۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۷ : ۰۲
حاج سلیم که بیشتر نوحهها را به زبان ترکی آذربایجانی سروده، به زبانهای فارسی و عربی نیز تسلط دارد. پدرش شیخ عبدالکریم مؤذنزاد ه اردبیلی، نخستین مؤذن رادیوی ایران بوده و برادرش رحیم مؤذنزاده اردبیلی از مؤذنان معروف اسلامی است. به مناسبت سالگرد درگذشت پدرش، سراغ وی رفتیم تا از خاطراتش بشنویم.
میراثی ارزشمند
حاج سلیم، مداحی را در خاندانش موروثی دانسته میگوید: پدربزرگ، پدر و برادرانم از مداحان بهنام بودند و بنده آخرین بازمانده از نسل آنها هستم که هنوز هم در رثای اهلبیت(ع) میخوانم. او حنجره خود را یک ودیعه الهی میداند که آن را وقف ائمههدی (ع) کرده است و میگوید: من از کودکی به مداحی و مؤذنی علاقه داشتم. همان بچگی و در مکتب، اذان میگفتم و قرآن میخواندم. برادر بزرگترم، دستگاههای مختلف را به من آموخت و قرآن را به من یاد داد.
این پیرغلام حسینی اضافه میکند: مرحوم پدرم صدای رسا و بلندی داشتند و صدای من در برابر صدای ایشان بسیار ناچیز است. پدرم در سالهایی که وسایل صوتی مثل امروز در میان مردم شهر و روستاها گسترده نبود، بالای بام مسجد میرفت و اذان میگفت. جالب اینکه صدایشان به روستاهای دیگر هم میرسید. او این صدای رسا و لحن مداحیاش را به لطف خدا، میراثی ارزشمند از سوی پدر میداند.
نخستین مؤذن رادیو ایران
پدر حاج سلیم، نخستین مؤذن رادیو ایران بود. او در زمان اجرای اذان پدر برای رادیو، نوجوانی 15، 16 ساله بود. خاطرات آن سالها را اینطور بر زبان میآورد: نعیم برادر بزرگترم همراه با پدر، این برنامه را اجرا کردند و برنامه هم زنده بود. اذان را در مسجد شاه سابق (مسجد امام کنونی) خواندند.
او ادامه میدهد: اولینبار که صدای پدرم را از رادیو شنیدم، احساس خوبی داشتم، شاید حس غرور.
سلیم که به گفته خودش، ز گهواره تا گور در مدح ائمه خوانده، یادآور میشود: من در برابر این دریا، قطرهای بیش نیستم. مؤذن اصلی خاندان ما، پدرم هستند. بعد از ایشان هم، رحیم مؤذن زاده که از همه برادرها، بزرگتر بودند.
شاید بعد از فوتم!
او که حدود چند هزار نوار تصویری و صوتی در آرشیو صدا و سیما دارد، میگوید: نمیدانم چرا این نوارها را نگه داشتهاند و پخش نمی کنند، احتمالاً میخواهند بعد از فوتم، منتشر کنند!
حاج سلیم اضافه میکند: بارها بهشان گفتم، این نوارها را پخش کنید که مردم استفاده کنند، چرا اینها را نگه میدارید. البته گاهی در اعیاد و عزاداریها، صدای من را پخش میکنند، ولی نه آنقدری که خواندهام. مؤذنزاده میگوید: تمام استادان به رحمت خدا، رفتهاند و تعداد اندکی از مداحان قدیمی، باقی ماندهاند، ولی از ما هم استفاده نمیکنند، شاید در صدا و سیما پارتیبازی است که صدای ما را پخش نمیکنند!
او معتقد است: الان مداحیها در شأن ائمه اطهار (ع) نیست. معلوم نیست دارند عزاداری میکنند یا شادی! این چه شکل از مداحی است، باید مداحیها اصلاح شود. واقعه کربلا، فقط برای گریه نیست، بلکه درسی بزرگ برای مبارزه با ظلم است، امروز از این اهداف خبری نیست.
راه ما را نرفتند
حاج سلیم با همان لهجه شیرین آذری گله میکند که در خانوادهاش، بعد از او کسی پرچم مداحی را برنداشته است و میگوید: من آخرین مؤذن و مداح مؤذن زادهها هستم. متأسفانه بچههایم این راه را ادامه ندادند. فرزندان هیچکدام از برادرها، پرچم اربابمان امام حسین (ع) را بر نداشتند.
کلامش را اینطور ادامه میدهد: جوانهای امروز، مسیر خودشان را میروند. ما وقتی بچه بودیم، دوست داشتیم راه پدرمان را ادامه دهیم.
او میگوید: الان پیر شدم و قلبم ناراحت است. مجالس مداحی، استرس بالایی دارد؛ البته هر کسی نمیتواند مداح شود. پیرمرد این بیت را زمزمه میکند که ذکر یا حسین، سنگ تیره را همچو در تابنده میکند، آری بنده گر بندگی کند، کار آفریننده میکند.
اهل دل باید بود
حاج سلیم معتقد است: برخی مداحان اصول را رعایت نمی کنند. یاد حرفهای شیخ عبدالکریم میافتد و میافزاید: پدرم میگفت که مداح باید اخلاص و تقوا داشته باشد. روی منبر که میرود اگر خودش نماز اول وقت نخواند، نمیتواند جوانها را به خواندن نماز اول وقت توصیه کند، چون حرفش اثرگذار نیست.
مؤذن زاده خاطرهای از پدرش نقل میکند: دوره سلطنت بود. پدرم به تهران رفته بود. از او خواستند که در اذان، نام امام علی (ع) را نبرد، پدرم گفت اذانی را که در آن نام علی نباشد، نمی گویم. حتی از ترکیه هم چنین پیشنهادی داشت و پول هنگفتی به او می دادند، گفت اگر ترکیه را بدون علی به من حواله کنند، قبول نمیکنم.
منبع:قدس