده ایم؛ اول: راه اندازی نمایندگی های مسجد جمکران در استانها، دوم: حمایت از فعالیت مؤسسات حوزه مهدویت و مراکز نشر معارف اهل بیت(ع) و سوم: حمایت از پایان نامه ها و تألیفات حوزه مهدویت.

وی با بیان اینکه به شدت در حوزه نشر کودک و نوجوان با موضوع مهدویت با خلأ کتاب مواجه هستیم، تصریح کرد: این مسئله را ابلاغ و بخشنامه حل نمی شود بلکه باید راهکارهایی برای ایجاد انگیزه برای هنرمندان و مؤلفان برای فعالیت در این عرصه صورت گیرد.

معاون فرهنگی مسجدجمکران همچنین از آغاز فعالیت «مرکز مفاد» در سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) خبر داد و گفت: مرکز مفاد مخفف مرکز فعالیتهای اردویی دانشجویی و دانش آموزی است، که گروه های اردویی داشن آموزی و دانشجویی با تماس با این مرکز به شماره ۷۲۵۳۷۰۴-۰۲۵۱ و ۷۲۲۵۰۵۰-۰۲۵۱ می توانند از خدمات فرهنگی با برنامه ریزی مشخصی برخوردار شوند.

وی با اشاره به مصادف بودن ایام نوروز ۹۲ با ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س)، با تأکید بر لزوم حفظ حرمت این ایام از سوی مردم ایران، تصریح کرد: مسجد جمکران در این جهت طرحی را با عنوان «طرح ملی در آرزوی یار»- که دو سال پیش هم برگزار شد- اجرا می کند و خدمات فرهنگی را به زائران و مسافران نوروزی ارائه می دهد.

حجت الاسلام وافی در پایان بر ظرفیت مناسب مسجد جمکران برای برگزاری فعالیتهای هنری و نمایشی در موضوعات مختلف فرهنگی و اخلاقی تأکید کرد و گفت: در ایام نوروز نمایشگاه بزرگ فاطمی با غرفه های متنوع به ویژه در حوزه کودک و نوجوان برپا خواهد شد همچنین مسابقه کتابخوانی برای زائران برپا می گردد و علاوه بر آن نمایشهایی در فضای باز مسجد با موضوعات دینی و فرهنگی و اخلاقی با حضور گروه های نمایش خیابانی برگزار می شود.

مراسم گرامیداشت ولادت امام حسن عسکری(ع)طی روزهای دوشنبه ۳۰ بهمن و سه شنبه اول اسفندماه در مسجد جمکران برگزار می شود و در روز دوشنبه بعد از اذان نماز مغرب و عشاء سید محسن بنی فاطمه به اجرای مداحی خواهد پرداخت و در روز سه شنبه اول اسفند بعد از نماز عصر، مجید دلشاد به مداحی اهل بیت(ع) می پردازد و بعد از نماز مغرب و عشاء نیز علاوه بر اجرای برنامه های متنوع، حجت الاسلام سیدحسین مؤمنی سخنرانی خواهد کرد و پس از شعر خوانی شاعر اهل بیت(ع) سیدجواد شرافت و عباس حیدرزاده به مداحی می پردازد.


منبع: خبرگزاری مهر
211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین