عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
نگاهی به کتاب «از هراره تا تهران»
«از هراره تا تهران» عنوان کتابی است که در آن روایتی از ۲ دوره حضور حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در اجلاس سران جنبش عدم تعهد آمده که در نوع خود کتابی متفاوت را به خواننده عرضه کرده است.

عقیق:مدتی بود که روی میزم بود و نیت داشتم تا مطالعه آن را شروع کنم. هر دفعه اتفاقی می‌افتاد یا بهانه‌ای درست می‌شد و مانع می‌شد تا از میان کتاب‌های روی میز نوبتش شود. و کم‌کم این زمان به یک سال می‌رسید و هر روز احساس می‌کردم که این کتاب حقی دارد که در فضای رسانه درست ادا نشده است.

سرانجام یک روز کتاب را از میان کتاب‌ها برداشتم و در کیف گذاشتم در فرصت‌هایی که برایم ایجاد می‌شود مطالعه کنم.

نکته‌ای که باعث می شد به کتاب جذب شوم طرح جلد خاص و رنگ‌بندی آن بود که بسیار جذاب بود و رنگ فونت روی جلد در پیشانی آن نگاه‌ها را به خود می‌خواند.

کتاب را وقتی باز کردم با اشاره آن روبرو شدم که این مشی ناشر آن برای اکثر کتاب‌هایش است و در حقیقت اشاره آن نوعی ورودی برای خواننده است تا فضای کلی کتاب در ذهنش مجسم شود. اشاره‌ای که نه تنها ترسیم کننده فضای کلی کتاب بود بلکه دنیایی جدید از «شخصیت محوری کتاب» را در برابر دیدگان ذهنم به گشود.

در اشاره این کتاب آمده که «شخصیت محوری کتاب» «در مبارزه، شیوه‌ای داشتند که بیشترین ضربه را به رژیم پهلوی می‌زد و کمترین سند را به دست آنها می‌داد. بین ماموران ساواک معروف شده بودند به «ماهی لیز» که نمی توان او را به تور انداخت.» شخصیت محوری کتاب کسی جز «سیدعلی حسینی خامنه‌ای» نیست که در سال‌ 65 به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شده و نماینده این کشور انقلابی در جهان بوده است.

تمام مباحثی که در اشاره کتاب آمده در حقیقت پیش‌درآمدی است بر محور اصلی کتاب که در آن شخصیت اصلی نقش‌آفرینی می‌کند و شناخت او می‌تواند در درک مباحث کتاب کمک بیشتری کند.

بعد از اشاره و در فصل اول بخشی از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه سال 65 آمده است. در بخش اول نکاتی از قیام عاشورای امام حسین (ع) در بیانات ایشان مطرح شده که در پایان آن خواننده با روضه سربسته رهبر انقلاب در آن سال روبرو می‌شود که چگونه یزیدیان بر طفل شیرخوار امام حسین جفا کردند.

در ادامه شرحی از سفر ایشان به «هراره» میزبان هشتمین اجلاس کشورهای عدم تعهد آمده است. روایت‌هایی که بنا به ادعای نگارندگان از دل همسفران، شاهدان و روزنامه‌های آن دوران استخراج شده و در قالب یک سفرنامه منتشر شده است.

نحوه چیدن و قرار دادن روایت‌های این سفر به قدری شیرین و جذاب است که خواننده حس نمی‌کند که آنها 29 سال بعد از آن اتفاق نوشته شده و به نظر می‌رسد که آنها در همان زمان روایت شده و امروز منتشر شده است. نکته‌ای که موجب می‌شود تا کتابی که کمی هم از حد معمول کتاب‌های رقعی بزرگ‌تر است را رها نکنم نحوه ساخت روایی آن است.

نکته جالب توجه دیگری که در این کتاب دیده شد این بود که خواننده در مواجهه با اتفاقات و حوادث این سفر با نوعی تاریخ شفاهی نیز روبرو است و شرحی از اتفاقات جاری در دنیای آن روز را می‌بیند.

کتابی که بالاخره بعد از یکسال مطالعه‌اش را شروع کرده بودم کتابی بود حاوی پیام‌های انقلاب اسلامی برای جهانیان و الگویی که از زبان و بیان سفیر انقلاب اسلامی در اجلاس عدم تعهد برای اعضا و به واسطه رسانه‌ها برای تمام انقلابیون جهان صادر می‌شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجلاس هراره طی یک سخنرانی یک ساعت و بیست و دو دقیقه‌ای در حالی که یک نطق 35 صفحه‌ای آماده‌کرده‌اند و چند صفحه از آن را نیز نمی‌خوانند اما با این حال تمام سران غیرمتعهد حاضر در اجلاس را مسحور کلام و سخن خود می‌کنند تا هیچکدام متوجه گذر زمان نشوند.

در بخشی دیگر از این کتاب به دیدارهای رهبر انقلاب در حاشیه اجلاس با سران کشورها اشاره شده و خواننده به نحوه تعامل و برخورد یک رئیس جمهور انقلابی با سران سایر کشورها پرداخته شده است. در بخش‌های بعدی کتاب به ارائه گزارش این سفر در خطبه دوم نماز جمعه سال 65 اشاره شده و سپس تاثیر سخنان رهبر انقلاب در مبارزات انقلابی‌های جهان علیه امپریالیسم نشان داده شده است. در پایان نیز به حضور رهبر انقلابی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران عدم تعهد که تهران میزبان آن است پرداخته شده و نشان داده می‌شود که این اجلاس در حالی برگزار شده که بیشترین تعداد حضور سران کشورهای جهان در ایران همین اجلاس است که نشان از دوران اوج اقتدار نظام انقلابی جمهوری اسلامی دارد.

اگر بخواهم از کتابی که یکسال طول کشید، آن را دست بگیرم و با آن سفری از هراره پایتخت زیمباوه را شروع کنم تا به تهران برسم، یاد کنم باید گفته شود این کتاب اثری ارزشمند است که هر خواننده‌ای با هر سطح دانشی می‌تواند بهره خود را از آن بردارد.

کتاب «از هراره تا تهران» که روایتی از دو حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجلاس سران جنبش عدم تعهد است همان کتابی است که یکسال پیش چشمانم بود ولی نتوانستم آن را مطالعه کنم. این کتاب را انتشارات «موسسه فرهنگی ایمان جهادی(صهبا)» در سال 93 در نمایشگاه کتاب به مخاطبان عرضه کرده است. کتابی که خواندن آن بلکه داشتن آن در قفسه کتابخانه وزنی به کتابخانه خواهد داد.

علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند آن را از طریق پایگاه اینترنتی «موسسه جهادی(صهبا)» تهیه کنند.

*حسام آبنوس


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین