*****
خاطراتی از مرحوم آیت الله العظمی بهجت
محمد تقی جانِ مرا چوب زدن یعنی چه؟
حجت
الاسلام والمسلمین علی بهجت فرزند آیت الله بهجت در ذکر خاطره ای می گوید:
پدر ایشان خیلی به او علاقه داشته و او را مکتب خانه گذاشته بود. ایشان در
مکتب خانه باهوش بوده و خوب درس میخوانده و عزیز بوده است. یک بار مربی
مکتب خانه برای اینکه از بقیه زهر چشم بگیرد، او را تنبیه میکند. او که
اصلا توقع نداشته تنبیه شود، پیش پدر رفته و ناراحتی میکند. پدر او چون
شاعر بوده برایش قصیدهای میگوید که مفصل است. این شعر را داخل پاکتی به
محمد تقی میدهد تا به معلمش بدهد. مقداری از آن این بود:
محمد تقی جان مرا چوب زدن یعنی چه / گل و بستان مرا چوب زدن یعنی چه
پدرم اسرار مگوی خود را مگو گذاشت/ راز چمدان آیتالله بهجت چه بود؟
حجتالاسلام
و المسلمین علی بهجت در ذکر یک خاطره از آیت الله بهجت بیان داشت: زندگی
پدرم دو جهت داشت: بخشی از زندگی ایشان، جهت فیزیکی آن است که در خانواده و
دوستان مطرح بود و گوشههایی از آن به ما رسیده است ولی جهت دیگر؛ زندگی
درونی ایشان بوده که نه خودشان راجع به عواملی که در شخصیت ایشان موثر بوده
صحبت و راهنمایی میکردند و نه حتی مدارک و آثار و نامههایی را که از
علمای مختلف داشتند و ما میتوانستیم از آن بهره ببریم را نشان میدادند.
وی
افزود: معمولا یک چمدانی داشتند که این مدارک و نامههای علمای بزرگ به
ایشان را در آن گذاشته و قفل کرده بودند که در دسترس ما نباشد. حدود یکسال
قبل از رحلتشان آن چمدان را از من خواستند. بنده چمدان را برای ایشان بردم و
بعد دیگر از آن چمدان خبری نشد. نمیدانیم که چه شد. یقین داریم از منزل
بیرون نرفته ولی دیگر نیست.
وی
تأکید کرد: ایشان اسرار مگوی خود را واقعا مگو گذاشتند. ما یک سری اطلاعات
از ایشان به صورت کم و کوتاه و پراکنده به دست میآوردیم. این اطلاعات به
صورت معما برای ما باقی بود. بنده چون فارغ التحصیل فلسفه بودم، عادت داشتم
باور خیلی چیزها برایم با برهان و دلیل باشد. باید به یقین صد در صد
میرسیدم و ادله ۲۰ درصد و ۵۰ درصد برایم کافی نبود. لذا به زندگی و تحصیل
خود مشغول بودم و فقط لوازمات ضروری زندگی ایشان را تهیه میکردم.
*****
بالاترین ذکر از نگاه حضرت آیت الله بهجت(ره)
مراجعهکننده: میخواهیم برویم اصفهان، یک ذکری یک دعایی یادمان بدهید.
آقا: اصفهان یا مازندران یا خراسان، فرق نمیکند. بالاترین ذکر، همین ذکری است که عرض میکنم: نیت
بکند که اگر خدا به او صد سال عمر داد، یک دفعه عالماً عامداً مختاراً
معصیت خدا را نکند. این بالاترین ذکر است. ذکر عملی است! اگر همه ما این
ذکر را داشته باشیم، همه ما با فضل خدا اهل بهشتیم، اگر این ذکرمان دوام
داشته باشد. دوامش هم [به این است که] اگر حدوث داشته باشد، دوام دارد.
چرا؟! به جهت اینکه لطف خدا بیشتر است؛ «من تقرب الیّ شبراً تقربتُ الیه
باعاً؛ هر که وجبی به من نزدیک شود؛ یک باع[۱] به او نزدیک میشوم». خدا
بیشتر میخواهد که بنده نزدیک او برود، از اینکه بنده بخواهد دوست داشته
باشد نزدیک خدا برود، که نمیداند نزدیک خدا چه میشود و چه هست و چی
میبیند. بهشت میبیند؛ همیشه.
۰۰:۰۰
دعایی که آیتالله بهجت خواندن آن را به رهبر انقلاب توصیه کردند
به
مناسبت فرارسیدن ایام سالگرد رحلت عالم ربانی، فقیه عالیقدر و عارف روشن
ضمیر حضرت آیتالله آقای حاج شیخ محمدتقی بهجت قدساللهنفسهالزکیه،
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR توصیهای از ایشان به حضرت آیتالله
خامنهای برای خواندن یکی از ادعیه را منتشر میکند.
رهبر
انقلاب در دیدار با اساتید، فضلا و طلاب نخبهی حوزه علمیه قم در تاریخ
۱۳۸۹/۸/۲ در ذیل شرح حدیثی، توصیهی مرحوم آیتالله بهجت را برای خواندن
دعای «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک» بیان
کردند و فرمودند:
«مرحوم
آقای بهجت (رضوان الله تعالی علیه) میفرمودند این دعا را زیاد بخوانید:
«یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک». ممکن بود یک
اشکال مقدّری وجود داشته باشد، ایشان به آن هم جواب میداد. ممکن بود کسی
بگوید وقتی میگوئیم «ثبت قلبی علی دینک»، ما که دینمان درست است، منطقی
است، مستحکم است، این برای آن طبقات پایین است. ایشان میفرمود در هر
طبقهای که دل انسان و ایمان انسان و دینداری انسان هست، تنزل از آن طبقه،
برگشت است. «ثبت قلبی علی دینک» یعنی دین را در همان طبقهی عالی نگه دار و
تثبیت کن. اگر این شد، آن وقت زندگی میشود شیرین، مرگ هم مرگ راحت. یکی از
مشکلات اساسی ماها، مشکل مردن است. امام سجاد (علیه السلام) به خداوند
متعال عرض میکند: «امتنا مهتدین غیر ضالین، طائعین غیر مستکرهین غیر
عاصین». خب، انسان در همهی طول عمر در طریق هدایت بوده، اما باز امام دعا
می کند که: «امتنا مهتدین غیر ضالین، طائعین غیر مستکرهین غیر عاصین»؛
معلوم میشود خطرناک است.
حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است/ کس ندانست که آخر به چه حالت برود»
صوت:/دعایی که آیت الله بهجت خواندن آن را به رهبر معظم انقلاب توصیه کردند.mp۳ |
دانلود فایل
*****
دستورالعمل های اخلاقی آیت الله بهجت (ره)
۱. دستورالعمل اول
الحمدلله
رب العالمین، و الصلاة علی سید الأنبیاء و المرسلین، و علی آله سادة
الأوصیاء الطاهرین و علی جمیع العترة المعصومین، واللعن الدائم علی أعدائهم
أجمعین.
جماعتی
از این جانب، طلب موعظه و نصیحت می کنند؛ اگر مقصودشان این است که بگوئیم و
بشنوند و بار دیگر در وقت دیگر، بگوییم و بشنوند، حقیر عاجزم و بر اهل
اطلاع پوشیده نیست.
و
اگر بگویند کلمه ای می خواهیم که امّ الکلمات باشد و کافی برای سعادت
مطلقه دارین باشد، خدای تعالی قادر است که از بیان حقیر، آن را کشف فرماید و
به شما برساند.
پس
عرض می کنم که غرض از خلق، عبودیت است ( و ما خلقت الجن و الانس إلا
لیعبدون. سوره ذاریات/۵۶ ) و حقیقت عبودیت؛ ترک معصیت است در اعتقاد که عمل
قلب است و در عمل جوارح.
و
ترک معصیت، حاصل نمی شود به طوری که ملکه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و
یاد خدا در هر حال و زمان و مکان و در میان مردم و در خلوت «ولا أقول سبحان الله و الحمد لله، لکنه ذکر الله عند حلاله و حرامه».
ما
امام زمان عجل الله له الفرج را دوست می داریم، چون امیر نحل است؛ امور ما
مطلقاً به وسیله او به ما می رسد؛ و او را پیغمبر صلوات الله علیه برای ما
امیر قرار داده؛ و پیغمبر را دوست داریم، چون خدا او را واسطه بین ما و
خود قرار داده؛ و خدا را دوست داریم، برای اینکه منبع همه خیرات است و وجود
ممکنات، فیض اوست.
پس
اگر خود و کمال خود را خواهانیم، باید دوست خدا باشیم؛ و اگر دوست خداییم،
باید دوست وسائط فیوضات از نبیّ و وصیّ، باشیم؛ وگرنه یا دوست خود نیستم،
یا دوست واهب العطایا نیستیم، یا دوست وسائط فیوضات نیستیم.
پس
کیمیای سعادت، یاد خداست، و او محرّک عضلات به سوی موجبات سعادت مطلقه
است؛ و توسل به وسائط استفاضه از منبع خیرات، به واسطه وسائل مقرره خودش
است. باید اهتدا به هدایات آنها نماییم و رهروی به رهبری آنها نماییم تا
کامیاب شویم.
دیگر توضیح نخواهید و آنکه عرض شد، ضبط نمایید و در قلب ثبت [کنید]، خودش توضیح خود را می دهد.
اگر
بگویید چرا خودت عامل نیستی؟! می گویم: « اگر بنا بود که باید بگوییم ما
عاملیم به هر چه عالمیم، شاید حاضر به این حضور و بیان نمی شدیم »؛ لکن
دستور، بذل نعمت است، شاید به مقصود برساند؛ « ما أخذ الله علی العباد أن یتعلّموا حتی أخذ علی العماء أن یعلّموا».
مخفی نماند اگر میسور شد برای کسی، نصیحت عملّیه بالاتر است از نصایح قولیه «کونوا دعاة إلی الله بغیر أاسنتکم»
وفقّنا
الله و ایاکم لما یرضیه و جنبنا جمیعاً عن ما یسخطه و السلام علیکم و رحمة
الله و برکاته والحمدلله أولاً و آخراً والصلوة علی محمد و آله الطاهرین
واللعن علی أعدائهم أجمعین. / مشهد، ربیع الثانی ۱۴۲۰
۲. دستور العمل دوم
کوچک و بزرگ باید بدانیم: راه یگانه برای سعادت دنیا و آخرت، بندگی خدای بزرگ است؛ و بندگی، در ترک معصیت است در اعتقادیات و عملیات.
آنچه
را که دانستیم، عمل نماییم و آنچه را که ندانستیم، توقف و احتیاط نماییم
تا معلوم شود، هرگز پشیمانی و خسارت، در ما راه نخواهد داشت؛ این عزم اگر
در بنده، ثابت و راسخ باشد، خدای بزرگ، اولی به توفیق و یاری خواهد بود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته، و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین، واللعن علی أعدائهم أجمعین/ مشهد ربیع الثانی ۱۴۲۰.
۳. دستور العمل سوم
گفتم که: الف، گفت: دگر؟ گفتم: هیچ
در خانه اگر کس است، یک حرف بس است
بارها گفته ام و بار دگر می گویم: «
کسی که بداند هر که خدا را یاد کند، خدا همنشین اوست، احتیاج به هیچ وعظی
ندارد، می داند چه باید بکند و چه باید نکند؛ می داند که آنچه را که می
داند، باید انجام دهد، و در آنچه که نمی داند، باید احتیاط کند.»
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته/الاقل محمد تقی البهجة
۴. دستور العمل چهارم
الحمدلله وحده، و الصلاة علی سید انبیائه و علی آله الطیبین، و اللعن أعدائهم اجمعین.
جماعتی از مؤمنین و مؤمنات، طالب نصیحت هستند؛ بر این مطالبه، اشکالاتی وارد است، از آن جمله:
۱. نصیحت در جزئیات است، و موعظه، اعمّ است از کلیات و جزئیات؛ ناشناسها و همدیگر را نصیحت نمی کنند.
۲. «من عمل بما علم ورثه الله علم ما لم یعلم»؛ «[من عمل بما علم] کفی ما لم یعلم» ؛ (والذین جاهدوا فینا، لنهدینهم سبلنا).
آنچه
می دانید، عمل کنید؛ و در آنچه نمی دانید؛ احتیاط کنید تا روشن شود؛ و اگر
روشن شد، بدانید که بعض معلومات را زیر پا گذاشته اید؛ طلب موعظه از غیر
عامل، محل اعتراض است؛ و قطعاً مواعظی را شنیده اید و می دانید، عمل
نکردید، و گرنه روشن بودید.
۳.
همه می دانند که «رساله عملیه» را باید بگیرند و بخوانند و بفهمند، و
تطبیق عمل بر آن نمایند، و حلال و حرام را با آن تشخیص بدهند؛ و همچنین
مدارک شرعیه [را] اگر اهل استنباط باشند؛ پس نمی توانند بگویند:
«ما نمی دانیم چه بکنیم و چه نکنیم.»
۴.
کسانی که به آنها عقیده دارید، نظر به اعمال آنها نمایید، آنچه می کنند از
روی اختیار، بکنید، و آنچه نمی کنند از روی اختیار، نکنید؛ و این، از
بهترین راه های وصول به مقاصد عالیه است؛ «کونوا دعاة إلی الله بغیر ألسنتکم »؛
مواعظ عملیه، بالاتر و مؤثرتر از مواعظ قولیه است.
۵.
از واضحات است که خواندن قرآن در هر روز، و ادعیه مناسبه اوقات و امکنه،
در تعقیبات وغیرآنها؛ و کثرت تردد در مساجد و مشاهد مشرفه؛ و زیارت علما و
صلحاء و همنشینی با آنها، از مرضیات خدا و رسول(ص) است و باید روز به روز،
مراقب زیادتی بصیرت و انس به عبادت و تلاوت و زیارت باشد.
و
بر عکس، کثرت مجالست با اهل غفلت، مزید قساوت و تاریکی قلب و استیحاش از
عبادت و زیارات است؛ از این جهت است که احوال حسنه حاصله از عبادات و
زیارات و تلاوتها، به سبب مجالست با ضعفا در ایمان، به سوء حال و نقصان،
مبدل می شوند؛ پس، مجالست با ضعیف الایمان- در غیر اضطرار و برای غیر هدایت
آنها- سبب می شود که ملکات حسنه خود را از دست بدهد، بلکه اخلاق فاسده
آنها را یاد بگیرد:
«جالسوا من یذکرکم الله رؤیته، و یزید فی علمکم منطقه، و یرغبکم فی الاخرة عمله.»
۶.
از واضحات است که ترک معصیت در اعتقاد و عمل، بی نیاز می کند از غیر آن؛
یعنی غیر، محتاج است به آن، و او محتاج غیر نیست، بلکه مولد حسنات و دافع
سیئات است: (و ما خلقت الجن و الانس إلا لیعبدون.) عبودیت ترک معصیت در عقیده و عمل.
بعضی
گمان می کنند که ما از ترک معصیت عبور کرده ایم!! غافلند از اینکه معصیت،
اختصاص به کبائر معروفه ندارد، بلکه اصرار بر صغائر هم، کبیره است؛ مثلاً
نگاه تند به مطیع، برای تخویف، إیذاءِ محرم است؛ [و] تبسم به عاصی، برای
تشویق، اعانت بر معصیت است.
محاسن
اخلاق شرعیه و مفاسد اخلاق شرعیه، در کتب و رسائل عملیه، متبین شده اند.
دوری از علما و صلحا، سبب می شود که سارقین دین، فرصت را غنیمت بشمارند و
ایمان و اهلش را بخرند به ثمنهای بَخس و غیر مبارک، همه اینها مجرب و دیده
شده است.
از
خدا می خواهیم که عیدی ما را در اعیاد شریفه اسلام و ایمان، موفقیت به
«عزم راسخ ثابت دائم بر ترک معصیت» قرار بدهد که مفتاح سعادت دنیویه و
اخرویه است، تا اینکه ملکه بشود ترک معصیت؛ و معصیت برای صاحب ملکه، به
منزله زهر خوردن برای تشنه است، یا میته خوردن برای گرسنه است.
البته اگر این راه تا آخر، مشکل بود و به سهولت و رغبت، منتهی نمی شد، مورد تکلیف و ترغیب و تشویق از خالق قادر مهربان نمی شد.
«و ما توفیقی إلا بالله، علیه توکلت، و إلیه انیب.»
و الحمدلله أولاً و آخراً، و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین و اللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین/ الأقل محمد تقی البهجة/ ۱۷ ربیع المولود ۱۴۱۹
۵. دستور العمل پنجم
کسی
که به خالق و مخلوق، متیقن و معتقد باشد، و با انبیاء و اوصیاء صلوات الله
علیهم، جمیعاً مرتبط و معتقد باشد، و توسل اعتقادی و عملی به آنها داشته
باشد، و مطابق دستور آنها حرکت و سکون نماید، و در عبادات، «قلب» را از غیر
خدا، خالی نماید، و فارق القلب، نماز را که همه چیز تابع آن است انجام
دهد، و با مشکوکها، تابع امام عصر عجل الله له الفرج باشد، و هر که را
امام، مخالف خود می داند با او مخالف باشد، و هر که را موافق می داند با او
موافق، [و] لعن نماید ملعون او را، و ترحم نماید بر مرحوم او و لو علی
سبیل الاجمالی؛ هیچ کمالی را فاقد نخواهد بود و هیچ وِزر و بالی را واجد
نخواهد بود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته/ العبد محمد تقی البهجة
۶. دستور العمل ششم
هیچ ذکری، بالاتر از «ذکر عملی» نیست؛ هیچ ذکر عملی، بالاتر از «ترک معصیت در اعتقادیات و عملیات نیست.»
و ظاهر این است که ترک معصیت به قول مطلق، بدون «مراقبه دائمیه»، صورت نمی گیرد.
والله الموفق/العبد محمد تقی البهجة
۷. دستور العمل هفتم
من کلام علی علیه السلام:
«إعلم أن کل شیء من عملک تبع لصلاتک: بدان که هر چیزی از عمل تو تابع نماز توست»؛
علیکم بالمحافظة علی الصلوات الخمس فی اوائل أوقاتها و بالإقبال بالکل إلیه تعالی فیها، لا تفوتکم السعادة إن شاء الله تعالی:
بر شما باد به محافظت بر نمازهای پنج گانه در اولین وقتهای آنها؛ و بر شما
باد به روی نمودن و توجّه با تمام وجود بسوی خدای تعالی؛ {در این صورت}
سعادت را از دست نخواهید داد إن شاء الله تعالی.
وفقنا الله و ایاکم لمراضیه و جنبنا سخطه بمحمد و آله الطاهرین صلوات علیهم أجمعین.
۸. دستور العمل هشتم
جماعتی
هستند که وعظ و خطابه و سخنرانی را که مقدمه عملیات مناسبه می باشند، با
آنها معامله ذی المقدمه می کنند، کأنه دستور این است که «بگویند و بشنوند،
برای اینکه بگویند و بشنوند!» و این اشتباه است.
تعلیم و تعلم، برای عمل، مناسب است و استقلال ندارند. برای تفهیم این مطلب و ترغیب به آن فرموده اند: «کونوا دعاة إلی الله بغیر ألسنتکم» با عمل بگویید و از عمل یاد بگیرید و عملاً شنوایی داشته باشید.
بعضی می خواهند معلم را تعلیم نمایند، حتی کیفیت تعلیم را از متعلمین یاد بگیرند.
بعضی
«التماس دعا» دارند، می گوییم «برای چه؟» درد را بیان می کنند، دوا را
معرفی می کنیم، به جای تشکر و به کار انداختن، باز می گویند: «دعا کنید!»
دور
است آنچه می گوییم و آنچه می خواهند؛ شرطیت دعا را با نفسیت آن مخلوط می
کنند. ما از عهده تکلیف، خارج نمی شویم، بلکه باید از عمل، نتیجه بگیریم و
محال است عمل، بی نتیجه باشد و نتیجه، از غیر عمل، حاصل شود؛ این طور
نباشد:
پی مصلحت، مجلس آراستند
نشستند و گفتند و برخاستند!
خدا کند قوال نباشیم، فعّال باشیم؛ [مبادا] حرکت عملیه بدون علم بکنیم [و] توقف با علم بکنیم.
آنچه می دانیم بکنیم، در آنچه نمی دانیم، توقف و احتیاط کنیم تا بدانیم؛ قطعاً این راه پشیمانی ندارد.
به همدیگر نگاه نکنیم، بلکه نگاه به «دفتر شرع» نماییم و عمل و ترک را مطابق با آن نماییم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
۹. دستور العمل نهم
آقایانی که طالب مواعظ هستند، از ایشان سؤال می شود: آیا به مواعظی که تا حال شنیده اید، عمل کرده اید، یا نه؟
آیا می دانید که: «هر که عمل کرد به معلومات خودش، خداوند مجهولات او را معلوم می فرماید.»؟
آیا اگر عمل به معلومات - اختیاراً ـ ننماید، شایسته است توقع زیادتی معلومات؟
آیا باید دعوت به حق، از طریق لسان باشد؟ آیا نفرموده: «با اعمال خودتان، دعوت به حق بنماید»؟
آیا طریق تعلیم را باید یاد بدهیم، یا آنکه یاد بگیریم؟
آیا جواب این سؤالها از قرآن کریم:
(والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا)، و از کلام معصوم: «من عمل بما علم، ورثه الله علم ما لم یعلم » و «من عمل بما علم، کفی ما لم یعلم»، [ روشن نمی شود؟]
خداوند توفیق مرحمت فرماید که آنچه را می دانیم، زیر پا نگذاریم و در آنچه نمی دانیم، توقف و احتیاط نمائیم تا معلوم شود.
وما توفیقی إلا بالله، علیه توکلت و إلیه انیب.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته/الاقل محمد تقی البهجة/ مشهد مقدس/ یکشنبه ۱۳۷۵ هـ.ش./ مطابق با ربیع الاول ۱۴۱۷ هـ.ق.
۱۰. دستور العمل دهم
همه می دانیم که رضای خداوند اجّل، با آنکه غنی بالذات [است] و احتیاج به ایمان بندگان و لوازم ایمان آنها ندارد، در این است [که]:
بندگان،
همیشه در مقام تقرب به او باشند، پس می دانیم که برای حاجت بندگان به تقرب
به مبدأ الطاف و به ادامه تقرب، [ خداوند] محبت به یاد او و ادامه یاد او
دارد.
پس می دانیم به
درجه اشتغال به یاد او، انتفاع ما از تقرب به او، خواهد بود؛ و در طاعت و
خدمت او، هر قدر کوشا باشیم به همان درجه، متقرب و منتفع به قرب خواهیم
بود؛ و فرق بین ما و سلمان سلام الله علیه، در درجه طاعت و یاد او که مؤثر
در درجه قرب ما است، خواهد بود.
و
آنچه می دانیم که اعمالی در دنیا محل ابتلاء ما خواهد شد، باید بدانیم؛ که
آنها هر کدام مورد رضای خداست، ایضاً خدمت و عبادت و طاعت او محسوب است.
پس
باید بدانیم که هدف باید این باشد که تمام عمر، صرف در یاد خدا و طاعت او و
عبادت، باید باشد، تا به آخرین درجه قرب مستعد خودمان برسیم، و گرنه بعد
از آنکه دیدیم بعضی، به مقامات عالیه رسیدند و ما بی جهت، عقب ماندیم،
پشیمان خواهیم شد.
وقفنا الله لترک الاشتغال بغیر رضاه بمحمد و آله صلوات الله علیهم اجمعین/ الأقل محمد تقی بهجة/ مشهد مقدس/ چهارشنبه ۱۳۷۵ هـ ش/ مطابق با ربیع الاول ۱۴۱۷ هـ ق
۱۱. دستور العمل یازدهم
الحمدلله وحده و الصلاة علی سید الانبیاء محمد و آله سادة الأوصیاء الطاهرین و اللعن الدائم علی اعدائهم من الأولین و الآخرین.
و بعد، مخفی نیست بر اولی الألباب که اساسنامه حرکت در مخلوقات، شناختن محرّک است که حرکت، احتیاج به او دارد، و شناختن ما منه الحرکه و ما إلیه الحرکه و ما له الحرکه، یعنی بدایت و نهایت و غرض، که آن به آن، ممکنات، متحرک به سوی مقصد می باشند.
فرق بین عالم و جاهل، معرفت علاج حوادث و عدم معرفت است؛ و تفاوت منازل آنها در عاقبت، به تفاوت مراتب علم آنها است در ابتدا.
پس،
اگر محرک را شناختیم و از نظم متحرکات، حسن تدبیر و حکمت محرّک را
دانستیم، تمام توجه ما به اراده تکوینیه و تشریعیه اوست، خوشا به حال
شناسنده، اگر چه بالاترین شهید باشد؛ و وای به حال ناشناس، اگر چه فرعون
زمان باشد.
در
عواقب این حرکات، جاهل می گوید: «ای کاش خلق نمی شدم»، عالم می گوید: «کاش
هفتاد مرتبه، حرکت به مقصد نمایم و باز بر گردم و حرکت نمایم و شهید حق
بشوم».
مبادا
از زندگی خودمان، پشیمان شده بر گردیم؛ صریحاً می گویم: ـمثلاًـ اگر نصف
عمر هر شخصی در یاد منعم حقیقی است و نصف دیگر در غفلت، نصف زندگی، حیات او
محسوب و نصف دیگر، ممات او محسوب است، با اختلاف موت، در اضرار به خویش و
عدم نفع.
خداشناس،
مطیع خدا می شود و سر و کار با او دارد؛ و آنچه می داند موافق رضای اوست،
عمل می نماید؛ و در آنچه نمی داند، توقف می نماید تا بداند؛ و آن به آن،
استعلام می نماید و عمل می نماید، یا توقف می نماید؛ عملش، از روی دلیل؛ و
توقفش، از روی عدم دلیل.
آیا
ممکن است بدون اینکه با سلاح اطاعت خدای قادر باشیم، قافله ما به سلامت از
این رهگذر پر خطر، به مقصد برسد؟ آیا ممکن است وجود ما از خالق باشد و قوت
ما از غیر او باشد؟ پس قوت نافعه باقیه نیست، مگر برای خداییان، و ضعفی
نیست مگر برای غیر آنها.
حال
اگر در این مرحله، صاحب یقین شدیم، باید برای عملی نمودن این صفات و
احوال، بدانیم که این حرکت محققه از اول تا به آخر، مخالفت با محرّک دواعی
باطله است، که اگر اعتنا به آنها نکنیم، کافی است در سعادت اتصال به رضای
مبدأ اعلی: «أفضل زاد الراحل إلیک عزم إرادة».
والحمدلله اولاً و آخراً، و الصلاة علی محمدو آله الطاهرین و اللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین./ مشهد مقدس چهارشنبه مرداد ماه هـ.ش/ مطابق با ربیع الاول ۱۴۱۷ هـ. ق
*****