عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
مکیال المکارم. . .
یعقوب منتظر فرج بود و می گفت: از رحمت خداوند ناامید نشوید که همانا کسی جز گروه کافران از رحمت خداوند مایوس نشود، قائم نیز منتظر فرج است چنانکه روایات شاهد بر این معنی است.
عقیق:"مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏ شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.

اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:

"چون ما نمی ‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، می ‏باشد."

 

شباهت به یعقوب

یعقوب، خداوند پس از مدتی طولانی پراکندگی او را جمع فرمود و فراهم آورد. قائم نیزخداوند پریشانی و پراکندگی او را پس از مدتی درازتر جمع خواهد ساخت.

یعقوب برای یوسف آنقدر گریست تا اینکه چشمانش از اندوه سفید شد در حالی که خشم خود را فرو می برد، قائم برای جدش حسین(ع) گریسته و می گرید و در زیارت ناحیه فرموده است: به جای اشک بر تو خون می گریم.

یعقوب منتظر فرج بود و می گفت: از رحمت خداوند ناامید نشوید که همانا کسی جز گروه کافران از رحمت خداوند مایوس نشود، قائم نیز منتظر فرج است چنانکه روایات شاهد بر این معنی است.

 

شباهت به لوط

لوط، فرشتگان برای یاریش نازل شدند و گفتند: ای لوط همانا ما فرستادگان پرودگارت هستیم هرگز آنان به تو نمی رسند که آزارت دهند.

قائم نیز فرشتگان برای یاریش فرود خواهند آمد، چناکه مطالبی در این زمینه گذشت و در خبر کنیز امام حسن عسکری(ع) آمده که: وقتی حضرت حجت متولد شد نور درخشنده ای دید که از آن حضرت آشکار شد و تا افق آسمان رفت و پرندگان سفیدی را دید که از آسمان فرود می آیند و بال های خود را بر سر و صورت و بدنش می کشد.

سپس پرواز می کنند وقتی به امام حسن عسکری (ع) این مطلب را گفتم خندید و فرمود: اینها فرشتگانی هستند فرود آمده اند تا به این مولود تبریک جویند و اینها یاران او خواهند بود هنگامی که خروج می کند.

و نیز از شباهت های حضرت قائم به لوط این است که لوط از بلاد فاسقین بیرون رفت، حضرت قائم نیز از بلاد فاسقین بیرون رفته است.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین