عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۴۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
خانه آيت‌الله حائري بنيان‌گذار حوزه علميه قم در ميبد، تكيه ششناو در تفرش و زيارتگاه پيرمراد خرمشاه زرتشتيان در يزد به همراه منزلگاه امام رضا(ع) در فهرست آثار ملي ثبت شد.
عقیق: ۴۵ پرونده از جمله ۲۵ پرونده از استان يزد ۱۶ پرونده از استان مركزي و ۵ پرونده از خراسان شمالي در جلسه كميته ثبت و حريم معاونت ميراث فرهنگي مطرح شد و پس از بررسي، ۴۱ اثر واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملي شناخته شد. همچنين بررسي و تبيين ارزشهاي چهار اثر ديگر نيز در جلسه هاي آينده كميته ثبت و حريم انجام مي شود.
از استان يزد خانه درويش گوهري، خانه پورشمسي، خانه سلطاني، خانه معين‌الدين حاج صدر، خانه رفيعيان، خانه محمدميرزا حسيني (خانه احراميان­پور)، خانه گذشتي­ها، خانه برومند، خانه بمان عباس قمي، خانه شاطر بمان، خانه خاني­ها، خانه سجاد پاينده، خانه آيت الله حائري، خانه سيد جواد طباطبايي، خانه شكري، خانه بانو رباب طاهري (خانه سنايي)، زيارتگاه پيرمراد خرمشاه، مسجد جامع محمد آباد، منزلگاه انجيره، مسجد حسن زغالي، ميدان كوي عليا و قلعه بنيز واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملي شناخته شد و بررسي و تبييين ارزشهاي سه اثر شامل خانه جوكار، خانه احمد رضا جليلي و خانه همتي در جلسه آينده كميته ثبت و حريم انجام خواهد شد.

انجيره، منزلگاهي در مسير هجرت امام رضا (ع)
منزلگاه انجيره از مهم‌ترين ايستگاه‌هاي كارواني راه رباطات (يزد به طبس) است. راه رباطات، مسيري است كه فارس را به خراسان مي‌پيوندد. امام رضا (ع) در راه خراسان از اين منزل عبور كرده اند.
راه امروزي يزد به طبس از ميانه جاده ميبد منشعب مي ­شود و به خرانق مي­ رسد. پيش­تر اين سه راهي وجود نداشته و از يزد مستقيما به حوض جعفر و انجيره مي­ رفتند و از آنجا با طي يك مرحله به خرانق مي ­رسيدند. اين پاره از راه امروزه به خاطر راه جديد از رونق افتاده و راه فرعي فرض مي ­شود و مسافران خراسان رباط­هاي انجيره را نمي ­بينند. در منزلگاه انجيره دو رباط قرار دارد؛ كاروانسراي شاه‌عباسي؛ كاروانسراي يزدي­ها.
نام اين ايستگاه در مسالك و ممالك اصطخري مربوط به قرن چهارم هجري ذكر شده است. ابن حوقل جغرافين هم عصر اصطخري درباره منزل انجيره نوشته است: از يزد به انجيره يك منزل است. و در انجيره حوض آبي است كه آب باران در ان گرد مي‌آيد و در ميانه آنها آبادي نيست.
صفاءالسلطنة نائيني در دوره قاجار دربارۀ منزل انجيره در سفرنامه ­اش نوشته است: «منزل «انجيرك» شش فرسخي (خزائق) است. در اين منازل بيشتر از نباتات تر و خشك و اسفند گلدار بود. مگر اين منزل كه نصف راه ريگزار است. در انجيرك رباط عالي مشتمل بر حجرات زمستاني و ايوان‌هاي تابستاني و منازل ممتاز كه هر يك از اعالي و اداني مي‌توانند منزل نمايند هست؛ اين رباط را مرحوم حاجي محمدطاهر مجتهد برادر مرحوم حاجي رجب­علي مجتهد عارف ساخته. گويند حاجي رجب­علي در اواخر عمر خود چندين سال ترك بيتوته نكرده، همه شب در مسجد جامع اعتكاف داشته است.
خلاصه آب نيم­شوري دارد. آب­انباري به عمق سي‌وپنج پله در رباط است كه از آب دم شير آن تشنه نمي­تواند به يك نفس سير شود. چرا كه سردي آب، دندان را صدمه مي­زند. برجي هم در خارج رباط هست كه يك خانوار در آنجا ساكن و بعضي مايحتاج زوار را حاضر دارد».
اين كاروانسرا در سال ۱۳۷۷ش در اختيار نهادهاي انتظامي بوده و امكان بازديد از آن فراهم نبوده است. بسياري از كاروانسراها از اوائل قرن اخير به پادگان و پاسگاه نظامي تبديل شده اند. اين كاروانسرا و كاروانسراي ساغند از آن جمله است.


منبع:مهر
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین