عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۷۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
در مسجد جامع ازگل
بعضی از عارفین گفتند که این صحیفه مانند کتاب آسمانی است. بزرگان و علما و قدما دو لقب به صحیفه دادند که بعضی ها گفتند زبور اهل بیت و انجیل اهل بیت نامیده شده است...
گزارش تصویری

صوت سخنرانی



عقیق: جلسه تفسیر صحیفه سجادیه توسط استاد سید عبدالله فاطمی نیا در مسجد جامع ازگل برگزار شد.

نکاتی از سخنان آیت الله فاطمی نیا را بخوانید؛

_ صحیفه سجادیه کتابی است که تمام حروف و کلماتش از میان دو لب معصوم بیان شده است. این یک میراث نورانی است که در میان ما گذاشته شده است. ما ابتدا باید بصیرت در مورد کتاب پیدا کنیم و آن را بخوانیم. قرآن را وقتی به دست می خوانیم می دانیم کتاب الهی است که خیلی مهم است.

_ صحیفه سجادیه در اصل 64 دعا بوده که ده دعا از این کتاب گم شده است که فقط امام زمان می دانند این دعاها کجا هستند. یک مستدرک برای صحیفه سجادیه را شیخ عاملی و دیگری را شیخ عبدالله بهرانی نوشته و دیگری میرزا عبدالله اصفهانی افندی که مرد بزرگی بودند. چهارمین را حاج آقا نوری طبرسی و پنجمین را علامه سید حسین امین جبل عاملی نوشته است.

_ دعاهای روز که منسوب به حضرت سجاد است، مضامین خوبی دارد ولی این ها را نمی شود به قاطع گفت که از امام سجاد می باشد.

_ بدان که صحیفه شریفه یک اثر باقیمانده از عطر الهی و کلام نبوی می باشد و قفسی از نور رسالت است و عطری از باغ های امامت می باشد. حتی بعضی از عارفین گفتند که این صحیفه مانند کتاب آسمانی است. بزرگان و علما و قدما دو لقب به صحیفه دادند که بعضی ها گفتند زبور اهل بیت و انجیل اهل بیت نامیده شده است.

_ مرحوم آیت الله مرعشی نجفی یک صحیفه برای شیخ طنطاوی مصری فرستادند. شیخ طنطاوی به عنوان یک مفتی اعظم مصر یک جواب نوشته که جناب آیت الله مرعشی من صحیفه را دریافتم و احساس بدبختی کردم که چرا به این سن رسیدم صحیفه را ندیدم.هر چه فکر کردم کلام خالق نیست و کلام مخلوق هم نیست. از کلام مخلوق بالاتر است.

_ در سوره مبارکه جن می خوانیم که جن ها حرف می زنند و می گویند که قرآن را که شنیدیم عجیب بود و از این به بعد مشرک نخواهیم بود.

_ صحیفه سجادیه کامله است. علت این که لقب کامله که به صحیفه دادند این است که نزد شیعیان یمن هم صحیفه ای هست اما صحیفه ما چون کامل تر است به این دلیل این لقب را دادند. برنامه ما سیری در صحیفه سجادیه است تا از هر دعا باید بهره ای ببریم.تا جو نورانی صحیفه به دست ما بیاید.

_ در دعای مکارم ایشان بیانی دارد که شنیدنی است. بعضی ها دعا را دست کم می گیرند. خداوند همه نیازها را می دهد اما بر زبان آورن حاجت مستحب است و یک حال معنوی به انسان می دهد. ما اسرار خدا را نمی دانیم. در حدیث آمده است که نزد خدا درجه ای است که به آن درجه کسی نمی رسد مگر با دعا و هیچ چیز جای آن را نمی گیرد.

_ ما و انسان های قبل از ما یک طوری باب کردیم که درخواست را فقط دعا می دانیم. دعا همه اش به درخواست نیست. اگر حاجت داریم و گرفتاری داریم  از ته قلب دعا کنیم. دعا در لغت به معنای ندا است و به معنای رها شدن به سوی خداوند متعال است و طلب رحمت از خدا می باشد.طلب اگر از بالا باشد امر است و اگر از پایین باشد درخواست است.

_ خیر در دست خداست. دعا را با تمام وجود بخوانید. رب العالمین همه چیز را می داند. در قرآن آمده است که درخواست نبوده و فقط تمجید و تعریف بوده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
0
2
سلسله جلسات سیری در صحیفه سجادیه توسط استاد فاطمی نیا هر سه شنبه ساعت 18:00 در مسجد جامع ازگل
واقع در انتهای شمالی اتوبان امام علی ع، ازگل، مسجد جامع ازگل
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین