عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۷۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۹
آقایی عنوان کرد:
حافظ کل قرآن اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش برای فرهنگ‌سازی حفظ قرآن در کشور، می‌تواند حفظ یک صفحه از قرآن در هر پایه تحصیلی را به یک الزام تبدیل کند.

عقیق:امیر آقایی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگویی درباره وضعیت حفظ قرآن در کشور و تعداد حافظان قرآن گفت: بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی آمار و ارقامی در خصوص تربیت حافظان قرآن اعلام کردند و حتی برخی دستگاه‌ها مانند وزارت آموزش و پرورش آمار میلیونی در خصوص حافظان قرآن اعلام کرد.
وی افزود: آماری که از سوی دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی در خصوص تربیت حافظان قرآن اعلام می‌شود، آماری است که پس از اعلام فراخوان و ثبت نام علاقه‌مندان جمع‌آوری می‌شود و تمامی کسانی که در طرح‌های حفظ قرآن دستگاه‌ها شرکت می‌کنند حتی اگر به حفظ قرآن نپردازند اما باز نامشان در آمار دستگا‌ه‌ها می‌آید.

دستگاه‌های قرآنی حافظان نیم جزء را جزو آمار تربیت حافظان اعلام می‌کنند
این حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: همچنین برخی دستگاه‌ها محدود حفظ خود را بر روی حفظ نیم جزء و یک جزء می‌گذارند و افرادی که نیم جزء از قرآن را حفظ کرده‌اند نیز در آمار تربیت حافظان قرآن محاسبه می‌کنند و به همین دلیل است آماری که از سوی دستگاه‌ها در خصوص تربیت حافظان قرآن اعلام می‌شود با آمار واقعی حافظان قرآن تفاوت دارد.
وی با عنوان این مطلب که مسئولیت‌پذیری دستگا‌ه‌ها در حوزه تربیت حافظان قرآن بد نیست، گفت: هرچند که اکثر دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی دوست دارند قدمی در جهت تربیت حافظان قرآن بردارند اما این فعالیت‌ها نباید به موازی‌کاری منجر شود و در نتیجه بودجه‌های قرآنی کشور صرف کارهای موازی شود و هدر برود، زیرا در این صورت آن نتیجه و ثمری که باید داشته باشد، نخواهد داشت.

ستاد راهبری حفظ قرآن خروجی خاصی نداشته است
آقایی با اشاره به تشکیل ستاد راهبری حفظ قرآن که زیر نظر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی تشکیل شده است، افزود: این دبیرخانه بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور تشکیل شد اما خروجی خاصی نداشت و همکاری خوبی بین مسئولان و دستگاه‌های مجری در خصوص تربیت حافظان قرآن شکل نگرفت.
وی یادآور شد: به نظر می‌رسد باید یک وزارتخانه یا دستگاه مشخصی متولی امر حفظ قرآن در کشور شود و تمامی برنامه‌ریزی‌ها در خصوص تربیت حافظان قرآن از سوی دستگاه‌های مختلف در این ستاد انجام شود تا تکلیف تربیت حافظان قرآن در کشور مشخص شود.
حافظ کل قرآن کریم عنوان کرد: هرچند که باید هماهنگی‌های خوبی بین دستگاه‌های قرآنی برای تربیت حافظان قرآن ایجاد شود اما به نظر می‌رسد اگر بخواهیم حافظان قرآن زیادی در کشور داشته باشیم باید ابتدا فرهنگ حفظ را در کشور ترویج کنیم و این کار نیز باید از وزارت آموزش و پرورش آغاز شود.

حفظ قرآن در کشور فرهنگ‌سازی شود
وی با بیان اینکه تنها جایی که می‌تواند منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت حافظان قرآن را محقق کند وزارت آموزش و پرورش است، افزود: وزارت آموزش و پرورش موظف است با تشکیل یک شورای کارشناسی به نحوه فرهنگ‌سازی در خصوص تربیت حافظان قرآن در کشور بپردازد و این موضوع را چکش‌کاری کند.
آقایی یادآور شد: اگر لازم باشد، باید حفظ قرآن به عنوان یک واحد درسی یا پارامتری که دانش‌آموزان را ملزم به حفظ قرآن کند در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد اما لازمه این کار انجام کارهای تخصصی و کارشناسی است و بهتر است وزارت آموزش و پرورش مسئولیت این کار را برعهده بگیرد.
وی در این بخش از سخنان خود به بیان پیشنهادی برای فرهنگ‌سازی حفظ قرآن در کشور پرداخت و گفت: اگر از ابتدای ورود دانش‌آموزان به مدرسه که پایه اول ابتدایی است دانش‌آموزان را ملزم کنیم که هرسال حداقل یک صفحه از قرآن را حفظ کنند همه دانش‌آموزان تا پایان سال می‌توانند یک جزء از قرآن را حفظ کنند.
این حافظ کل قرآن کریم عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با الزام کردن بحث حفظ یک صفحه از قرآن در سال برای دانش‌آموزان این کار را عملیاتی کند به این شکل که اگر دانش‌آموزی در پایان سال یک صفحه از قرآن را حفظ نکرده بود برای پایه تحصیلی بعد ثبت نام نشود.
وی یادآور شد: با یک تئوری ساده، اگر سالی یک صفحه از قرآن توسط دانش‌آموزان حفظ شود در طول 12 سال که دانش‌آموزان تحصیلات مدرسه را به پایان می‌رسانند یک جزء از قرآن را حفظ می‌کنند و بعد از 12 سال جمعیت زیادی از دانش‌آموزان که بیش از 12 میلیون نفر هستند حافظ یک جزء از قرآن می‌شوند.


منبع:ایکنا



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین