عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۰۴۲
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
قرآن حکیم ویژه دانشجویان به همت مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران چاپ و رونمایی شد.
عقیق:مراسم رونمایی از قرآن حکیم دانشجویان شنبه 19 اردیبهشت  از ساعت 18 تا 20 در دارالکتابه مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی،دکتر لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی،سید علی سرابی رییس مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران و جمعی از نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

این گزارش می افزاید قرآن حکیم ویژه دانشجویان پروژه ای است که در مدت پنج سال به طول انجامید که به همت شورای تحقیق و پژوهش مرکز طبع و نشر قرآن کریم چاپ شد.

گفتنی است در انتخاب موضوعات گروهی از اساتید دانشگاه و دانشجویان ممتاز حاضر در جلسات هم اندیشی با همکاری مرکز آمار ایران جهت نظرخواهی از حدود 10 هزار دانشجوی رشته های مختلف گردهم آمدند. همچنین دکتر حسین بابایی، دکتر جواد محدثی و دکتر کریم پارچه باف دولتی جزء مولفان این قرآن هستند.

تمام موضوعات طرح شده در بخش توضیحات قرآن حکیم دانشجویان در قالب موضوعات کلی و جزیی دسته بندی شده و جهت دسترسی آسان مخاطبان به موضوع مورد نیاز در انتهای مصحف درج شده است. تعداد موضوعات و دسته بندی در قرآن حکیم دانشجویان بدین شرح است که 14 موضوع کلی، 114 موضوع جزیی و در مجموع 604 موضوع مورد نیاز دانشجویان در آن گنجانده شده است.

 از ویژگی های قرآن متن آن است که بر اساس رسم الخط کم علامت تهیه شده و به همت کارشناسان و اساتید مرکز طبع و نشر قرآن تنظیم و ارایه شده است. گفتنی است ویژگی های نگارشی و علامت گذاری آن موجب سهولت در آموزش و قرائت قرآن کریم می شود.

 این شیوه به عنوان شیوه مصحف جمهوری اسلامی ایران رسمیت یافته و اکنون در مصارف اختصاصی دانشجویان، دانش آموزان و مقاطع دیگر ملاک عمل قرار گرفته است. از دیگر ویژگی های این قرآن ترجمه آسان و روان است بدون شک ترجمه یکی از دشوارترین فنون حوزه زبان و ادبیات است و هنگامی که این فن در خدمت متنی همچون قرآن کریم قرار می گیرد دشواری آن دوچندان می شود در این ترجمه که توسط گروهی از محققان مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی تهیه شده تلاش فراوانی به کار رفته تا متن قرآن با بررسی مبانی مفردات، توجه به سیاق آیات، دقت در موقعیت، نحوه کلمات و عبارات، توجه به آرایه های بلاغی، عنایت به شان نزول و روایات تفسیری و رجوع به اقوال و نظرات مفسران پیش بینی شده است.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین