عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۲:۰۹
نقش آفرینی منبر و روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی
حجت‎الاسلام محمد تقی فلسفی با سخنرانی در مسجد سیدعزیزا... و شیخ عبدالحسین (معروف به آذربایجانی‎ها) نقش مهمی در اتحاد مردم و نمایاندن چهره واقعی دربار و اقدامات رژیم پهلوی داشت. آدم‎‎هایی که حالا مو‎های سرشان سفید شده و خاطره آن روز‎ها را برای جوان‎تر‎ها تعریف می‎کنند

در تاریخ نهضت‎‎های اسلامی ایران، معمولا بازار از جایگاه ویژهای برخوردار بوده. بازار تهران بهدلیل موقعیت و تأثیر اقتصادی، مورد توجه حکومت پهلوی بود. مأموران ساواک و درباریان از اتفاقات و جریان‎‎های اهالی بازار، ساکنان متدین این منطقه و کسبه میترسیدند.

حجتالاسلام محمد تقی فلسفی با سخنرانی در مسجد سیدعزیزا... و شیخ عبدالحسین (معروف به آذربایجانیها) نقش مهمی در اتحاد مردم و نمایاندن چهره واقعی دربار و اقدامات رژیم پهلوی داشت. چند سخنرانی ایشان مثل استیضاح دولت علم، بهطور مشخص در ذهن مردم مانده؛ آدم‎‎هایی که حالا موهای سرشان سفید شده و خاطره آن روزها را برای جوانترها تعریف میکنند.

30 مرداد 1322؛ انتقاد از وضعیت مدرسه ها

سال 1320 که رضاخان از ایران بیرون رفت، دیکتاتوری موجود تاحدی شکسته شد و احزاب و گروه‎‎های سیاسی کشور مجال فعالیت پیدا کردند. رضاخان رفته بود، اما هنوز نتیجه تغییر و تحول‎‎های ضددیني او از جمله مدرسه‎‎های مختلط، همچنان پابرجا بود و با اصرار پسرش ادامه پیدا کرد. در 30 مرداد همین سال مرحوم فلسفی از منبر مسجد امام خمینی در حضور آیتا... قمی، چند تن دیگر از علمای تهران و اجتماعی از هزاران نفر مستمع، مردم را به اتفاق و اتحاد توصیه کرد و گفت: «وضعیت تدریس و تعلیم اطفال در دبستان‎‎ها اصلا مناسب نیست و برخلاف دین است. اين در همین جلسه مردم را تشویق کرد که نمایندگان صالحتر را انتخاب کنند.

11 دی 1326 ساعت 3 بعدازظهر؛ مسئله فلسطین

در این دوران، جنگ در فلسطین بین اعراب و اسراییل وارد خطرناکترین مرحله خود شده بود، بهطوری که اخبار و آمار کشته‎‎های جنگ در صدر خبرهاي جهان قرار مي‌گرفت. علمای ایران هم درگیر این جریان بودند. مرکز میتینگ‎‎ها منزل آیتا... کاشانی بود و فداییان اسلام هم ایشان را همراهی میکردند. اولین میتینگ عمومی برای آگاهی مردم و استمداد از آن‎‎ها برای حل مسئله فلسطین در مسجد امام خمینی با حضور علما برگزار شد. در این اجتماع، آقای فلسفی سخنرانی پرشوری درباره تجاوزهای اسراییل کرده و گفت: «این مجلس، ضدیهودی‎‎های ایران نیست، بلکه درباره یهوديهای اسراییل و صهیونیست‎‎های غاصب است. مسئله اسراییل خطر بزرگی برای مسلمانان بهویژه مسلمانان خاورمیانه است.» صحن مسجد، مملو از جمعیتی بود که ایستاده یا نشسته به حرف‎‎های شیخ محمدتقی فلسفی گوش میدادند. بعد از سخنرانی، مردم همراه علما با نهایت نظم و انضباط در خیابان‎‎های اطراف به نشانه حمایت از مردم مظلوم فلسطین، تظاهرات کردند.

17 تیر 1327؛ پخش مستقیم سخنرانی از رادیو

بعد از سخنرانی در اجتماع مردم در میدان سپه به مناسبت فوت آیتا... العظمی اصفهانی، دولت متوجه شد حرف‎‎های مرحوم فلسفی برای تضعیف حزب توده مؤثر است، به همین دلیل چندبار از طرف رادیو نزد ایشان رفتند که شیخ محمد تقی قبول کند به استودیوی رادیو برود و همه سخنرانی‎‎ها از آنجا پخش شود؛ مثل برنامهای که آقای راشد داشت. آقای فلسفی در پاسخ این جماعت گفته بود: «اگر میخواهید حرف‎‎های من به گوش همه ملت ایران برسد، باید میکروفن رادیو را به مسجد بیاورید تا در حضور مردم بهطور زنده بحثهایی را به سمع ملت برسانم
بالاخره از اول ماه رمضان، سخنرانی‎‎های شیخ محمد تقی فلسفی در مسجد امام خمینی (مسجد شاه آن زمان) برای اولینبار از رادیو بهطور مستقیم پخش شد. شنیدن نام ائمه و ذکر صلوات از رادیو، برای مردم متدین آن زمان، عجیب و دلنشین بود. سخنرانیهای مرحوم فلسفی در این دوران بیشتر علیه حزب توده بود که موردتوجه بیسابقه مردم قرار گرفت.

26 تیر 1327؛ تیتر یک روزنامه اطلاعات

مردم از سخنرانی‎‎های خطیب محبوبشان استقبال کردند. روزنامه اطلاعات نوشت: »پخش سخنان مذهبی از مسجد شاه تا آخر ماه رمضان ادامه خواهد داشت. ابتدا مقرر بود فقط تا دهم ماه رمضان پخش سخنان مذهبی از رادیو بهوسیله رادیو تهران انجام گیرد، ولی چون بیانات واعظ شهیر آقای فلسفی مورد استقبال و استفاده عمومی واقع شده، از طرف آقای نخستوزیر به رادیو تهران دستور صادر شد که تا آخر ماه رمضان، پخش سخنان مذهبی از مسجد شاه، بهوسیله رادیو ادامه یابد

سال 1327، سخنرانی‎‎های علیه حزب توده


مرحوم فلسفی درباره سخنرانیهایش علیه حزب توده میگوید: «منبرهای ما از نوع مبارزه‎‎های بسیار مؤثر و مفید با حزب توده و مرام کمونیستی بود. تا آن زمان بزرگترین ضربهای بود که به حزب توده وارد میشد، زیرا به عموم مردم میفهماند که تشکیلات حزب توده ضدخداست، ضد پیغمبر (صلیا... علیه و آله و سلم) است، ضدقرآن است، ضد نماز است، ضدمسجد و شئون دینی است. مسلمانان باید هوشیار باشند که سرمایه ایمان و عواطف مذهبی خود را با تبلیغات پوچ آن‎‎ها از دست ندهند

رمضان 1330؛ حمایت از نهضت ملی شدن صنعت نفت

تا قبل از رمضان سال 1330، حجتالاسلام فلسفی در سخنرانیهایش اشارهای به اقدامات آیتا... کاشانی و مصدق نمیکرد؛ اما بعد از این تاریخ، به استناد آیه «و لن یجعلا... للکافرین علی المؤمنین سبیلا» به شدت علیه استعمار و استثمار بیگانگان اعم از انگلیس، آمریکا و شوروی و مطامع آنان صحبت کرد، بدون اینکه مستقیما به اقدامات دولت و حمایت‎‎های آیتا... کاشانی اشارهای کند. او مردم را به حفظ اتحاد مقابل توطئه‎‎های بیگانگان توصیه کرد.

4 خرداد 1332؛ هواداران مصدق، مجلس وعظ فلسفی را تعطیل کردند

مرحوم فلسفی درباره این اتفاق مینویسد: «روز اول ماه رمضان به رسم چند سال گذشته که بعد از نماز ظهر و عصر، منبر میرفتم و از رادیو پخش میشد؛ وارد صحن مسجد شدم. وضعیت غیرعادی بود، عدهای نزدیک در شبستان بودند و عدهای هم در محوطه بیرون ایستاده بودند؛ تا مرا دیدند شروع کردند به شعار دادن. شرایط بهگونهای بود که اصلا امکان منبر رفتن وجود نداشت. طرز رفتار آن‎‎ها نشان میداد این افراد اولا مسجدی و پامنبری نیستند ثانیا کارهایشان سازمانیافته است. معلوم شد انتشار خبر کذب روزنامه «باختر امروز» علیه من در دو هفته قبل، زمینهسازی بوده برای برهم زدن این منبر، [تا] اقدام مردمی تلقی شود و بگویند چون فلانی علیه مصدق صحبت کرده مردم جلو منبر رفتن او را گرفتهاند. آن‎‎ها تا ساعت چهار بعدازظهر در حیاط مسجد زنده باد، مرده باد گفتند و بهتدریج رفتند. با این کارشان توانستند منبر ماه رمضان را که آنقدر اهمیت داشت با آن وضع نامطلوب و ناموزون تعطیل کنند


16 خرداد 1332؛ نامه امام خمینی برای ادامه سخنرانی‎‎های ماه رمضان

بعد از این اقدام هواداران مصدق، امام خمینی که آن زمان در همدان بودند، برای مرحوم فلسفی نامه نوشتند: «خبر تعطیلی خیلی باعث تأسف گردید... جنابعالی نباید با این چیزها سنگر را خالی کنید. مفسدین همیشه میخواهند امثال جنابعالی را از میدان بیرون کنند تا هر تاخت و تازی میخواهند، بکنند و انتقادی هم در کار نباشد...» پس از نامه امام، روحانیان، جامعه بازاریان و فداییان اسلام در بیانیه‎‎های جداگانهای از آقای فلسفی خواستند به منابر خود در مسجد شاه ادامه دهد.


سال 1334؛ سخنرانی علیه بهاییت و خراب کردن حظیره القدس

حسین فردوست در خاطراتش درباره سخنرانی‎‎های مرحوم فلسفی علیه بهاییان مینویسد: «یکباره حرکت مردم علیه بهاییت اوج گرفت و سخنرانی‎‎های فلسفی، واعظ مشهور، سبب شد که حضیره القدس محل مقدس آن‎‎ها در تهران تخریب شود. در اثر این حرکت، تعدادی از بهاییان از ایران رفتند و ایادی (پزشک مخصوص شاه) به دستور محمدرضا 9 ماه به ایتالیا رفت

محرم سال 1342؛ زمینهسازی برای قیام پانزده خرداد

در این روزها سخنرانی‎‎های مرحوم فلسفی در مسجد آذربایجانی‎‎ها هم مثل بقیه واعظان به دستور امام خمینی با الهام از قیام سید الشهداء (علیهالسلام)، علیه رژیم پهلوی بود چون اوایل فروردین همین سال، شاه در مدرسه فیضیه طلبه‎‎ها را روز شهادت امام صادق (علیهالسلام) از پشت بام به پايين پرت کرد.


تاسوعا و عاشورای 1342؛ استیضاح دولت علم در مسجد

از شب ششم و هفتم، منبر مرحوم فلسفی حال و هوای دیگری داشت. او درباره آن شب‎‎ها مینویسد: «شب نهم محرم، بعد از نماز مغرب و عشا که منبر رفتم، دیدم روبهروی من اسدا... علم(نخست وزیر) و نصیری در بالاخانه روی ایوانی روی صندلی، مقابل منبر نشسته. علاوهبر ساواکیها، بعضی امیران نظامی هم حضور داشتند. در آن شب چیزهایی گفتم، اما حرف‎‎های اصلی ماند برای فردا شب؛ شب عاشورا. شب عاشورا بهقدری جمعیت در مسجد بود که از پشت بام وارد مسجد شدم. مردم با علاقه میگفتند آقا پا بگذارید روی زانوی ما و بهسمت منبر بروید!» مرحوم فلسفی در این سخنرانی ضمن انتقاد از دولت، به سابقه قیام مشروطه و حاکم شدن قانون در کشور اشاره کرد. همچنین کشتار طلبه‎‎ها را در مدرسه فیضیه تقبیح کرد و این کار را مخالف قوانین شرعی و هتک حرمت قرآن دانست. در پایان هم اهداف سخنرانی خود را در اعلامیه‌اي چند مادهای بیان کرد و از حاضران خواست اگر موافقند با جمله «صحیح است» تأیید کنند. مردم هم فریاد میزدند و از سخنرانی او و مطالباتش حمایت میکردند.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مرزاعباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
0
0
به فرموده ایة الله بروجردی فلسفی زبان اسلام است
فاضل زارع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
0
0
نظری ندارم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین