عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
مکیال المکارم. . .
الیاس گفته می شود به فریاد دردمندان می رسد و گمشدگان مضطر را در بیابان ها و دشت ها راهنمایی می کند. قائم نیز به دردمندان رسیدگی و گمشدگان را هدایت می کند و در خشکی و دریا بلکه در زمین و آسمان به فریاد بیچارگان می رسد.
عقیق:"مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏ شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.

اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:

"چون ما نمی ‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، می ‏باشد."

 

شباهت به الیاس

الیاس خداوند عمرش را همچون خضر نبی طولانی ساخت، قائم نیز خداوند تعالی عمرش را طولانی نموده است.

الیاس نیز مانند خضر نبی هر سال به حج می روند و در آنجا با هم ملاقات می کنند، قائم نیز هر سال به حج می رود.

الیاس نیز از قومش فرار کرد و از دیده مردم غیاب شد هنگامی که می خواستند آن حضرت را بکشند، قائم نیز از قوم خود فرار کرد و از دیده مردم غایب شد هنگامی که می خواستند آن حضرت را بکشند، الیاس 7 سال غایب شد ولی قائم را نمی دانیم تا کی غیبتش ادامه دارد.

الیاس در کوه دشواری سکونت کرد، قائم نیز در حدیث علی بن مهزیار مروی در کمال الدین و بحار آمده که فرمود: پدرم ابومحمد به من سفارش کرد که مجاورت نکنم قومی را که خداوند بر آنها غضب کرده و لعنتشان نموده و برای آنان در دنیا و آخرت ننگ و خواری است و برای آنها عذاب دردناکی است و مرا دستور فرمود که از کوهساران جز دشوار آنها و از بلاد جز جاهای پست را برنگزینم و خداوند تقیه را آشکار فرمود و آن را بر من گماشت پس من در تقیه ام تا روزی که اجازه داده شود خروج نمایم.

عرض کردم: ای آقای من این امر کی خواهد بود؟ فرمود: هر گاه بین شما و راه کعبه فاصله و جدایی افتاد و آفتاب و ماه جمع شدند و کواکب و ستارگان آنها را در میان گرفتند...

الیاس خداوند متعال به دعایش یونس پیامبر را در حالی که کودک بود بعد از چهارده روز از فوتش زنده کرد چنانکه در حدیث آمده، قائم نیز خداوند متعال به برکتش و به دعایش مردگان بسیاری را زنده خواهد کرد پس از گذشت سال ها از مرگشان از جمله اصحاب کهف و بیست و پنج نفر از قوم موسی، یوشع بن نون وصی  حضرت موسی، و مومن آل فرعون و سلمان فارسی و ابودجانه انصاری و مالک اشتر.

الیاس را خداوند به آسمان بالا برد، قائم را نیز خداوند متعال به آسمان برد، الیاس گفته می شود به فریاد دردمندان می رسد و گمشدگان مضطر را در بیابان ها و دشت ها راهنمایی می کند و خضر آنها را در جزایر دریاها فریادرسی می نماید.

قائم نیز به دردمندان رسیدگی می کند و گمشدگان را هدایت می نماید و در خشکی و دریا بلکه در زمین و آسمان به فریاد بیچارگان می رسد و این است فضل الهی که به هر که بخواهد عنایت می کند.

الیاس به اذن خداوند برایش از آسمان مائده آمده، قائم نیز برایش مائده از آسمان نازل شده است.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین