عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۴۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
کارشناس برنامه سمت خدا گفت: هر چند که «علی‌بن یقطین» وزیر حکومت طاغوت بود اما از بس که این شخصیت متواضع و مؤدب بود، حضرت کاظم(ع) خطاب به ایشان فرمودند: در روز عرفه در سرزمین عرفات بیش از همه به یاد تو بودم و برای تو دعا می‌کردم.

عقیق:حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد از کارشناسان برنامه «سمت خدا» همزمان با فرارسیدن شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) به روایتی از این امام همام اشاره کردو گفت: امام کاظم(ع) در کتاب تحف‌العقول می‌فرمایند: «السَّخِی الْحَسَنُ الْخُلُقِ فِی کنَفِ اللَّهِ لَا یتَخَلَّى اللَّهُ عَنْهُ حَتَّى یُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیاً إِلَّا سَخِیاً وَ مَا زَالَ أَبِی یوصِینِی بِالسَّخَاءِ وَ حُسْنِ الْخُلُقِ حَتَّى مَضَى»؛ انسان با سخاوت، اهل جود و کرم و خوش‌اخلاق همیشه تحت کنف و حمایت و حفاظت خدای متعال است خداوند از او جدا نمی‌شود و او را رها نمی‌کند تا اینکه او را وارد بهشت کند.

وی عنوان کرد: حضرت در ادامه این حدیث فرمودند: پدرم امام صادق (ع) همیشه وصیت و سفارش به سخاوت و خوش‌اخلاقی می‌کردند تا از دنیا رفتند. حضرت کاظم (ع) نیز مظهر کامل این صفات برجسته بودند.

این کارشناس دینی ابراز داشت: در حالات امام کاظم (ع) نقل شده که ایشان همواره انبان‌هایی داشتند که گاهی در آن 500 درهم و دینار بود که به دیگران مرحمت می‌فرمود و ایشان مظهر سخاوت، جود و بخشش و کرم بود. همچنین در روایت دیگری آمده است که شره‌ها و کیسه‌های پولی معروف بود از 200 دینار،‌300 دینار و حتی هزار دینار که حضرت به نیازمندان و فقرا می‌داد.

فرحزاد گفت:‌ یکی از یاران خوب امام هفتم شخصیتی به نام «علی بن یقطین»‌ وزیر دربار هارون‌الرشید بود که بارها می‌‌خواست استعفا بدهد اما حضرت قبول نمی‌کرد و فرمود کفاره اینکه تو در کنار ظلم هستی، با طاغوت زندگی می‌کنی و مشاور وزیر یک حکومت طاغوت هستی این است که هر چه می‌توانی گره‌گشایی کنی و کار مردم را راه‌ بیندازی؛ «کَفّارَةُ عَمَلِ السُّلْطانِ أَلاِْحْسانُ إِلَی الاِْخْوانِ»‌.

وی تصریح کرد: براساس این فرمایش گوهر بار امام کاظم(ع) اگر انسان عامل و کارگزار طاغوت‌ها و ظالمان شد، سعی کند در همان جا ظلم نکند و گره از کار مردم باز کند. حضرت موسی بن جعفر(ع) به علی بن یقطین فرمود: به من ضمانت بده که تو کار برادران دینی‌ات راه بیندازی و من هم ضمانت می‌کنم هیچ وقت به زندان و اعدام گرفتار نشوی و هیچ وقت فقر و مشکل اقتصادی پیدا نکنی و البته همینطور هم شد.

این کارشناس برنامه «سمت خدا» گفت: جاهای خطرناک و حساسی که پیش می‌آمد حضرت، علی بن یقطین را راهنمایی می‌کرد و راه‌های تقیه را برای اینکه جان او محفوظ بماند را نشانش می‌داد.

وی اظهار داشت: هر چند که علی بن یقطین در حکومت طاغوت بود و گره‌گشایی می‌کرد اما از بس که این شخصیت متواضع و مؤدب بود حضرت کاظم(ع) خطاب به ایشان فرمودند: من در روز عرفه در سرزمین عرفات بیش از همه به یاد تو بودم و برای تو دعا می‌کردم.

حجت‌الاسلام فرحزاد در پایان اظهار داشت: امیدواریم یک شعاعی از صفات اخلاق برجسته امام هفتم در میان دوستان و شیعیانش باشد و با انفاق و سخاوت سعی کنیم از کار دوستان خدا گره‌گشایی کنیم که این والاترین عمل و مورد پسند خدای تعالی است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین