عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰
امام حسن بن على (ع)كه شيعيان وى را "امام حسن عسكرى(ع)" مى‏نامند، در روز جمعه، مصادف با هشتم ربيع الثانى سال 232 قمرى، در مدينه منوّره ديده به جهان گشود.
عقیق: دعاهاي مأثور از خاندان وحي عليه السلام، همواره به عنوان استراتژي مبارزه بر ضد تمام انواع فسادهاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و... بوده است. دعا در نزد اهل بيت دايرة المعارفي است الهي و گنجي پرمايه و غنيمتي قيمتي كه در آن آيات حكمت و شيوه هاي تربيت و آگاهيهاي سياسي و ديدگاههاي فرهنگي را مي توان پيدا كرد.

دعايي كه امام حسن عسكري عليه السلام به اهل قم آموخت و همچون يك منشور سياسي و سندي جهادي و استراتژيكي براي حركت و شيوه اي مكتبي در آن بُرهه حساس منتشر شد، امروز از گنجينه هاي اهل بيت قلمداد مي شود. امام عليه السلام در اين دعا پس از ستايش خداوند و اظهار تواضع و خضوع در برابر حضرت حق، اجابت خواسته اش را مي طلبد و آن گاه از فراگيري فتنه ها و حاكميت باطل به درگاه احديت شكايت مي برد و براي نابودي آن و سپس براي آشكار شدن حق و استواري آن دعا مي كند. و اينك ترجمه فرازهايي از متن دعا:

... خدايا! كژي فتنه ها، ما را در برگرفت و سرپوش حيرت بر ما چيره گشت و فرومايگان و حقيران، ما را درهم كوفتند و آنان كه در دين تو به ايشان، اطمينان نبود، بر ما حاكم شدند و آنكه حكم تو را معطل گذارد، كارهاي ما را به ستم ربود و در نابودي بندگانت و تباه ساختن ديارت كوشيد.

خدايا! او را به ياري خودت پشت گرم فرما و توانايي او را در آنچه از انجام آن بازمانده، مثل طرد آنان كه در حريم تو خيمه زده اند، بيفزاي، و از تأييد خويش در نيرو و قدرت او توانايي قرار ده، و ما را از انس به او رميده مكن، و او را پيش از رسيدن به آرمانش كه همان فراگير كردن صلاح و راستي در هم كيشان خويش و ظاهر كردن عدل و داد در امتش مي باشد، نميران

معبودا! كِشت باطل درو شد و نهايت آن در رسيد و ستون هاي آن استواري يافت و پاره هايش فراهم آمد و جوانه اش زود سر بزد و شاخه اش باليدن گرفت.

خداندا! دروگري از حق براي او بيار تا تنه اش را در هم كوبد و ساقه اش را در هم شكند و كوهانش را از هم بدرد و بيني اش را برخاك مالد تا باطل با آن سيماي پليدش نهان گردد و حق با آن زيور زيبايش پديدار شود.

خدايا! آنكه به تو مي خواند، و بنده تو كه به قسط قيام مي كند (مهدي عليه السلام) محتاج رحمت توست و نيازمند ياري تو بر طاعت؛ چون آغاز نعمت خويش بودي بر او، و جامه هاي كرامت خويش را تو خود بر قامت او پوشاندي، و محبت طاعت خويش را بر او افكندي، و از محبت خود گام هايش را در دل ها استواري دادي، و او را بر كارهايي كه اهل زمانش از آنها چشم پوشيده، توفيق عمل ارزاني كردي، و او را فريادرس بندگان ستمديده قرار دادي، و ياور كساني كه جز تو ياري نيافتند و زنده كننده احكام وانهاده از كتابت و برافرازنده پرچم هاي دينت و سنّت هاي پيامبرت - كه سلام و صلوات و رحمت و بركات تو بر او و خاندانش باد - قرارش دادي...


منبع: خبرگزاری حج
211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین